PB- II-1/423-7/05/AF
Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 5 maja 2005
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Czy darowizna pieniężna dokonana przez Spółkę na rzecz szkoły publicznej jako dofinansowanie zakupu środka transportu dla młodzieży może być odliczona od dochodu?
"P" S.A. z siedzibą w R., na podstawie umowy z dnia 30.08.2004 r. o praktyczną naukę zawodu, dokonał darowizny pieniężnej w kwocie 10.000,00 zł na rzecz Zespołu Szkół Nr ...W tak przedstawionym stanie faktycznym Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi w dniu 10.03.2005 r. wydał postanowienie stwierdzając, iż "P" S.A. posiada legitymację prawną do dokonania odliczenia darowizny od osiągniętego dochodu.Po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę oraz z treścią w/w postanowienia - Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdza, iż zostało ono wydane z rażącym naruszeniem przepisów prawa, w związku z czym - na podstawie art. 14 b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) - podlega ono zmianie.
Niewątpliwie w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z darowizną uczynioną przez spółkę akcyjną na rzecz zespołu szkół, gdyż doszło do nieodpłatnego przysporzenia na rzecz obdarowanego, tj.: zespołu szkół, bez ekwiwalentnego świadczenia na rzecz darczyńcy - spółki akcyjnej.Przedmiotem badania jest natomiast to, czy rzeczona darowizna może być odliczona przez darczyńcę od dochodu.
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przy ustalaniu podstawy opodatkowania, od dochodu ustalonego zgodnie z art. 7 albo art. 7 a ust. 1 w/w ustawy, odlicza się darowizny przekazane na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.) organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, łącznie do wysokości nie przekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo art. 7 a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Z informacji uzyskanej ze Starostwa Powiatowego w Wieluniu wynika, iż Zespół Szkół Nr 2 jest jednostką organizacyjną powiatu wieluńskiego należącą do sektora finansów publicznych zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 26.11.1998 r. o finansach publicznych (j.t. Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.). Tym samym nie mieści się w dyspozycji przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w związku z art. 4 i art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Katalog podmiotowy beneficjentów darowizn jest katalogiem zamkniętym, ściśle określającym krąg podmiotów, na rzecz których uczyniona darowizna może zostać odliczona od dochodu. Art. 3 ust. 2 w/w ustawy o działalności pożytku publicznego stanowi, iż organizacjami pozarządowymi są jednostki "nie będące jednostkami sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku (...)".
Szkoły publiczne co do zasady są jednostkami należącymi do sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, a zatem nie są organizacjami pozarządowymi - status Zespołu Szkół Nr 2 w Wieluniu, jako jednostki sektora finansów publicznych potwierdza wskazane wyżej pismo Starostwa Powiatowego w Wieluniu.
W związku z powyższym Zespół Szkół Nr 2, jako szkoła publiczna - realizująca zadania wskazane w przepisie art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - nie należy do organizacji, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 cytowanej ustawy. Zatem darowizna uczyniona na rzecz szkoły publicznej - Zespołu Szkół Nr 2 przez spółkę akcyjną "P" nie może zostać odliczona od dochodu tejże osoby prawnej.
W świetle obowiązujących przepisów prawa, mających zastosowanie w niniejszej sprawie, przedmiotowe postanowienie narusza art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, co uzasadnia konieczność jego zmiany.
Ponadto informuje się, iż stosownie do art. 14 b § 1 w/w ustawy Ordynacji podatkowej - interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika.Mając na uwadze powyższe uzasadnienie, orzeczono, jak w sentencji.