ŁUS-II-2-423/130/05/JB
Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 1 grudnia 2005
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
- Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 8 lipca 2004 RO/436/40/2004[br]RO/436/40/1/2004
- Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 16 stycznia 2008 1401/PH-I/4407/14-30/07/EN/PV-I
- Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 16 maja 2005 PP-I-44081/2/TŁ/05
Pytanie podatnika:
Czy Spółka akcyjna posiadając zezwolenie na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej uzyskane przed 1.01.2001 r. może zakupić akcje innej spółki z siedzibą poza terenem łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej - bez groźby utraty prawa do zwolnień podatkowych?
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 07.09.2005 r. (data wpływu 12.09.2005 r.), uzupełnionego w dniu 23.11.2005 r. pismem z dnia 22.11.2005 r o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zachowania prawa do zwolnienia z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej w świetle art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w sytuacji zakupu akcji innej spółki z siedzibą poza terenem Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznejuznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku.
Pismem z dnia 07.09.2005 r. Spółka wystąpiła z pytaniem: Czy posiadając zezwolenie na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej uzyskane przed 1 stycznia 2001 r. może zakupić akcje innej spółki z siedzibą poza terenem łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej - bez groźby utraty prawa do zwolnień podatkowych ?
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że jednostka prowadząc działalność gospodarczą na terenie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia Nr 19 z dnia 18.01.2000 r. korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).Spółka zamierza kupić akcje innej spółki z siedzibą poza terenem Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Jej zdaniem przedsiębiorca działający w specjalnej strefie ekonomicznej może zakupić akcje innej spółki z siedzibą poza terenem łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej - bez groźby utraty prawa do zwolnień podatkowych. Jak wynika ze złożonego wniosku Spółka posiadając zezwolenie uzyskane przed dniem 1.01.2001 r. na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840) od dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej, tj. od 1 maja 2004 r. zachowuje w zakresie zapisanym w zezwoleniu prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123. poz. 600), w brzmieniu z dnia 31.12.2000 r.
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że dla przedsiębiorcy spełniającego kryteria małego lub średniego przedsiębiorcy zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia nr 70 /2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz WE L 10 z 13.01.2001 r.) oraz działającego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia wydanego przed 01.01.2001 r. zakres zwolnień podatkowych i warunki korzystania z nich określają:
- art. 5 ust. 1 oraz ust. 3 - 6 ustawy z dnia 2.10.2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych innych innych ustaw w brzmieniu ustalonym od 1.05.2004 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 188, poz. 1840 ze zm.),
- art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 o specjalnych strefach ekonomicznych Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.) w brzmieniu przed 1.01.2001 r. oraz przepisy wykonawcze do ww. ustawy obowiązujące przed 1.01.2001 r., tj. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1997 r. w sprawie ustanowienia łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 46, poz. 289) w zakresie w jakim określa prawo do zwolnień (zakres zwolnienia, warunki i termin korzystania ze zwolnienia).
Przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych określonych w art.12 ww. ustawy o strefach ekonomicznych w brzmieniu przed 01.01.2001 r. w przypadku:
- cofnięcia zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001 r. (art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840),
- rażącego uchybienia warunkom zezwolenia, zaprzestania działalności gospodarczej na terenie strefy, nieusunięcia uchybień stwierdzonych podczas kontroli (art. 19 ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu ustalonym po 1.05.2004 r.).
- korzystania z innych ulg, odliczeń i zwolnień w podatku dochodowym (§ 12 ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1997 r. w sprawie ustanowienia łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej)
- sytuacji wymienionych w § 13 ww. rozporządzenia (w takim zakresie w jakim przypadki zwolnień nie są sprzeczne z art. 5 ust. 6 ww. ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw)
- zbycia 100 % wkładów, udziałów lub akcji, połączenia z inną spółką lub przeniesienia własności przedsiębiorstwa - określonych w art. 5 ust. 6 ww. ustawy z dnia 2 października 2003 r.
Żaden z przepisów nie wskazuje, aby zakup akcji przez podmiot korzystający ze zwolnienia z opodatkowania dochodu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych skutkował utratą tego prawa. W świetle powyższego , tutejszy organ podatkowy stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe, stąd też postanowił jak w sentencji. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.