• Decyzja o zakresie stosow...
  06.09.2025

PBB1/421-36a/05

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 16 sierpnia 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 643 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy otrzymanie przez Spółkę środków finansowych z funduszy pomocy strukturalnej Unii Europejskiej spowoduje utratę bądź odpowiednie zmniejszenie (o wartość tych środków) zakresu zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodu Spółki, uzyskanego z działalności gospodarczej na terenie KSSE prowadzonej na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy albo cofnięcie Spółce tego zezwolenia?

Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 25 maja 2005 r. Spółki "X" z o.o. reprezentowanej przez, na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tychach z dnia 17 maja 2005 r. nr US.OP/423/14/2005 KR/23612/05 T-87/05 stwierdzające, że stanowisko "X" Sp. z o.o. przedstawione w piśmie z dnia 11 marca 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w części dot. pytania o utratę, zmniejszenie zakresu zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na tzw. "starych zasadach" i cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy - jest nieprawidłowe

1)odmawia zmiany zaskarżonego postanowienia w części stwierdzającej, że stanowisko "X" Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2005 r. w sprawie utraty, zmniejszenia przez Spółkę zakresu zwolnienia dochodu z podatku dochodowego od osób prawnych, uzyskanego z działalności gospodarczej na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej prowadzonej na podstawie zezwolenia, na skutek otrzymania środków finansowych z funduszy pomocy strukturalnej Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe,

2)zmienia zaskarżone postanowienie w części stwierdzającej, że stanowisko "X" Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2005 r. w sprawie cofnięcia Spółce zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w związku z korzystaniem ze środków finansowych funduszy pomocy strukturalnej Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe, poprzez stwierdzenie, że:

-stanowisko "X Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2005 r. w sprawie cofnięcia Spółce zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w związku z korzystaniem ze środków finansowych z funduszy pomocy strukturalnej Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 11 marca 2005 r. "X" Sp. z o.o. z siedzibą w Tychach zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tychach o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

We wniosku zostało sformułowane m.in. pytanie: Czy otrzymanie przez Spółkę środków finansowych z funduszy pomocy strukturalnej Unii Europejskiej spowoduje utratę bądź odpowiednie zmniejszenie (o wartość tych środków) zakresu zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodu Spółki, uzyskanego z działalności gospodarczej na terenie KSSE prowadzonej na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy albo cofnięcie Spółce tego zezwolenia?

Wg stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę, prowadzi ona działalność gospodarczą na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: KSSE) na podstawie zezwolenia nr 107 z dnia 30 grudnia 2000 r. udzielonego przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną S.A. w myśl art. 16 ust. 1, 7 i 8 oraz art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. nr 123, poz. 600 ze zm.). W myśl obowiązujących przepisów Spółka zalicza się do "małych przedsiębiorców".

Spółka korzysta ze zwolnień i preferencji podatkowych na tzw. "starych zasadach" stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. nr 188, poz. 1840 ze zm.), co oznacza, iż Spółce przysługuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu z 31 grudnia 2000 r. i przepisów wykonawczych do tej ustawy.

Spółka nie skorzystała z możliwości przewidzianej w art. 6 ust. 1 ww. ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw i nie wystąpiła do ministra właściwego do spraw gospodarki z wnioskiem o zmianę zezwolenia polegającą na zastosowaniu do niej przepisów dot. zwolnień podatkowych, określonych w art. 5 tej ustawy w miejsce przepisów art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych.

Spółka zamierza skorzystać z funduszy pomocy strukturalnej Unii Europejskiej wdrażanej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw w zakresie Priorytetu 2 (Bezpośrednie Wsparcie Przedsiębiorstw). Uzyskane z tego tytułu przez Spółkę środki finansowe mają być przeznaczone na dofinansowanie inwestycji, tj. nabycie linii technologicznej do produkcji towarów objętych przedmiotem działalności, określonym w zezwoleniu.

W ocenie Spółki, otrzymanie przez Spółkę środków finansowych z funduszy pomocy strukturalnej Unii Europejskiej nie spowoduje utraty bądź wyłączenia w jakimkolwiek zakresie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodu Spółki, uzyskanego z działalności gospodarczej na terenie KSSE ani też nie spowoduje cofnięcia Spółce zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy.

Spółka wskazała, że korzystanie ze środków pomocowych Unii Europejskiej nie zostało wymienione wśród okoliczności skutkujących utratą prawa do zwolnień i preferencji w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, określonych w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. nr 88, poz. 397, ze zm.).

