• Wyjaśnienie Ministra Fina...
  06.09.2025

PO3-MD-722-6307-666/97

Wyjaśnienie Ministra Finansów
z dnia 30 października 1997

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1037 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Odpowiadając na pismo z 11.9.1997 r. w sprawie wydatków na alkohol w ramach kosztów reprezentacji Ministerstwo Finansów uprzejmie wyjaśnia, co następuje:

Stosownie do art. 16 ust. l pkt 28 PDOPrU wydatki na reprezentację oraz reklamę prowadzoną w inny niż publicznie sposób są kosztem uzyskania przychodów tylko do wysokości 0,25% przychodów.

Przepisy tej ustawy podatkowej nie definiują kategorii "reprezentacja", dlatego też przy analizie stanu prawnego w odniesieniu do stanu faktycznego należy opierać się na określeniach słownikowych. Według tych źródeł reprezentacja to występowanie w imieniu podatnika, reprezentowanie firmy, co wiąże się niewątpliwie w pewien sposób z okazałością.

Z tym, że przy tej analizie w ramach określonej normy prawnej należy uwzględniać również inne przepisy PDOPrU, a w szczególności podstawowy w tym zakresie art. 15 ust. l, stosownie do którego kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. l PDOPrU. Przy ocenie wydatków na reklamę i reprezentację istotnym kryterium jest związek pomiędzy poniesionym wydatkiem a powstaniem lub zwiększeniem przychodów.

NSA rozstrzygając konkretną sprawę (wyrok NSA z 22.3.1995 r. - sygn. SA/Bk 353/94) w zakresie kosztów reprezentacji i reklamy, wskazał na generalną zasadę, która pozwala podatnikowi zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki, ale poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Istotny jest zatem cel ponoszenia wydatków. Podatnik ma obowiązek uzasadnić cel ponoszenia wydatków.

Ze sprawy, którą rozstrzygał NSA, wynikało, że podatnik uznał za koszty uzyskania przychodów i zaksięgował w ciężar kosztów reprezentacji i reklamy wydatki na zakup takich przedmiotów, jak: złote pierścionki, łańcuszek, zegarek, perfumy, garnitury, koszule, krawaty, skarpety, slipy itp.

W tym przypadku brak związku pomiędzy poniesionymi wydatkami a przychodami uzyskiwanymi przez podatnika dał podstawę, aby nie uznać takich wydatków za koszty uzyskania przychodów.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że podstawową sprawą było zorganizowanie seminarium dla dealerów, w którym uczestniczyli również przedstawiciele firm zagranicznych. Przedmiotem seminarium było szkolenie z zakresu marketingu oraz sposobu zastosowania i działania sprzedawanych przez firmę produktów. Niewątpliwie ten główny cel szkolenia znajduje się w ramach celów zmierzających do zwiększenia przychodów.

Wobec powyższego wydatek na zorganizowanie, w związku z seminarium, skromnego poczęstunku z podaniem w niewielkich ilościach alkoholu mieści się w dozwolonych ramach kosztów reprezentacji i reklamy, limitowanych do wysokości 0,25% przychodów.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...