PO 4 BA-722-776/96
Wyjaśnienie Ministra Finansów
z dnia 23 stycznia 1997
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Odpowiadając na pismo z 18.9.1996 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia:
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 1993 r. Nr 106, poz. 482 ze zm.) kosztem uzyskania przychodów są poniesione wydatki na reprezentację i reklamę w wysokości nie przekraczającej 0,25 % przychodów uzyskanych w roku podatkowym, o ile reklama nie jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Natomiast wydatki związane z reklamą prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób są kosztem uzyskania przychodów w pełnej wysokości.
Z pisma wynika, że Spółka jest firmą prowadzącą sprzedaż wysyłkową. W gazetach zamieszcza ogłoszenia o sprzedawanych towarach oraz organizowanych konkursach. W odpowiedzi na te ogłoszenia potencjalni klienci przesyłają zamówienia na wybrane towary oraz/lub zgłoszenia do udziału w konkursie. Na podstawie tych zamówień i zgłoszeń do konkursu zbierana jest baza danych o potencjalnych klientach, do których następnie wysyłane są katalogi.
Analizując przedstawiony sposób prowadzenia przez Spółkę działalności, stwierdzić należy, iż ogłoszenia w gazetach o towarach oferowanych do sprzedaży przez firmę oraz sposobie ich zakupu są reklamą prowadzoną w środkach masowego przekazu, a jej koszty stanowią koszt uzyskania przychodów w pełnej wysokości. Również informacje o organizowanych przez Spółkę konkursach drukowane w gazetach zaliczają się do reklamy prowadzonej publicznie.
Przechodząc do kwestii oceny, czy koszty związane z rozsyłaniem katalogów (w tym ich wartość) do osób, które odpowiedziały na ogłoszenia prasowe, stanowią koszty reklamy skierowanej do indywidualnie oznaczonej osoby, czy też reklamy prowadzonej w sposób publiczny, trzeba stwierdzić, iż w takim przypadku, rozsyłanie katalogów i materiałów informacyjnych jest kontynuacją reklamy publicznej. Oznacza to, że koszty związane z zakupem oraz rozprowadzaniem tych materiałów stanowią koszty reklamy publicznej, a zatem są kosztem uzyskania przychodów w pełnej wysokości.