• Interpretacja indywidualn...
  09.07.2025

IPPB5/423-91/10-4/AM

Interpretacja indywidualna
z dnia 16 kwietnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 643 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku przedstawione we wniosku z dnia 09.02.2010 r. (data wpływu 10.02.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów związku rewizyjnego przeznaczonych na cele statutowe jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 10.02.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów związku rewizyjnego przeznaczonych na cele statutowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Związek jest podmiotem utworzonym i działającym na podstawie ustawy z 16.09.1982 r. Prawo Spółdzielcze (Dz. U. nr 30 poz. 210 z późn. zm.) oraz ustawy z 7.12.2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu i podmiotów zrzeszających (Dz. U. nr 119 poz. 1252 z późn. zm.) zrzeszającym na zasadzie dobrowolności banki spółdzielcze.

Celem działalności Związku jest zapewnienie zrzeszonym podmiotom pomocy w ich działalności statutowej oraz wspieranie tych banków w ich rozwoju. Cele te Związek realizuje poprzez wykonanie zadań określonych w wyżej powołanych ustawach i wskazanych w Statucie.

Do zadań tych należy między innymi organizowanie dla potrzeb zrzeszonych banków działalności szkoleniowej, wydawniczej, społeczno-wychowawczej oraz przeprowadzanie badania sprawozdań finansowych zrzeszonych banków spółdzielczych i podmiotów nie będących członkami - na ich koszt.

Na wykonywanie zadań statutowych przeznaczony jest fundusz statutowo-organizacyjny - powstający z nadwyżek przychodów z tytułu składek członkowskich, odpłatności za badania sprawozdań finansowych oraz z innych przychodów związku - nad wydatkami w rozliczeniu rocznym. Zgodnie z wyżej powołaną ustawą Prawo Spółdzielcze, Związek nie tworzy nadwyżki bilansowej do podziału między członków.

Związek wpisany jest do KRS, Rejestru Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej jako podmiot nie prowadzący działalności gospodarczej. Wszystkie środki finansowe, jakie Związek uzyskuje ze składek oraz z dochodu tj. nadwyżki przychodów nad kosztami za odpłatnie wykonywane badania sprawozdań finansowych i szkolenia są przeznaczone na realizację celów statutowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód uzyskiwany z odpłatnego wykonywania zadań statutowych w zakresie badania sprawozdań finansowych oraz realizacji szkoleń powinien być przedmiotem opodatkowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy też z uwagi na to, że osiągany dochód przeznaczany jest w całości na cele statutowe, podlega on zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust.1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Niektóre zadania szkoleniowe Związku z zakresu statutowego uprawnienia dotyczącego „organizowania dla potrzeb zrzeszonych banków działalności szkoleniowej, wydawniczej, społeczno-wychowawczej” (par. 3 ust. 1 pkt 6 Statutu) oraz zadania określone jako „prowadzenie badania sprawozdań finansowych zrzeszonych banków spółdzielczych oraz podmiotów nie będących członkami Związku na ich koszt” (§ 3 ust. 2 Statutu) realizowane są obecnie na zasadzie odpłatności ponoszonej przez podmioty, na rzecz których są świadczone.

Przyjęcie tej formy pozyskiwania środków na działalność wynikało stąd, że finansowanie działalności w całości ze składek prowadziło do generowania strat i nierównego obciążenia kosztami członków Związku a nadto w odniesieniu do badania sprawozdań finansowych wynikało z konieczności ściślejszego powiązania pracochłonności tych badań z ich kosztami w zróżnicowanych co do zakresu badania podmiotach. Wymóg takiego ścisłego powiązania kosztów z pracochłonnością wynika z zasad Ustawy z 07.05.2009 r. o biegłych rewidentach, ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. Nr 77 poz. 649). Z tytułu wykonywania wskazanych wyżej zadań Związek uzyskuje przychody oraz ponosi koszty. Nadwyżkę przychodu nad kosztami (dochód) - o ile ona powstaje - Związek przeznacza na realizację celów statutowych, koszt których nie jest rekompensowany ponoszoną przez członków składką. Związek nie tworzy nadwyżki bilansowej do podziału, bowiem nie uprawnia go do tego ustawa Prawo Spółdzielcze i nie jest to celem jego działania.

