PD-1/42180-15/06
Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 17 maja 2006
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Czy dochody uzyskane z tytułu realizacji kontraktu częściowo finansowanego z funduszu PHARE korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 ptk 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Decyzja
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia Przedsiębiorstwa Geodezyjno - Informatycznego X z siedzibą w K. przy ul. ...... , z dnia 21 marca 2006 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza z dnia 8 marca 2006r. Nr PB II/423/5/2006, uznające za nieprawidłowe stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2006 r. o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, w sprawie dochodów uzyskanych z tytułu realizacji kontraktu częściowo finansowanego z funduszu PHARE i zwolnienia ich od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowieodmawia uznania stanowiska Spółki za prawidłowe.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 20 stycznia 2006 r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza o potwierdzenie stanowiska, w kwestii prawidłowości korzystania z prawa do zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskanych w związku z realizacją umowy zawartej pomiędzy Fundacją ..., Jednostką Finansująco - Kontraktującą reprezentującą Rząd Rzeczypospolitej Polskiej, a Przedsiębiorstwem Geodezyjno - Informatycznym X reprezentującą konsorcjum firm zawiązane w celu realizacji umowy, jako lidera tego konsorcjum. Zawarta umowa dotyczyła wykonania "(...)". Usługi te świadczone są w ramach programu pomocy Unii Europejskiej dla Rządu Rzeczypospolitej Polskiej, który współfinansowany jest w 50% ze środków programu PHARE "(...)". Beneficjentem jest (...).
Zaskarżonym postanowieniem z dnia 8 marca 2006 r. Nr PB II 423/5/2006, Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza, odmówił uznania za słuszne stanowiska Spółki. W uzasadnieniu postanowienia organ I instancji stwierdza, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. Jak dalej stwierdza organ I instancji podmiotami uprawnionymi do zwolnienia, o którym mowa wyżej, są beneficjenci którym przyznano pomoc, a ze zwolnienia korzysta ta część dochodu uzyskanego w związku z wykonaniem postanowień umowy, która pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy.
Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza stwierdził, iż z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że beneficjentem jest (...) i w związku z powyższym X jako wykonawcy usługi nie przysługuje zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Pismem z dnia 21 marca 2006 r. X, złożyło zażalenie na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza z dnia 8 marca 2006 r. Nr PB II 423/5/2006 zarzucając mu naruszenie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych poprzez niewłaściwe przyjęcie, że omawiane w tym przepisie zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników, którym przyznano pomoc, to znaczy beneficjentów - (...), a nie X w związku z czym Spółce jako wykonawcy usługi nie przysługuje zwolnienie z podatku dochodowego w zakresie dochodów uzyskiwanych z funduszu PHARE. W związku z powyższym, Spółka wnosi o zmianę zaskarżonego postanowienia w sposób zgodny z interpretacją przedstawioną we wniosku Strony tj. przyjęcie, że dochody uzyskane przez X z tytułu realizacji umowy, częściowo finansowane z funduszu PHARE, korzystają w tej części ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy podatkowej. W uzasadnieniu zażalenia Spółka podnosi, że powyższy przepis precyzuje warunki zwolnienia podatkowego - zarówno źródło pochodzenia środków pomocowych (środki unijne o bezzwrotnym charakterze) jak i podmiot, który te środki otrzymuje. Zdaniem Spółki takim podmiotem może być zarówno beneficjent tej pomocy, jak i bezpośredni wykonawca pod warunkiem, że zapłatę za wykonane usługi wykonawca otrzymuje z przyznanych środków bezpośrednio od podmiotu zagranicznego albo krajowego, uprawnionego do dysponowania tymi środkami.
Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie potwierdza stanowisko organu I instancji wyrażone w zaskarżonym postanowieniu z dnia 8 marca 2006 r. i stwierdza co następuje:
Z powołanego przepisu art. 17 ust. 1 pkt. 23 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych wynika, że do uzyskania przedmiotowego zwolnienia konieczne jest spełnienie dwóch warunków łącznie, a mianowicie:
1. uzyskanie środków od wskazanego w przepisie podmiotu zagranicznego bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotu lub podmiotów upoważnionych do ich rozdzielania,
2. środki te muszą stanowić bezzwrotną pomoc zagraniczną.
Z dyspozycji powołanego wyżej przepisu wynika także, że prawo do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przysługuje jedynie podmiotom, którym bezpośrednio służy przekazana pomoc, także w przypadku otrzymania środków pomocowych pochodzących ze źródeł międzynarodowych za pośrednictwem podmiotu krajowego, zajmującego się dystrybucją tych środków. Jeżeli natomiast sytuacja przedstawia się jak w przypadku X, czyli jeżeli beneficjent (...) zleci wykonanie zadania - na które przeznaczone są środki bezzwrotnej pomocy - innemu wykonawcy (konsorcjum firm: ..., które reprezentowane są przez X), to dochody podmiotu lub podmiotów wykonujących zlecenie nie będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że otrzymane środki pochodziły z zagranicy, a także że otrzymana pomoc jest bezzwrotna, jednak podmiotem korzystającym ze zwolnienia na podstawie w/w przepisu jest beneficjent ostateczny czyli (...) i to właśnie on może korzystać ze zwolnienia dochodu od podatku przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a nie X.
Uwzględniając powyższe, za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2006 r., w kwestii korzystania przez Spółkę z prawa do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodu uzyskanego w związku z realizacją umowy.
Mając na uwadze przedstawione powyżej okoliczności faktyczne i prawne, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie odmawia zmiany postanowienia, o którym mowa na wstępie oraz orzeka jak w sentencji decyzji.
Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.
Od decyzji tej służy prawo wniesienia skargi, w dwóch egzemplarzach, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, w terminie 30 dni od daty jej doręczenia.