Korzystanie ze środków pomocowych Unii Europejskiej nie sposób według Spółki uznać za korzystanie, stosownie do przepisu § 12 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, z innego rodzaju ulg, odliczeń, czy zwolnień w podatku dochodowym od osób prawnych, określonych w odrębnych przepisach.

Postanowieniem z 17 maja 2005 r. US.OP/423/14/2005 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tychach stwierdził, że stanowisko "X" Sp. z o.o. przedstawione w piśmie z dnia 11 marca 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w części dot. pytania o utratę, zmniejszenie zakresu zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na tzw. "starych zasadach" i cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy - jest nieprawidłowe.

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ pierwszej instancji stwierdził, iż zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych dochodu, uzyskanego z działalności gospodarczej na terenie KSSE, Spółce nie będzie przysługiwało, z uwagi na przepis art. § 12 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej. Przepis ten bowiem jednoznacznie formułuje zasadę, że zwolnienia, o których mowa w § 5 i 6, i preferencje, o których mowa w § 9 i 10, nie przysługują przedsiębiorcy w okresie korzystania z ulg, odliczeń i zwolnień w podatku dochodowym, określonych w odrębnych przepisach. Jak wynika natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654, ze zm.), wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników m.in. od organizacji międzynarodowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy.

Odnośnie utraty przez Spółkę zezwolenia na prowadzenie działalności w KSSE, organ pierwszej instancji stwierdził w uzasadnieniu postanowienia, że nie jest kompetentny do odpowiedzi na tego rodzaju pytanie.

Na postanowienie to Spółka wniosła zażalenie z 25 maja 2005 r., zarzucając organowi pierwszej instancji naruszenie prawa materialnego wskutek błędnej wykładni § 12 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, czego konsekwencją było nieprawidłowe zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółki skoro, w określonym w § 13 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, zamkniętym katalogu przesłanek powodujących utratę prawa do zwolnień, o których mowa w § 5 i 6 tego rozporządzenia, nie ujęto przypadku jednoczesnego korzystania przez przedsiębiorcę ze zwolnień strefowych i innych zwolnień w podatku dochodowym określonych w odrębnych przepisach, to korzystanie z obu zwolnień tych równocześnie nie powoduje utraty prawa do korzystania ze zwolnień, określonych w § 5 i 6 wym. rozporządzenia.

Wskazując na powyższe, Spółka wniosła o:- zmianę treści zaskarżonego postanowienia w sposób odpowiadający stanowisku Spółki, zawartemu w zapytaniu z 15 marca 2005 r., ewentualnie- uchylenie zaskarżonego postanowienia i przekazanie niniejszej sprawy do ponownego rozpatrzenia przez organ podatkowy pierwszej instancji.

Po rozpatrzeniu zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdza, co następuje:

1. Stanowisko Spółki, iż równocześnie będzie ona mogła korzystać ze zwolnienia dochodu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie § 5 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej i ze zwolnienia przedmiotowego dochodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest nieprawidłowe.

Bezspornym w sprawie jest, że Spółka na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. nr 188, poz. 1840 z późn. zm.), będąc małym przedsiębiorcą, zachowuje prawo do zwolnień określonych w art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu z 31 grudnia 2000 r. (Dz. U. nr 123, poz. 600 z późn. zm.) oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy, tj. rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. nr 88, poz. 397, z późn. zm.).

Przepis § 12 ust. 1 tego rozporządzenia stanowi, że zwolnienia, o których mowa w § 5 i 6, i preferencje, o których mowa w § 9 i 10, nie przysługują przedsiębiorcy w okresie korzystania z ulg, odliczeń i zwolnień w podatku dochodowym, określonych w odrębnych przepisach.

W świetle przepisu art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654, ze zm.) wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników m.in. od organizacji międzynarodowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy.

Z zestawienia przytoczonych przepisów jednoznacznie więc wynika, że Spółka nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia dochodu z działalności prowadzonej w strefie, w okresie kiedy będzie korzystać z bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej, tj. środków finansowych wyłączonych z dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Prawa do równoczesnego korzystania ze zwolnień, określonych w § 5 i 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej oraz ze zwolnień określonych w odrębnych ustawach nie można wywodzić z przepisu § 13 ust. 1 tego rozporządzenia.

