• Postanowienie o zakresie ...
  06.05.2025

PD-I/423-2/MG/06

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 7 kwietnia 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 643 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy dochody Jednostki wolne są od podatku na podstawie art.17 ust.1 pkt 4a lit.a ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity; Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz.654 ze zm.) i czy w tym zakresie nie ma obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej, jak również składania miesięcznych deklaracji o wysokości dochodu (straty) i wpłacania zaliczek na podatek?

P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 216 § 1 oraz art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku w związku ze złożonym w dniu 09.02.2006r. wnioskiem datowanym na dzień 08.02.2006r. uzupełnionym pismem z dnia 21.02.2006r. w sprawie interpretacji prawa podatkowego o zakresie zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) stwierdza, iż stanowisko zajęte w przedmiocie postawionego pytania jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Z treści art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) wynika, że stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W dniu 9 lutego 2006r. do tutejszego organu wpłynął wniosek Jednostki w sprawie udzielenia interpretacji przepisów prawa podatkowego. W piśmie uzupełniającym z dnia 21 lutego 2006r. wskazano, że faktycznym wnioskodawcą przedmiotowego zapytania jest ... .

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca utworzył, jako wewnętrzną jednostkę, ... celem prowadzenia statutowej działalności charytatywno-opiekuńczej w sferze niesienia pomocy osobom potrzebującym i cierpiącym oraz samotnym. Źródłem finansowania tej działalności są m.in. wpływy za pobyt dokonywane przez jego mieszkańców bądź członków ich rodzin. W chwili obecnej - co podnosi wnioskodawca - opłata za pobyt jednego mieszkańca nie pokrywa jego kosztów utrzymania, w związku z czym Jednostka dofinansowuje pobyt osób aktualnie tam zamieszkałych. Obowiązek taki wynika z § 10 pkt 2 Statutu.

W ocenie Jednostki powyższa sytuacja będzie miała miejsce również w przyszłości, bowiem wpływ na to mają niskie dochody potencjalnych mieszkańców.

Jak dalej wyjaśnia wnioskodawca ... wypełnia swoje zadania poprzez świadczenia, które swoim zakresem obejmują opiekę nad osobami starszymi tj. zaspokaja niezbędne potrzeby życiowe, opiekuńcze, pielęgnacyjne, zdrowotne, kulturalne i religijne. W celu prawidłowej realizacji zadań zatrudniono wykwalifikowany personel w tym m.in. pielęgniarki, opiekunki, pracownika socjalnego, księgową co dodatkowo generuje koszty utrzymania domu finansowanego przez ... .

W związku z przedstawionym stanem faktycznym wątpliwości Jednostki stanowiące przedmiot rozstrzygnięcia tutejszego organu sprowadzają się do odpowiedzi na poniższe pytanie:

- czy dochody ... wolne są od podatku na podstawie art.17 ust.1 pkt 4a lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 Nr 54, poz.654 ze zm.) i czy w tym zakresie nie ma obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej, jak również składania miesięcznych deklaracji o wysokości dochodu (straty) i wpłacania zaliczek na podatek ?

Wyrażając własne zdanie w sprawie ... stanął na stanowisku, że w przypadku ... źródłem dochodów domu jest niegospodarcza działalność statutowa zwolniona na podstawie art.17 ust.1 pkt 4a lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 Nr 54, poz.654 ze zm.).

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jednostka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega przepisom ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity. Dz. U. Nr 54 poz.654 z 2000r. ze zm.). Zwolnieniu podmiotowemu bowiem zgodnie z art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegają osoby prawne wymienione enumeratywnie w tymże przepisie na warunkach określonych ustawą. Mimo, że podmioty ujęte w tymże przepisie art.6 stanowią niejednorodną grupę, to zwolnione od podatku zostały przede wszystkim te jednostki, które wykonują zadania publiczne i których źródłem finansowania są przede wszystkim dochody publiczne, na które składają w przeważającej mierze daniny publiczne, w tym także podatek dochodowy od osób prawnych.

Odmienną materię stanowią uregulowania zawarte w art. 17 ww. ustawy, które ustawodawca określił jako zwolnienia przedmiotowe z tym, że z punktu widzenia stosowania tego przepisu zasadnicze znaczenie ma jednak podział tych zwolnień na bezwarunkowe i warunkowe.

