1401/PD-4230Z-20/06/BB
Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 26 kwietnia 2006
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Czy środki finansowe otrzymane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004-2006 (SPO RZL) spełniają wymogi dotyczące zwolnienia przedmiotowego określone w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych?
Decyzja
Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1, art.239 w związku z art. 14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 23.02.2006r. Fundacji "M" wniesionego na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście z dnia 09.02.2006r. Nr 1435/DP1/423-109/05/MGA wydane w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Fundacji w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych
orzeka
- odmówić zmiany kwestionowanego postanowienia i odmówić uznania stanowiska Podatnika przedstawionego we wniosku z dnia 16.11.2005r. za prawidłowe.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 16.11.2005r. Fundacja zwróciła się z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.
Z przedstawionego przez Fundację stanu faktycznego wynika, że na podstawie zawartej w dniu 24 grudnia 2004r. umowy Konsorcjum w sprawie realizacji projektu dla ?P? S.A. z zakresu Działania 2.3 Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004-2006 (SPO RZL) współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Fundacja będzie odpowiedzialna za szkolenia w określonych zagadnieniach, prowadzenie wszelkiej dokumentacji oraz sprawy organizacyjno - logistyczne niezbędne do prawidłowej realizacji projektu. Głównym celem programu jest "budowa otwartego, opartego na wiedzy społeczeństwa poprzez zapewnienie warunków do rozwoju zasobów ludzkich w drodze kształcenia, szkolenia i pracy". Program ten ma na celu rozwój konkurencyjności gospodarki opartej na wiedzy i przedsiębiorczości. Rozwój gospodarki ma zapewnić wzrost zatrudnienia i osiągnięcie spójności społecznej, ekonomicznej i przestrzennej z Unią Europejską na poziomie regionalnym i krajowym.
Zgodnie z postanowieniami umowy "D" S.A. jako członek Konsorcjum działa w charakterze Lidera Konsorcjum natomiast Fundacja występuje jako Konsorcjant.
Konsorcjum powołane zostało stosownie do wymogów opracowanych przez Polska Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Realizacja tego projektu odbywa się na zasadach wskazanych przez Ministra Gospodarki i Pracy:
- w rozporządzeniu z dnia 1 lipca 2004r. w sprawie przejęcia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 (Dz. U. z 2004r.Nr 166, poz. 1743) wydanym na podstawie ustawy z dnia 24 maja 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U. z 2004r. Nr 116, poz. 1206 ze zm.),
- w rozporządzeniu z dnia 11 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 (Dz. U. z 2004r. Nr 197, poz. 2024 ze zm.).
W ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich finansowany jest projekt 2.3 noszący tytuł: Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki.
Realizowany projekt finansowany jest w 69,10% ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), a pozostała część przez Beneficjenta Ostatecznego - przedsiębiorcę, osobę prawną tj. firmę "P" S.A.
Za realizację SPO RZL odpowiedzialny jest Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Gospodarki i Pracy, pełniący rolę Instytucji Zarządzającej. SPO RZL jest programem "monofunduszowym" (wszystkie działania SPO RZL są współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego). Przelewy poszczególnych transz środków finansowych pochodzących zarówno z PARP (środki pochodzące z EFS) jak również od beneficjenta projektu "P" S.A. (środki własne spółki) dokonywane będą na wyodrębniony rachunek bankowy Lidera Konsorcjum.
Fundacja ponadto ubiega się również w ramach tego samego programu w sprawie realizacji innego projektu z zakresu Działania 2.3 Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004-2006 (SPO RZL) współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego jako "Fundacja - Lider Konsorcjum".
Pytanie Podatnika w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych:
Czy środki finansowe otrzymane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004-2006 (SPO RZL) spełniają wymogi dotyczące zwolnienia przedmiotowego określone w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych?
Zdaniem Fundacji środki pochodzą od organizacji międzynarodowej i przyznane zostały na podstawie umowy zawartej przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej i rozdzielane są za pośrednictwem podmiotu upoważnionego PARP i w związku z tym spełniają wymogi dotyczące zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 23 w/w ustawy.
Strona ponadto zauważa, że ustawa o podatku dochodowego od osób prawnych wprowadza dodatkowy warunek w zakończeniu ostatniego zdania, który nie jest powtórzony w punkcie 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych " iż środki mają być przeznaczone na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc". Beneficjentem projektu w opisanej sytuacji jest "P" S.A., ale niewątpliwie środki te również służą Fundacji zapewniając jej rozwój i realizację celów statutowych.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście postanowieniem Nr 1435/DP1/423-109/05/MGA z dnia 09.02.2006r. nie zgodził się ze stanowiskiem Fundacji. Powołując się na art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26.11.1998r. o finansach publicznych, stwierdził, że środki funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i są środkami publicznymi. W takim przypadku, zdaniem organu podatkowego, art. 17 ust. 1 pkt 23 nie ma do nich zastosowania ? środki te nie podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.
Pismem z dnia 23.02.2006r. Fundacja złożyła zażalenie na powyższe postanowienie z powodu braku jednoznacznych odpowiedzi na zadane szczegółowe pytania i zastosowana błędną wykładnię obowiązującego prawa.
