IBPB3/423-50/CP
Interpretacja indywidualna
z dnia 5 listopada 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Izby Rolniczej, przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2007 r. (data wpływu do tut. BKIP 9 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków przeznaczonych na pomoc dla poszkodowanych przez klęskę żywiołową rolników – członków Izby na postawie w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe;
Uzasadnienie
W dniu 9 sierpnia 2007 r. wpłynął do tut. Biura wniosek Izby o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków przeznaczonych na pomoc dla poszkodowanych przez klęskę żywiołową rolników – członków Izby na postawie w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest jednostką samorządu rolniczego, mająca osobowość prawną, powołaną do życia ustawą z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 927 ze zm.). Izba Rolnicza prowadzi wyłącznie działalność statutową na rzecz rolnictwa, wpływa na kształtowanie polityki rolnej i uczestniczy w jej realizacji. Nie prowadzi działalności gospodarczej i w myśl art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jej dochody, w części przeznaczonej na cele statutowe, są zwolnione od tego podatku. Terenem działania izby jest województwo … . Izba Rolnicza chciałaby przyłączyć się do udzielania pomocy finansowej dla poszkodowanych rolników, którzy z mocy cytowanej ustawy są członkami izby, a ich gospodarstwa rolne zostały zniszczone przez trąbę powietrzną. Zarząd Izby wnioskuje o przekazanie kwoty 30.000,00 zł na ich rzecz na podstawie porozumienia (umowy), które byłoby zawarte z wójtami poszkodowanych gmin, z równoczesnym określeniem konkretnego sposobu jej wykorzystania.
Z zapisów ustawy o izbach rolniczych (art. 5) oraz statutu (§ 12) nie wynika wprost zapis o działaniu w postaci udzielenia pomocy w takich sprawach, jako odrębne zadania statutowe. Jedynie art. 1 ustawy i § 2 statutu Izby przewiduje, że izba jako autonomiczny samorząd rolniczy, jest powołana w celu rozwiązywania problemów rolnictwa i reprezentowania interesów zrzeszonych w niej podmiotów. Katalog zadań statusowych izby jest określony w § 12 statutu, jest katalogiem otwartym, przykładowym.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy kwota 30.000,00 zł, którą Izba chce przekazać ze swego budżetu na pomoc dla rolników – członków Izby poszkodowanych przez przejście trąby powietrznej będzie potraktowana jako zadanie statutowe Izby, które korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych...
Zdaniem Wnioskodawcy :
Zdaniem Wnioskodawcy pomoc przekazana rolnikom – członkom Izby na odbudowę zniszczonych żywiołem gospodarstw, w ramach porozumienia zawartego z gminami powiatu reprezentowanymi przez ich wójtów, przy wskazaniu konkretnego celu, na jaki pomoc będzie przekazana mieści się w zadaniach statutowych Izby wynikających z § 2 statusu – rozwiązywanie problemów rolnictwa, a nadto kwota ta pochodzi z budżetu Izby, którego dochody pochodzą obecnie wyłącznie z odpisu w wysokości 2 % uzyskanych wpływów z podatku rolnego pobranego na terenie województwa (art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o izbach). Tym samym wykonanie tego zadania statusowego nie powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm./ wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.Stosownie do postanowień art. 17 ust. 1a pkt 2 tej ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
W myśl art. 17 ust. 1b w. w. ustawy, zwolnienie to ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Warunkiem skorzystania z tego zwolnienia jest ustalenie, czy działania podejmowane przez Izbę mieszczą się w jej Statucie.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 927 ze zm.) tworzy się samorząd rolniczy działający na rzecz rozwiązywania problemów rolnictwa i reprezentujący interesy zrzeszonych w nich podmiotów. Jednostkami organizacyjnymi samorządu rolniczego są izby rolnicze /art. 3 ust. 1 w/w ustawy/. Jak z powyższego wynika ustawa tworząca izby rolnicze powołuje je m. in. do rozwiązywania problemów rolnictwa. Stosownie do postanowień art. 8 tej ustawy izby działają na podstawie ustawy i statutu określającego m. in. zadania statutowe Izby. Jeżeli zatem sposób wykorzystania przyznanej przez Izbę pomocy określonej w porozumieniach (umowach) z wójtami poszkodowanych gmin spełnia przesłanki jakiegokolwiek zadania statutowego Izby, to dochód przeznaczony na tę pomoc może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w powołanym wyżej art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Warto jednak przypomnieć o skutkach wynikających postanowień art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl których jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele – podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i nie wydatkowanych w tym czasie na cele określone w art. 17 ust. 1b.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.