IBPBI/2/423-795/10/AP
Interpretacja indywidualna
z dnia 27 sierpnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 07 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 16 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 06 sierpnia 2010 r. oraz w dniu 18 sierpnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienie z opodatkowania wypłaconych nagród lub premii dla pracowników – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 16 czerwca 2010 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienie z opodatkowania wypłaconych nagród lub premii dla pracowników.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 29 lipca 2010 r. Znak IBPBI/2/423-795/10/AP wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 06 sierpnia 2010 r. w dniu 18 sierpnia 2010 r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest publicznym zakładem opieki zdrowotnej, który wykonuje świadczenia w ramach umowy zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia. W 2009 r. Wnioskodawca wypracował zysk, z którego część chce przeznaczyć na wypłatę nagród lub premii dla pracowników zakładu wraz z należnymi od tych wypłat składkami ZUS. Wypłata z zysku nagród lub premii uzyskała pozytywną opinię Rady Społecznej wyrażoną w Uchwale.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy kwota przeznaczona na nagrody lub premie dla pracowników wraz z należnymi od tych wypłat składkami ZUS korzysta ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
Zdaniem Wnioskodawcy, nagrody oraz premie dla pracowników z zysku są jednym z kilku składników wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w zakładzie. Wynagrodzenia wraz ze składkami ZUS, kwalifikują się do objęcia zwolnieniem, gdyż wypłacane są za realizację świadczeń zdrowotnych, które stanowią działalność statutową zakładu - dla wszystkich pracowników zatrudnionych w zakładzie tj. personel podstawowy (lekarze, pielęgniarki itp.) oraz pomocniczy (sprzątaczki, administracja itp.).
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.
Art. 17 ust. 1b cytowanej ustawy stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.
Z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy wynika natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4. Pierwszy z nich wymaga, by statut jednostki zawierał wskazane w ustawie cele, drugi zaś by dochód przeznaczony został na realizację tych celów.
Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest publicznym zakładem opieki zdrowotnej, który wykonuje świadczenia w ramach umowy zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia. W 2009 r. Wnioskodawca wypracował zysk, z którego część chce przeznaczyć na wypłatę nagród lub premii dla pracowników zakładu wraz z należnymi od tych wypłat składkami ZUS. Zdaniem Wnioskodawcy, nagrody oraz premie dla pracowników z zysku są jednym z kilku składników wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w zakładzie. Wynagrodzenia wraz ze składkami ZUS, kwalifikują się do objęcia zwolnieniem, gdyż wypłacane są za realizację świadczeń zdrowotnych, które stanowią działalność statutową zakładu - dla wszystkich pracowników zatrudnionych w zakładzie tj. personel podstawowy (lekarze, pielęgniarki itp.) oraz pomocniczy (sprzątaczki, administracja itp.).
Podsumowując, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że dochód Wnioskodawcy, który ma być przeznaczony na wypłatę nagród lub premii – wraz z należnymi od tych wypłat składkami ZUS - dla pracowników za ich wkład w realizację celów statutowych Wnioskodawcy, zbieżnych z celami określonymi powołanym art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może być wolny od podatku pod warunkiem jego faktycznego wydatkowania na te cele.
Należy przy tym mieć na uwadze dyspozycję zawartą w art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którą jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.
Stanowisko Wnioskodawcy uznaje się zatem za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.