Złożony przez Fundację wniosek zawierał siedem konkretnych pytań i stanowiska w zakresie tych pytań. Skarżone postanowienie odnosi się do części pytania pierwszego zawartego we wniosku w zakresie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych, a nie całej jego treści i dodatkowo prezentuje odmienną argumentację niż odpowiedź udzielona w postanowieniu z dnia 26 stycznia 2006r. (sygnatura 1435/FO2/415-69/05/KK), na które Fundacja wniosła również zażalenie. Z postanowienia tego wynika, że jeżeli Fundacja otrzyma środki współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004-2006 za pośrednictwem Lidera Konsorcjum, które następnie zostaną wypłacone osobom realizującym bezpośrednio program należy uznać, iż będą one korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 a) ustawy o podatku od osób fizycznych.
Zawarte w skarżonym postanowieniu uzasadnienie pozbawia zwolnienia z podatku CIT środków powołując się na to, iż są one środkami publicznymi a przepis art. 17 ust. 1pkt 23 ustawy CIT nie zawiera odwołania się ustawodawcy do kategorii "środki publiczne" Fundacja zwraca się ponadto z prośbą o wyjaśnienie:
- dlaczego otrzymała drugie z kolei postanowienie dotyczące odpowiedzi na jeden wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji?,
- czy ma oczekiwać na kolejne odpowiedzi dotyczące poszczególnych pytań czy na podstawie niniejszego ? drugiego z kolei zażalenia dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego otrzyma jedną odpowiedź,
- czy każde z zażaleń rozpatrzone zostanie w odrębnym postępowaniu?
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wyniku rozpatrzenia zażalenia stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( tj. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc? .
Zwolnieniem od podatku dochodowego objęte są dochody pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, a w tym ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, uzyskane bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotu lub podmiotów upoważnionych do ich rozdzielenia od:
- rządów państw obcych,
- organizacji międzynarodowych (do których należy zaliczyć Organizację Narodów Zjednoczonych, Unię Europejską oraz instytucje finansowe tych organizacji),
- międzypaństwowych instytucji finansowych (są nimi m.in.: Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Międzynarodowy Fundusz Walutowy, Bank Światowy, Europejski Bank Inwestycyjny).
Zgodnie z literalnym brzmieniem powyższego przepisu, zwolnieniu od podatku dochodowego podlegają dochody (uzyskane od wskazanego w przepisie podmiotu zagranicznego) uzyskane przez podatników, którym służyć ma ta pomoc a nie podmiotom, które wykonują prace finansowane z tych środków.
Zatem zwolnieniu od podatku dochodowego podlegają dochody podmiotów, którym przyznana została pomoc. Nie można tego przepisu rozciągać na podmioty, które wykonują prace finansowane z tych środków.
Dla uzyskania przedmiotowego zwolnienia, konieczne jest spełnienie przez podmiot, który z tego zwolnienia chce korzystać, łącznie dwóch warunków:
- uzyskania środków od wskazanego w przepisie podmiotu zagranicznego bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotu lub podmiotów upoważnionych do ich rozdzielania,
- pomoc bezzwrotna musi być przyznana podmiotowi, który z przedmiotowego zwolnienia chce korzystać.
Z przedstawionego przez Fundację stanu faktycznego wynika że beneficjentem środków pomocowych jest firma "P" S.A. Fundacja natomiast w ramach projektu odpowiedzialna jest za prowadzenie szkoleń, prowadzenie dokumentacji niezbędnej do rozliczenia otrzymanych i wydatkowanych środków finansowych oraz spraw organizacyjno - logistycznych niezbędnych do prawidłowej realizacji projektu. Innymi słowy Fundacja wykonuje prace finansowane ze środków pomocowych służące prawidłowej realizacji projektu, którego beneficjentem jest w/w Spółka.
Biorąc zatem pod uwagę regulacje zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, że przepis ten nie ma zastosowania w odniesieniu do Fundacji, gdyż nie jest ona beneficjentem środków pomocowych. Podatnikiem, któremu ma służyć przyznana pomoc jest "P" S.A. W związku z powyższym stanowisko Podatnika zawarte we wniosku z dnia 16.11.2005r. w części dotyczącej interpretacji art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest nieprawidłowe.
W związku z informacją zawartą we wniosku, że środki pomocowe służą Fundacji zapewniając jej realizację celów statutowych, należy zwrócić uwagę na treść art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie tego przepisu, objęte są bowiem dochody podatników, których celem statutowym jest działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4. Realizującymi cele społecznie użyteczne wymienione w w/w przepisie mogą być podmioty takie, jak fundacje, stowarzyszenia czy inne jednostki organizacyjne, z wyłączeniem zawartym w art.17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zwolnienie dotyczy tej części uzyskanych dochodów, która jest przeznaczona na cele wymienione w w/w przepisie. Zwolnienie nie ma zastosowania, zgodnie z art. 17 ust. 1a pkt 2 w/w ustawy, jeżeli uzyskanie przez podatnika dochody, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowane są na inne cele niż określone zwolnieniem. Jeżeli zatem Fundacja spełnia warunki z art. 17 ust. 1 pkt 4, to dochody przez nią uzyskane będą zwolnione od podatku dochodowego na mocy tego przepisu.
W związku z tym, że wnioskiem z dnia 16.11.2005r. Fundacja wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych, to w sprawie zostały wydane odrębne postanowienia zawierające informacje w zakresie poszczególnych podatków. Konsekwentnie zatem w związku z zażaleniem Fundacji na postanowienie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydana odrębna decyzja.