Do pierwszej kategorii zalicza się te przypadki, w których dochody podatnika w całości lub tylko pochodzące z określonego w przepisie źródła są z mocy prawa wolne od podatku, bez względu na ich późniejsze przeznaczenia. Do drugiej zaś należą te rozwiązania, w których podatnik uzyskuje prawo do zwolnienia tylko w przypadku wydatkowania uzyskanych dochodów na ściśle wyznaczony cel - statutowy lub inny określony w tym przepisie. W sytuacji gdy podatnik nie dopełni tego warunku będzie ciążyło na nim zobowiązanie podatkowe.

Jak wynika z treści art. 17 ust.1 pkt 4a ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych:

a) z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej,

b) z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

W art.17 pkt 4a lit. a) ww. ustawy uregulowano zwolnienie bezwarunkowe dotyczące dochodów kościelnych osób prawnych z niegospodarczej działalności statutowej. Wynika z niego, że cel na jaki zostaną przeznaczone i wydatkowane środki nie ma żadnego wpływu na zakres zwolnienia. Co więcej w odniesieniu do tego rodzaju dochodów podatnicy nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.

Zwolnienia przewidziane w art. 17 pkt 4a lit. b) mają natomiast charakter warunkowy i są z nimi związane wszelkie wymogi dotyczące takich zwolnień wynikające z art. 17 ust.1a i ust.1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tak więc dochody kościelnych osób prawnych z innej działalności niż niegospodarcza działalność statutowa będą wolne od podatku tylko w części przeznaczonej na cele wymienione w tymże przepisie.

Z opisanego w piśmie stanu faktycznego wynika, że dla prawidłowego rozstrzygnięcia przedstawionego zagadnienia niezbędnym będzie również odniesienie się do ustawy z dnia 17 maja 1989r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 26, poz.319 ze zm.). Z treści art.13 ust.1 tejże ustawy wynika, że majątek i przychody kościołów i innych związków wyznaniowych podlegają ogólnie obowiązującym przepisom podatkowym, z wyjątkami określonymi w odrębnych ustawach. Jednak stosownie do ust.2 tego artykułu osoby prawne kościołów i innych związków wyznaniowych są zwolnione od opodatkowania z tytułu przychodów ze swojej działalności niegospodarczej. W tym zakresie osoby te nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy podatkowe. Przepis ust.5 tego artykułu gwarantuje też, że dochody z działalności gospodarczej osób prawnych kościołów i innych związków wyznaniowych oraz spółek, których udziałowcami są wyłącznie te osoby, są zwolnione od opodatkowania w części, w jakiej zostały przeznaczone w roku podatkowym lub roku po nim następującym na cele kultowe, oświatowo - wychowawcze, naukowe, kulturalne, działalność charytatywno - opiekuńczą, punkty katechetyczne, konserwacje zabytków oraz inwestycje sakralne i inwestycje kościelne, których przedmiotem są punkty katechetyczne i zakłady charytatywno - opiekuńcze, jak również remonty tych obiektów.

Rozwiązania zawarte w ww. art.13 ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania powtórzono w art. 55 ustawy z dnia 17 maja 1989r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 ze zm.). Na mocy art. 8 ust.1 pkt 8 powołanej ustawy z dnia 17 maja 1989r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej osobami prawnymi są domy zakonne stanowiące personalną jednostkę organizacyjną Kościoła. Będą one zatem podlegały przepisom ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity. Dz. U. Nr 54 poz.654 z 2000r. ze zm.) co wykazano już na wstępie.

W świetle powyższego odnosząc się bezpośrednio do postawionego pytania należy zauważyć, że zarówno ustawa o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jak też ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wyjaśnia pojęcia "działalność niegospodarcza", czy też "niegospodarcza działalność statutowa", dlatego zasadnym w ocenie tutejszego organu będzie odniesienie się do definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Rozumie się przez nią każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.

Przepis art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz.1807 ze zm.) definiuje działalność gospodarczą jako zarobkową działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Zaś przedsiębiorcą w rozumieniu ww. ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nie będąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą (vide art.4).

