ITPB1/423-67/07/AT
Interpretacja indywidualna
z dnia 22 listopada 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2007r.(data wpływu 27 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w części dotyczącej jednorazowego zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków na wyburzenie budynków znajdujących się na placach podlegających sprzedaży, demontażu maszyn i urządzeń, a także nakładów w związku z przeniesieniem tych maszyn oraz ich montażu i wykonania niezbędnych instalacji w nowej hali - jest prawidłowe, natomiast w części dotyczącej jednorazowego zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków na zakup nowej hali w związku ze sprzedażą nieruchomości gruntowych - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 27 sierpnia 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek (uzupełniony pismem z dnia 25 września 2007 r. – data wpływu 28 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie jednorazowego zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków na wyburzenie budynków na placach podlegających sprzedaży, demontażu maszyn i urządzeń, a także nakładów w związku z przeniesieniem tych maszyn oraz ich montażu i wykonania niezbędnych instalacji w nowej hali, oraz jednorazowego zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków na zakup nowej hali w związku ze sprzedażą nieruchomości gruntowych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka podpisała warunkową umowę sprzedaży działek zabudowanych budynkami produkcyjnymi. Kupujący warunkuje, aby sprzedający wyburzył większość budynków przed sprzedażą. Zgodnie z tym wnioskodawca musi przenieść maszyny i urządzenia (stanowiące środki trwałe) na inny teren do hali, którą ma zamiar wykupić. Prace związane z przeniesieniem maszyn i urządzeń mogą trwać także po sprzedaży działek (30 września 2007 r.). Maszyny i urządzenia wymagają przygotowania podłoża, fundamentów, zasilania w energię elektryczną, gaz, obiegi chłodnicze itd., tak aby odtworzyć stan istniejący.
W niniejszym piśmie zostało przedstawione również następujące zdarzenie przyszłe.
W związku ze sprzedażą gruntów, Spółka planuje zakup hali, aby przenieść do niej demontowane maszyny i urządzenia, a następnie zainstalować je tam. Hala stanie się środkiem trwałym.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy koszty wyburzenia budynków, demontażu maszyn i urządzeń w starym miejscu, a także koszty przeniesienia tych maszyn oraz ich montażu, jak też wykonanie niezbędnych instalacji w nowym miejscu, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (przed sprzedażą, jak i po sprzedaży w bieżącym roku, jak też w roku przyszłym)...
Czy zakup hali można także wliczyć w koszty uzyskania przychodu z tytułu uzyskania przychodu ze sprzedaży...
Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli przeniesienie odbywa się ze względu na sprzedaż placu, to wszystkie koszty związane z przeniesieniem maszyn i urządzeń są ściśle związane ze sprzedażą i są kosztem uzyskania przychodów odpowiednio do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto Spółka wskazuje, że prace związane z przeniesieniem maszyn i urządzeń będą trwały po sprzedaży placu, co, jej zdaniem, uzasadnia stosowanie zasad zaliczania do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 4b powołanej ustawy, a wszystkie te koszty są ściśle związane ze sprzedażą placu.
Natomiast w przedmiocie zagadnienia przedstawionego w pytaniu drugim, Jednostka wywodzi, że zakup nowej hali produkcyjnej jest ściśle związany ze sprzedażą, w celu odtworzenia istniejącego przed tym stanu i jest kosztem uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 4 cyt. ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, w zakresie będącym przedmiotem pytania pierwszego, uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono w tym zakresie od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Natomiast stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, w odniesieniu do pytania drugiego będącego również przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej, w świetle obowiązującego stanu prawnego, uznać należy za nieprawidłowe.
Należy bowiem wskazać, że zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Gramatyczna wykładnia tego przepisu prowadzi do wniosku, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.
Stosownie natomiast do postanowień art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b cyt. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
Z kolei przepis art. 15 ust. 6 cyt. ustawy stanowi, że kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.
W myśl art. 16a ust. 1 amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
maszyny, urządzenia i środki transportu,
inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy więc stwierdzić, że jeśli, dotyczące zakupu hali, przyszłe wydatki będą wyczerpywały znamiona cytowanego art. 16a ust. 1, to stanowić mogą koszty uzyskania przychodów Jednostki jedynie w drodze dokonywanych odpisów amortyzacyjnych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
