• Interpretacja indywidualn...
  26.11.2024

IBPP3/443-296/10/DG

Interpretacja indywidualna
z dnia 13 lipca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 32 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2010r. (data wpływu 27 kwietnia 2010r.) uzupełnionym pismami z dnia 25 czerwca 2010r. (data wpływu 29 czerwca 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sprzedaży oleju opałowego z wykorzystaniem instalacji pomiarowej nie będącej odmierzaczem- jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 27 kwietnia 2010r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismami z dnia 25 czerwca 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sprzedaży oleju opałowego z wykorzystaniem instalacji pomiarowej nie będącej odmierzaczem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje zakup urządzenia - instalacji pomiarowej - przeznaczonego do pomiaru objętości sprzedawanego oleju opałowego z przeznaczeniem do celów opałowych lub do dalszej odsprzedaży do celów grzewczych do pośredników, którzy posiadają koncesję na obrót paliwami ciekłymi. Urządzenie zamontowane będzie na stacjonarnym zbiorniku naziemnym z pompą. Olej opałowy wydawany będzie za pomocą węża zakończonego nalewakiem. Olej opałowy będzie sprzedawany wyłącznie do przygotowanych przez klienta zbiorników niebędących zbiornikami na paliwo w pojazdach. Urządzenie wyposażone jest w kasowany licznik bieżącego wydania oraz w licznik sumujący nie podlegający kasowaniu. Brak jest licznika należności.

Wnioskodawca jako załącznik do uzupełnienia wniosku przesłał ofertę techniczno-handlową dotyczącą przedmiotowej instalacji pomiarowej, w której instalacja ta została określona przez sprzedawcę jako zestaw pomiarowy do oleju opałowego.

Wnioskodawca przedstawia ponadto, iż wymienione urządzenie dopuszczone jest do obrotu na terenie Wspólnoty Europejskiej zgodnie z prawem o miarach (Dz.U. z 2004r. Nr 243, poz. 2441). Zgodnie z wymogami tej ustawy dołączone są deklaracje zgodności, zatwierdzenia typu. Urządzenie spełnia wymogi rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 18 grudnia 2006r. (Dz.U. z 2007r. Nr 3, poz. 27). Według rozporządzenia spełnia ono warunki dla instalacji pomiarowych przeznaczonych do stosowania przy sprzedaży konsumenckiej. Nie jest odmierzaczem paliw lecz instalacją pomiarową do cieczy innych niż woda. Zgodnie z prawem o miarach wymienione urządzenie podlega legalizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykorzystanie do sprzedaży oleju opałowego wymienionego wyżej urządzenia będzie skutkowało powstaniem zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, wykorzystanie do sprzedaży oleju opałowego tego typu urządzenia nie skutkuje powstaniem zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 i pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

* użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związana z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy

* sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków.

Stosownie zaś do art. 89 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy użycia wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, do napędu silników spalinowych, użycia ich, gdy nie spełniają warunków określonych w szczególnych przepisach w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, a także ich posiadania w zbiorniku podłączonym do odmierzacza paliw lub sprzedaży z takiego zbiornika, stosuje się odpowiednio stawkę 1.822,00 zł/1.000 litrów, a w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest równa lub wyższa od 890 kilogramów/metr sześcienny - 2.047,00 zł/1.000 kilogramów;

Zgodnie z art. 88 ust. 3 ww. ustawy podstawą opodatkowania w przypadku użycia do celów napędowych, z wyłączeniem celów żeglugi:

1. olejów opałowych,

2. olejów napędowych przeznaczonych do celów żeglugi

-jest ich ilość, wyrażona w litrach, która może być przechowywana w zbiorniku podłączonym do odmierzacza paliw lub w zbiorniku pojazdu bądź innego srodka przewozowego.

Za użycie olejów opałowych lub olejów napędowych, o których mowa w ust. 3, niezgodnie z przeznaczeniem uznaje się również ich posiadanie lub sprzedaż ze zbiornika podłączonego do odmierzacza paliw – art. 88 ust. 4 ustawy.

Powyższe regulacje należy traktować jako przepisy szczególne, z treści których wynika, iż sam fakt posiadania olejów opałowych w zbiorniku podłączonym do odmierzacza paliw jest warunkiem wystarczającym, aby wyroby takie uznać za użyte niezgodnie z przeznaczeniem.

Kluczowym zatem zagadnieniem jest wyjaśnienie pojęcia odmierzacza paliw, gdyż w stosunku do oleju opałowego, przechowywanego w zbiorniku podłączonym do takiego urządzenia lub sprzedaż z takiego zbiornika powstaje, obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 88 ust. 5 ww. ustawy za odmierzacz paliw określony w odrębnych przepisach uznaje się instalację pomiarową przeznaczoną do tankowania pojazdów silnikowych, małych łodzi i małych samolotów.

Równocześnie zgodnie z załącznikiem Nr 5 ust. 1.1 pkt 6 do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie zasadniczych wymagań dla przyrządów pomiarowych (Dz.U. z 2007r. Nr 3, poz. 27) odmierzaczem paliwa jest instalacja pomiarowa przeznaczona do tankowania pojazdów silnikowych, małych łodzi i małych samolotów. Natomiast zgodnie z § 3 pkt 18 ww. rozporządzenia instalacja pomiarowa to przyrząd pomiarowy przeznaczony do ciągłego i dynamicznego pomiaru ilości (objętości lub masy) cieczy innych niż woda, składający się z licznika oraz innych urządzeń niezbędnych do zapewnienia poprawnego pomiaru lub ułatwiających przeprowadzenie czynności pomiarowych. Zatem w świetle przedstawionych definicji każdy odmierzacz paliw jest instalacją pomiarową, natomiast nie każda instalacja pomiarowa jest odmierzaczem paliw.

