• Postanowienie o zakresie ...
  25.07.2025

DP/423-0116/06/AK

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 13 października 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 643 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Podatnik ma wątpliwości, czy w świetle obowiązujących przepisów i zawartej umowy Spółka może zastosować zwolnienie z podatku dochodowego w zakresie realizacji umowy z Komendantem Policji w Warszawie, przy założeniu, że wyłączeniu podlegałyby zarówno przychody, jak i koszty jej realizacji.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie: dochody wolne od podatku - środki pomocowe z funduszu PHARE

stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

W listopadzie 2005r. Spółka zawarła umowę na modernizację policyjnych systemów komutacyjnych z Komendantem Głównym Policji w Warszawie. Umowa ta jest finansowania w 74,90% ze środków Phare, które za pośrednictwem Władzy Wdrożeniowej Programu Phare oraz Komendy Głównej wpływają na rachunek Spółki.

Podatnik ma wątpliwości, czy w świetle obowiązujących przepisów i zawartej umowy Spółka może zastosować zwolnienie z podatku dochodowego w zakresie realizacji umowy z Komendantem Policji w Warszawie, przy założeniu, że wyłączeniu podlegałyby zarówno przychody, jak i koszty jej realizacji.

Zdaniem Podatnika środki pochodzące z zagranicy traktować należy jako subwencję dla podmiotów polskich i od tych środków nie powinien być w Polsce pobierany podatek dochodowy.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Jak stanowi art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15.02.1992r. za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Na podstawie art. 12 ust. 3a ustawy z dnia 15.02.1992r. za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c i 3d, dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:

wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub

wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub

otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia - w pozostałych przypadkach.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15.02.1992r. wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Jak stanowi art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z dnia 15.02.1992r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24 i 42, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15.02.1992r. obejmuje przede wszystkim środki pomocowe pochodzące z przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej np. PHARE, ISPA, nie ma natomiast zastosowania do środków pomocowych pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15.02.1992r. obejmuje dwa stany faktycznie:

kiedy podatnik otrzymuje środki bezzwrotnej pomocy bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w tym także pochodzące ze środków finansowych przeznaczonych na realizację programów ramowych badań, rozwoju technologicznego i prezentacji Unii Europejskiej i na realizację programów NATO, oraz

kiedy podatnik jest podmiotem, objętym programem lub programami pomocowymi, na które środki przeznaczają rządy państw obcych, organizacje międzynarodowe lub międzynarodowe instytucje finansowe, a przekazanie tych środków podatnikowi jest dokonywane ze pośrednictwem krajowego lub zagranicznego podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Podatnik, który jako wykonawca otrzymuje płatności będące zapłatą za wykonane świadczenie nie jest podmiotem spełniającym ww. warunki. Spółka nie otrzymuje bowiem środków bezpośrednio od rządów państw obcych, międzynarodowych instytucji bądź organizacji, ani nie jest podmiotem objętym programem lub programami pomocowymi. Otrzymane przez Spółkę środki finansowe są zapłatą za wykonane świadczenie. To oznacza, że w stanie faktycznym zaprezentowanym we wniosku dochody Spółki uzyskane w następstwie realizacji na rzecz Policji dostaw nie będą podlegać zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Środki otrzymane z tytułu wykonanych świadczeń stanowią przychód Podatnika stosownie do postanowień art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

A zatem stanowisko Spółki, w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, jest nieprawidłowe.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...