ITPB1/423-51/07/MK
Interpretacja indywidualna
z dnia 7 listopada 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2007 r. (data wpływu 16 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienia od podatku dochodów grupy producentów rolnych - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 16 sierpnia 2007 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodów grupy producentów rolnych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący zdarzenie przyszłe.
Spółka jest grupą producentów rolnych zbóż i nasion oleistych wpisaną do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach. Spółka kupuje od swoich członków ziarna zbóż oraz rzepaku i w wyniku ich sprzedaży osiągnęła dochód (zysk podatkowy).
W związku z powyższym Spółka zadała następujące pytania:
Kiedy osiągnięty dochód będzie wolny od podatku i jak należy rozumieć określenie „przekazanie środków produkcji” w kontekście zwolnienia przewidzianego w przepisie w art. 17 ust. 1 pkt 49 oraz art. 17 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
W kontekście przedmiotowego zwolnienia Spółka zapytała również w jaki sposób należy wykazać dochody w zeznaniu rocznym w sytuacji, gdy dochód osiągnięty w bieżącym roku podatkowym wydatkuje na rzecz członków grupy w roku po nim następującym...
Zdaniem Wnioskodawcy jeśli Spółka kupi środki produkcji (nawóz) i odsprzeda członkom grupy, a wartość transakcji przekroczy kwotę osiągniętego dochodu, to dochód ten będzie wolny od podatku dochodowego.
Przekazanie środków produkcji (nawozu) będzie potwierdzone dokumentem WZ.
W ocenie Spółki, jeśli w roku podatkowym nie wydatkuje osiągniętego dochodu, to Spółka wykaże ten dochód jako wolny od podatku, natomiast jeśli w następnym roku również nie wydatkuje tej kwoty, to będzie on podlegał opodatkowaniu w roku podatkowym, czyli należy sporządzić korektę deklaracji CIT-8.
Na tle przedstawionego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Należy wskazać, że ustawodawca w art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy z dnia 15 luty 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.), zwolnił od 1 stycznia 2007 r. z podatku dochodowego od osób prawnych dochody grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 ze zm.), pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków – w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub w roku po nim następującym, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10.
Za wyżej wymienione w wydatki uznaje się zgodnie z art. 17 ust. 9 cytowanej ustawy wydatki na: zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy producentów rolnych oraz szkolenia członków grupy producentów rolnych.
Jak wynika z brzmienia cyt. przepisów, wolne od podatku dochodowego są dochody grupy producentów rolnych spełniające łącznie następujące warunki:
1. grupa producentów rolnych powinna być wpisana do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw;
2. dochody grupy muszą pochodzić ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona;
3. produkty lub grupy produktów, z których dochód jest wolny od podatku, muszą zostać wyprodukowane w gospodarstwach członków grupy producentów rolnych;
4. dochody wydatkowane zostały na:
1. szkolenie członków grupy producentów rolnych lub
2. zakup środków produkcji – w tym przypadku środki produkcji winny być przekazane członkom grupy producenckiej.
5. dochody zostały wydatkowane na rzecz członków tej grupy:
1. w roku podatkowym lub
2. po roku po nim następującym
Zauważyć należy, że zgodnie z utrwalonym stanowiskiem prezentowanym zarówno w orzecznictwie sądowoadministracyjnym, jak i piśmiennictwie, wszelkie ulgi i zwolnienia stanowią odstępstwo od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania. Zatem przepisy regulujące ulgi i zwolnienia należy interpretować w sposób ścisły natomiast wykładnia rozszerzająca jest niedopuszczalna.
W świetle opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Spółka nie spełnia wszystkich wyżej wymienionych warunków uprawniających do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.
Sp. z o.o. jest grupą producentów rolnych (grupą producentów rolnych ziarna i zbóż) wpisaną do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw. Dochody grupy pochodzą ze sprzedaży produktów lub grup produktów - ze sprzedaży ziarna zbóż i rzepaku, a więc produktów dla których grupa została utworzona. Produkty lub grupy produktów, są wyprodukowane w gospodarstwach członków grupy producentów rolnych.
Niemniej jednak, jak wskazano we wniosku, Spółka zakupione środki produkcji zamierza sprzedać członkom grupy. To oznacza, że dochody, które uzyska ze sprzedaży produktów lub grup produktów nie mają być w przyszłości - w rozumieniu ustawy - wydatkowane na rzecz członków tej grupy. Zgodnie bowiem ze wskazanym przepisem art. 17 ust. 9 cytowanej ustawy za ww. wydatki uznaje się wydatki na zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy producentów rolnych oraz na szkolenia członków grupy producentów rolnych.
W kontekście powyższego wskazać należy, że wszelkie związane ze stosunkiem prawnopodatkowym prawa (uprawnienia) podatników, powinny wynikać z wykładni językowej powszechnie obowiązującego prawa podatkowego. Tekst prawny bowiem jest rzeczywistym pośrednikiem pomiędzy ustawodawcą a adresatem normy prawnej, co oznacza, że może być ona ustalona na podstawie przepisów prawnych tak daleko, jak zezwala na to tekst danego słowa.
Innymi słowy, wszelkie wyłączenia zawarte w art. 17 nie mogą być interpretowane rozszerzająco, zarówno co do zakresu przedmiotowego, podmiotowego, jak i czasu trwania. Podmiot chcąc skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego musi spełniać wszystkie warunki, z którymi przepis wiąże określone skutki prawnopodatkowe.
Interpretacja językowa pojęcia „przekazanie” prowadzi do wnioski, że przekazanie to powierzenie, oddanie do dyspozycji mające charakter nieodpłatny (por. Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl).
Zakładając racjonalność ustawodawcy w zakresie wprowadzonego zwolnienia przedmiotowego dochodów uzyskiwanych przez określone grupy producentów rolnych, przez użyte w omawianym przepisie sformułowanie dopuszcza on sytuację, w której środki produkcji są powierzone, oddane nieodpłatnie a nie odstąpione odpłatnie (np. za środki pieniężne), co – w zakresie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego – nie daje Spółce prawa do zastosowania zwolnienia podatkowego wynikającego z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Na marginesie sprawy wskazać należy, że w przypadku, gdy Spółka dokona zakupu środków produkcji, które następnie nieodpłatnie przekaże członkom swojej grupy producentów, będzie mogła, przy spełnieniu wszystkich wyżej wymienionych warunków, skorzystać ze zwolnienia zawartego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 49 cytowanej ustawy i wykazać osiągnięty w roku podatkowym dochód – w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub w roku po nim następującym – w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (druk CIT-8) jako wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.
Przy czym dane o dochodach wolnych od podatku zgodnie za art. 17 ust. 1 cyt. ustawy przeznaczonych, a nie wydatkowanych w danym roku podatkowym na ww. cele winny być wykazane w załączniku CIT-8/0 w części dotyczącej danych informacyjnych (część F.2.; poz. 70).
Niespełnienie warunku dotyczącego wydatkowania dochodu, w rozumieniu ustawy, na rzecz członków grupy w roku następującym po roku podatkowym, będzie nakładało obowiązek sporządzenia korekty zeznania rocznego za dany rok podatkowy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 – 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.