Z uwagi na to, że całość uzyskiwanych wpływów, w tym dochodu z tytułu w/w wskazanych rodzajów statutowej działalności, przeznaczana jest na cele statutowe, Związek uważa, że istnieją przesłanki określone w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uprawniające do zwolnienia dochodu ze wskazanych źródeł - od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Związek, jak wskazał Wnioskodawca jest podmiotem utworzonym i działającym na podstawie ustawy z 16.09.1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. nr 30 poz. 210 z późn. zm.) oraz ustawy z 7.12.2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu i podmiotów zrzeszających (Dz. U. nr 119 poz. 1252 z późn. zm.) zrzeszającym na zasadzie dobrowolności banki spółdzielcze. Związek realizuje cele określone w ww. ustawach i Statucie.

Zgodnie z art. 240 § 1 ustawy Prawo spółdzielcze, spółdzielnie mogą zakładać związki rewizyjne i przystępować do takich związków. Liczba założycieli związku rewizyjnego nie może być mniejsza niż dziesięć. W myśl § 2 celem związku rewizyjnego jest zapewnienie zrzeszonym w nim spółdzielniom pomocy w ich działalności statutowej.

Do zadań związku rewizyjnego (§ 3) należy:

1. przeprowadzanie lustracji zrzeszonych spółdzielni;

2. prowadzenie na rzecz zrzeszonych spółdzielni działalności instruktażowej, doradczej, kulturalno-oświatowej, szkoleniowej i wydawniczej;

3. reprezentowanie interesów zrzeszonych spółdzielni wobec organów administracji państwowej i organów samorządu terytorialnego;

4. reprezentowanie zrzeszonych spółdzielni za granicą;

5. inicjowanie i rozwijanie współpracy między spółdzielniami oraz współdziałanie z placówkami naukowo-badawczymi;

6. wykonywanie innych zadań przewidzianych w niniejszej ustawie oraz statucie.

Zgodnie z art. 240 § 4 związek rewizyjny nabywa osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego i działa na podstawie niniejszej ustawy oraz statutu.

Stosownie do art. 240a ww. ustawy związki rewizyjne mogą przeprowadzać badanie sprawozdań finansowych w trybie ustawy z dnia 19 października 1991 r. o badaniu i ogłaszaniu sprawozdań finansowych oraz biegłych rewidentach i ich samorządzie (Dz. U. Nr 111, poz. 480, z 1992 r. Nr 21, poz. 85 oraz z 1994 r. Nr 4, poz. 17), bez obowiązku spełnienia wymagań, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3 lit. b i c tej ustawy.

W przedstawionym stanie faktycznym celem działalności Związku jest zapewnienie zrzeszonym podmiotom pomocy w ich działalności statutowej oraz wspieranie tych banków w ich rozwoju. Cele te Związek realizuje poprzez wykonanie zadań określonych w wyżej powołanych ustawach i wskazanych w Statucie.

Do zadań tych należy między innymi organizowanie dla potrzeb zrzeszonych banków działalności szkoleniowej, wydawniczej, społeczno-wychowawczej oraz przeprowadzanie badania sprawozdań finansowych zrzeszonych banków spółdzielczych i podmiotów nie będących członkami - na ich koszt.

Na wykonywanie zadań statutowych przeznaczony jest fundusz statutowo-organizacyjny - powstający z nadwyżek przychodów z tytułu składek członkowskich, odpłatności za badania sprawozdań finansowych oraz z innych przychodów związku - nad wydatkami w rozliczeniu rocznym. Zgodnie z wyżej powołaną ustawą Prawo Spółdzielcze, Związek nie tworzy nadwyżki bilansowej do podziału między członków. Wszystkie środki finansowe, jakie Związek uzyskuje ze składek oraz z dochodu tj. nadwyżki przychodów nad kosztami za odpłatnie wykonywane badania sprawozdań finansowych i szkolenia są przeznaczone na realizację celów statutowych.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno - zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw – w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 powołanej ustawy wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków:

* przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli wyraźnie określone w statucie,

* środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą.

Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei – w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Stosownie do art. 17 ust. 1e zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

1. wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,

2. papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c i d ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538), o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu powołanej ustawy,

3. jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546).

Zgodnie z art. 17 ust. 1f zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

Należy podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu.

Jednocześnie nadmienia się, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Wymóg ten w równym stopniu dotyczy sformułowania ustawy, jak też wymienionych w statucie rodzajów statutowej działalności jednostki, co oznacza, iż nie mogą być one poddane wykładni rozszerzającej.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż dochód uzyskany przez Związek z tytułu odpłatnego wykonywania zadań statutowych w zakresie badania sprawozdań finansowych oraz realizacji szkoleń i w całości przeznaczony na realizację zadań statutowych, z wyłączeniem działalności gospodarczej, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...