IBPBI/2/423-1595/09/CzP
Interpretacja indywidualna
z dnia 18 marca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2009r. (data wpływu do tut. BKIP 18 grudnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z otrzymaniem dotacji z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 18 grudnia 2009r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z otrzymaniem dotacji z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółdzielnia Mieszkaniowa zajmuje się zarządzaniem i eksploatacją nieruchomości stanowiących jej mienie i mienie jej członków. Jest Spółdzielnią eksploatacyjną, tzn., że nie prowadzi działalności inwestycyjnej w zakresie budowy nowych lokali mieszkalnych. Spółdzielnia we własnym zakresie tworzy fundusz modernizacyjny. Podstawa prawna:
Statut Spółdzielni Mieszkaniowej,
uchwała Nr 64/96 Zebrania Przedstawicieli Członków Spółdzielni Mieszkaniowej z dnia 31 maja 1996r.
Fundusz modernizacyjny w całości jest przeznaczony na finansowanie robót termomodernizacyjnych. Fundusz modernizacyjny jest funduszem wspólnym dla wszystkich nieruchomości i tworzy się go z:
wpłat dokonywanych przez członków Spółdzielni, osób nie będących członkami Spółdzielni oraz członków Spółdzielni będących właścicielami,
innych tytułów.
Wpłaty na fundusz modernizacyjny dokonywane będą aż do czasu docieplenia i zapłaty przez Spółdzielnię zobowiązania za docieplenie ostatniego budynku mieszkalnego.
Nakłady inwestycyjne poniesione na docieplenie budynków zwiększają wartość początkową środka trwałego - budynku mieszkalnego. Od wartości początkowej budynków mieszkalnych Spółdzielnia nie dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Spółdzielnia prowadzi ewidencję wpływów i wydatków funduszu modernizacyjnego z rozbiciem na poszczególne nieruchomości oraz wynikających z tego tytułu zobowiązań przypadających na każdy lokal. W roku bieżącym Spółdzielnia, zgodnie z zawartą umową z Miastem, uzyskała dofinansowanie w formie dotacji ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zadania pn.: „…”.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy dofinansowanie do budynku mieszkalnego w formie dotacji ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z przepisem art. 17 pkt 47 ustawy o pdop...
Zdaniem Spółdzielni, otrzymane przez Spółdzielnię dofinansowanie w formie dotacji - jest dotacją celową przekazaną ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego i zgodnie z art. 17 pkt 47 ustawy o pdop jest wolną od podatku od osób prawnych.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. – określana dalej „updop”), wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Rozważając więc zastosowanie w konkretnym przypadku tego zwolnienia należy ustalić czy uzyskany dochód ma charakter dotacji i z jakiego źródła ta dotacja pochodzi.
Z literalnego brzmienia wyżej wskazanego przepisu wprost wynika, iż zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegają dotacje uzyskane:
z budżetu państwa lub
budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Ze stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia otrzymała dofinansowanie w formie dotacji na termomodernizację budynku mieszkalnego ze środków funduszu celowego jakim jest Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Analizując powyższe należy zwrócić uwagę, że przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do końca 2009r., wyodrębniają fundusz celowy od budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 29 ust. 4 pkt 2 ustawy o finansach publicznych fundusz celowy, który realizuje zadania wyodrębnione z budżetu gminy jest gminnym funduszem celowym.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą państwowe i samorządowe fundusze celowe. Funduszem celowym – w myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy - jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań, z zastrzeżeniem ust. 9.
W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2008r., Nr 25, poz. 150 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do końca 2009r., na zasadach określonych ustawą działają Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej „Narodowym Funduszem”, wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej „wojewódzkimi funduszami”, powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej „powiatowymi funduszami” oraz gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej „gminnymi funduszami”. Ilekroć w ustawie jest mowa o „funduszach”, rozumie się przez to Narodowy Fundusz, wojewódzki fundusz, powiatowy fundusz i gminny fundusz.
Zgodnie z art. 401 ust. 1 ww. ustawy, przychodami funduszy są wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy oraz przepisów szczególnych, a także z tytułu kwot pieniężnych uzyskanych na podstawie decyzji, o której mowa w art. 362 ust. 3.
Przepis art. 403 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, iż gminne i powiatowe fundusze są funduszami celowymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
Stosownie do art. 406 ust. 1 pkt 6) ww. ustawy, środki gminnych funduszy przeznacza się na przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami i ochroną powierzchni ziemi. Z kolei jak wynika z art. 408 ww. ustawy działalność, o której mowa w art. 406 może być finansowana przez przyznawanie dotacji.
Zgodnie natomiast z art. 107 pkt 2 powołanej wyżej ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są także środki przekazywane przez jednostki, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 i 12 (tj. państwowe i samorządowe fundusze celowe), na finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty.
Zapis tego przepisu uzupełnia katalog dotacji celowych określony w art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy. Dotacje, o których mowa w art. 107, pochodzą nie tylko ze środków budżetu państwa (art. 106 ust. 1 ustawy o finansach publicznych), ale także przekazywane są przez fundusze celowe oraz powiatowe lub samorządowe osoby prawne. Regulacja art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy dotyczy w szczególności samorządowych funduszy celowych. Z powyższego zatem wynika, że dofinansowanie udzielone z samorządowego funduszu celowego ma charakter dotacji celowej.
Jednakże podkreślić należy, że przepisy ustawy o finansach publicznych wyraźnie wyodrębniają fundusz celowy od budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki (art. 165 ust. 1 ustawy o finansach publicznych). Zgodnie z przepisami art. 29 ww. ustawy, funduszem celowym jest fundusz, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań (ust. 1). Fundusz celowy, który realizuje zadania wyodrębnione z budżetu gminy (powiatu) jest gminnym (powiatowym) funduszem celowym.
Reasumując - dofinansowanie udzielone z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (funduszu celowego) nie jest tożsame z dotacją udzieloną z budżetu państwa czy też z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Stanowisko Spółdzielni jest zatem nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.