Przepis ten przewiduje sankcję utraty przysługującego dotąd prawa do zwolnień, określonych w § 5 i 6 rozporządzenia, w sytuacji wystąpienia u przedsiębiorcy, w roku, w którym przedsiębiorca skorzystał ze zwolnień, lub przed upływem trzech lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym zakończył korzystanie ze zwolnień, ściśle określonych okoliczności wymienionych w tym przepisie w punktach 1-6. Utrata prawa do zwolnień, wynikająca z tego przepisu, dotyczy zarówno dochodów, które wystąpiły przed zaistnieniem okoliczności wym. w punktach 1-6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, jak i dochodów, które wystąpiły po zaistnieniu okoliczności wym. w punktach 1-6 tego rozporządzenia.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 ww. rozporządzenia z dnia 18 czerwca 1995 r. prawo do zwolnień, o których mowa w § 5 i 6, przedsiębiorcy w okresie korzystania z ulg, odliczeń i zwolnień w podatku dochodowym, określonych w odrębnych przepisach, w ogóle nie przysługuje, a zatem nie może być mowy o jego utracie. Stąd też równoczesne korzystanie ze zwolnień, o których mowa w § 5 i 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej oraz ulg, odliczeń i zwolnień w podatku dochodowym, określonych w odrębnych przepisach, nie mogło zostać wymienione w § 13 ust. 1 tego rozporządzenia wśród przesłanek powodujących utratę prawa do zwolnień.

Wobec faktu, że Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tychach zasadnie orzekł, iż stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2005 r. w sprawie utraty, zmniejszenia przez Spółkę zakresu zwolnienia dochodu z podatku dochodowego od osób prawnych, uzyskanego z działalności gospodarczej na terenie KSSE prowadzonej na podstawie stosownego zezwolenia, na skutek otrzymania środków finansowych z funduszy pomocy strukturalnej Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe, Dyrektor Izby Skarbowej odmówił zmiany postanowienia organu pierwszej instancji w tym zakresie.

2. Stanowisko Spółki, iż korzystanie przez nią ze środków finansowych z funduszy pomocy strukturalnych Unii Europejskiej nie spowoduje cofnięcia Spółce zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, jest prawidłowe.

Z przepisów w/w ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, jak i przepisów w/w rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej, w brzmieniu z 31 grudnia 2000 r., nie wynika, iż korzystanie ze środków finansowych z funduszy pomocy strukturalnej Unii Europejskiej skutkuje cofnięciem zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie KSSE.

Wg przepisu art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych zezwolenie może być cofnięte, jeżeli przedsiębiorca:

1) zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej na obszarze strefy lub

2) naruszył przepisy prawa dewizowego, przepisy prawa celnego albo przepisy zobowiązań podatkowych, lub

3) utracił, na skutek cofnięcia albo zmiany, koncesję lub inne zezwolenie wymagane z mocy odrębnych przepisów do podjęcia działalności gospodarczej, która jest prowadzona na terenie strefy, lub

4) rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub

5) nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18 ustawy, w terminie wyznaczonym w wezwaniu Ministra Przemysłu i Handlu do ich usunięcia.

Korzystanie ze środków finansowych z funduszy pomocy strukturalnych Unii Europejskiej nie stanowi uchybienia warunkom określonym w zezwoleniu nr 107 z dnia 30.12.2000 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tychach orzekł, że stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 11 marca 2005 r. w sprawie cofnięcia Spółce zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w związku z korzystaniem ze środków finansowych funduszy pomocy strukturalnych Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe. Powyższe wynika z sentencji zaskarżonego postanowienia. W uzasadnieniu postanowienia, odnośnie utraty przez Spółkę zezwolenia, organ pierwszej instancji nie wypowiedział się merytorycznie. Nie uzasadnił rozstrzygnięcia wynikającego z sentencji. Stwierdził, że organ podatkowy nie decyduje o cofnięciu bądź ograniczeniu zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy.

Wobec faktu, że Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tychach bezpodstawnie orzekł, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 11 marca 2005 r., w sprawie cofnięcia Spółce zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie KSSE w związku z korzystaniem ze środków finansowych funduszy pomocy strukturalnych Unii Europejskiej, jest nieprawidłowe, Dyrektor Izby Skarbowej postanowienie organu pierwszej instancji w tym zakresie zmienił.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...