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku dokonał również oceny dokumentacji będącej w posiadaniu tutejszego organu, która w sposób istotny wpływa na rozstrzygnięcie rozpatrywanego zagadnienia. Stwierdzono zatem, że wnioskodawca utworzył dla prowadzenia statutowej działalności charytatywno opiekuńczej w sferze niesienia pomocy osobom potrzebującym i cierpiącym ... . Jako jednostka lokalna utworzona przez ... - ... uzyskał pozytywną decyzję Wojewody Opolskiego Nr ... z dnia ... zezwalającą na prowadzenie od dnia ... działalności statutowej w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku. Pismem Nr ... z dnia ... Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej poinformował ... , że ... figuruje pod poz. w Rejestrze placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub w podeszłym wieku z terenu województwa opolskiego.

W sentencji decyzji Wojewody Opolskiego powołano art.69 ust.1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 ze zm.), który stanowi, iż w przypadku prowadzenia przez podmioty, o których mowa w art.57 ust.1 pkt 2 (m.in. Kościół Katolicki), w ramach działalności statutowej, placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, stosuje się przepisy art.67 ust.1-3 i art.68. Przywołane przepisy stanowią, że prowadzenie placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku jest działalnością gospodarczą, polegającą na świadczeniu przez całą dobę usług: opiekuńczych i bytowych.

Potwierdzeniem realizacji ww. celów jest zapis § 5 statutu, z którego wynika, że rodzaj świadczeń udzielanych przez ... jest tożsamy ze wskazanymi powyżej. Oznaczałoby to zatem, że Jednostka prowadzi działalność gospodarczą.

Ponadto, z treści § 10 pkt 1 statutu ... wynika, że na budżet składają się wpływy z odpłatności mieszkańców oraz dofinansowanie przez członów rodziny, na których ciąży obowiązek alimentacyjny, zgodnie z ich zobowiązaniem złożonym w chwili przyjęcia do Domu. Z punktu 2 § 10 wynika nadto, że ... jako organ założycielski ... zobowiązuje się dofinansować mieszkańców Domu do wysokości aktualnie ustalonych kosztów utrzymania.

Zatem, w ocenie tutejszego organu podjęta przez ... działalność mająca służyć celom charytatywno - opiekuńczym jest w rozumieniu art.3 pkt 9 ustawy Ordynacja podatkowa i art.2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej działalnością gospodarczą w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku.

Biorąc powyższe pod uwagę uzyskane dochody z działalności ... nie korzystają ze zwolnienia z art.17 ust.1 pkt 4a lit. a) ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych, będą natomiast wolne od podatku tylko w części przeznaczonej na cele wymienione w art. 17 ust.1 pkt 4a lit. b).

Mając zatem na względzie prowadzoną przez ... działalność gospodarczą Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, iż w tym zakresie istnieje obowiązek prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy ustawy Ordynacja podatkowa, jak też obowiązek składania deklaracji i zeznań zgodnie z przepisami art. 25 i art.27 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Warto tu podkreślić, że Jednostka może skorzystać z uprawnień wynikających z przepisów art. 25 ust.5 ustawy pod warunkiem złożenia stosownego oświadczenia i spełnieniu warunków określonych tym przepisem co oczywiście nie skutkuje zwolnieniem z obowiązku złożenia zeznania podatkowego.

W świetle powyższego w ocenie tutejszego organu stanowisko zajęte przez wnioskodawcę jest nieprawidłowe.

Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku informuje, że udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Przy tym należy także podkreślić, że interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (vide art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Od niniejszego postanowienia służy stronie na podstawie art.14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tutejszego organu, które wnosi się w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie.

Zażalenie powinno spełniać wymogi zawarte w art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, tj. zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Zażalenie i załączniki do zażalenia podlegają opłacie w znakach skarbowych (art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 09.09.2000r. o opłacie skarbowej Dz. U. z 2004 Nr 253, poz. 2532), część I pkt 1 i 2 załącznika do ww. ustawy (stawka opłaty skarbowej na odwołanie wynosi 5 zł oraz 0,50 zł od załącznika).

Pismo podpisał Zastępca Naczelnika Urzędu Skarbowego w Prudniku mgr Jacek Kułakowski.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...