Ponadto zgodnie z ust. 9 załącznikiem Nr 5 ww. odmierzacz paliw powinien spełniać następujące warunki:

1. jego wskazania nie powinny być możliwe do skasowania podczas pomiaru,

2. rozpoczęcie nowego pomiaru powinno być wstrzymane do czasu skasowania ostatniego wskazania,

3. jeżeli instalacja pomiarowa wyposażona jest w liczydło należności, to różnica między należnością wskazaną a należnością obliczoną na podstawie ceny jednostkowej i wskazanej ilości nie powinna być większa niż należność odpowiadająca Emin; różnica ta nie może być jednak mniejsza niż wartość najmniejszej jednostki monetarnej używanej do rozliczeń.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że aby uznać instalację pomiarową za odmierzacz paliw należy wziąć pod uwagę szereg czynników.

Należy także zwrócić uwagę, iż w myśl definicji zawartej w załączniku MI-005 (Instalacje pomiarowe do ciągłego pomiaru cieczy innych niż woda) do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2004/22/WE z dnia 31 marca 2004r. w sprawie przyrządów pomiarowych (Dz.Urz. UE L nr 135, str. 1 ze zm.), odmierzacz do paliw – to instalacja pomiarowa przeznaczona do tankowania pojazdów silnikowych, małych łodzi i małych samolotów.

Zgodnie z art. 1 cyt. dyrektywy dyrektywę tę stosuje się do urządzeń i systemów z funkcjami pomiarowymi, zdefiniowanymi w załącznikach zawierających wymagania szczególne dla przyrządów: (…) systemów pomiarowych do ciągłych i dynamicznych pomiarów wielkości cieczy innych niż woda (MI-005) (…).

WW. dyrektywa, w myśl art. 3 ustanawia wymagania, które powinny spełniać urządzenia i systemy, o których mowa w art. 1, w związku z ich wprowadzaniem na rynek lub do zastosowań, o których mowa w art. 2 ust. 1.

Z opisu przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że Spółka zamierza dokonywać sprzedaży oleju opałowego przeznaczonego do celów opałowych ze zbiornika naziemnego do zbiorników nie będących zbiornikami na paliwo. Do tego celu zamierza wykorzystywać instalację pomiarową, która spełnia wymagania rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie zasadniczych wymagań dla przyrządów pomiarowych, i która, jak przedstawił Wnioskodawca nie jest odmierzaczem paliw tylko instalacją pomiarową do cieczy innych niż woda i spełnia warunki instalacji pomiarowej do sprzedaży konsumenckiej. Ponadto z załącznika do pisma z dnia 25 czerwca 2010r. wynika, że zestaw pomiarowy (instalacja pomiarowa) za pomocą której ma być dokonywana sprzedaż jest zestawem pomiarowym do oleju opałowego.

Mając zatem na uwadze przedstawione wyżej przepisy, uznać należy, iż już samo posiadanie oleju opałowego podłączonego do odmierzacza paliw podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Innymi słowy posiadanie oleju opałowego w zbiorniku naziemnym podłączonym do instalacji pomiarowej nie spełniającej wymogów dla odmierzacza paliw nie może być uznane za użycie oleju opałowego niezgodnie z przeznaczeniem. Zatem posiadanie oleju opałowego w zbiorniku podłączonym do instalacji pomiarowej nie będącej odmierzaczem do paliw jak i sprzedaż oleju opałowego do celów opałowych tej instalacji nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.

Tym samym nie będą miały zastosowania cyt. wyżej przepisy art. 88 ust. 3 i 4 oraz art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy w sytuacji oleju opałowego na cele opałowe za pomocą instalacji pomiarowej będącej zestawem pomiarowym z licznikiem przeznaczonym do olejów opałowych, która jak wskazał Wnioskodawca nie jest odmierzaczem paliw.

Uwzględniając powyższe zdaniem tut. organu w sytuacji posiadania i sprzedaży oleju opałowego do celów opałowych, do zbiorników nie będących zbiornikami na paliwo w pojazdach, za pomocą instalacji pomiarowej (nie będącej, jak wskazuje Wnioskodawca, odmierzaczem paliw tylko zestawem pomiarowym przeznaczonym do oleju opałowego), czynność ta nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w akcyzie, oczywiście pod warunkiem, że zostaną przez Wnioskodawcę spełnione pozostałe wymogi określone w art. 89 ust. 5-15 ustawy o podatku akcyzowym oraz inne wymogi określone przepisami regulującymi kwestię opodatkowania akcyzą.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe

Należy jednak podkreślić, iż zadaniem tut. organu w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji jest ocena prawna wyłącznie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i stanowiska strony zaprezentowanego we wniosku, a nie dokonywanie jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek strony o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza wobec tego granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Nie oznacza to zatem, iż w toku kontroli podatkowej lub w postępowaniu podatkowym prowadzonym przez właściwy organ podatkowy w celu zweryfikowania prawdziwości okoliczności faktycznych wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji nie mogą zostać poczynione ustalenia faktyczne odmienne od przedstawionych przez podatnika we wniosku. W takiej sytuacji stwierdzenie odmiennego stanu faktycznego może stanowić podstawę do dokonania wobec podatnika wymiaru podatku akcyzowego. Przeszkodą tego wymiaru nie będzie wtedy interpretacja stwierdzająca, iż stanowisko strony jest prawidłowe, gdyż stanowisko to będzie się odnosić w istocie do innego stanu faktycznego, niż tego ustalonego przez organ podatkowy w postępowaniu wymiarowym (zob. m. in. wyrok WSA w Poznaniu z 10 listopada 2009 r., sygn. akt I S.A./Po 869/09, lex nr 541931).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...