PUS.I/423/28/07
Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 17 maja 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Czy możliwe jest zaliczenie kosztów nabycia towarów przeznaczonych w ramach akcji promocyjnych na prezenty (bonusy) do kosztów uzyskania przychodu?
Działając na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. z 2000 r. Dz.U. Nr 54, poz. 654 z późn. zm) po rozpatrzeniu wniosku R. Sp. z o.o., z dnia 15.02.2007 r. (data wpływu do tut. Urzędu 05.03.2007 r.) uzupełnionego pismem z dnia 19.03.2007 r. (data wpływu 23.04.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów podatkowych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie towarów przeznaczonych na prezenty (bonusy) Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność dystrybucyjno-handlową i mając na celu zwiększenie sprzedaży organizuje szereg akcji promocyjnych w ten sposób, że do sprzedaży przeznacza pewne wyodrębnione pakiety towaru o określonej wartości (zestawy), zaś przedstawiciel klienta spółki (odbiorcy), najczęściej osoba fizyczna, za zakup danego pakietu promocyjnego dostaje „bonus” (gratis), którego odbioru nie potwierdza. Do każdej akcji promocyjnej opracowywany jest regulamin. Towary przeznaczone na nagrody mają różne pochodzenie i różną wartość. Najczęściej na prezenty przeznacza się towar własny zakwalifikowany do rozchodu na podstawie RW lub towar obcego pochodzenia nabyty stricte na akcje promocyjne. W ramach akcji promocyjnych klient otrzymuje „bonus” bezpośrednio związany z nabyciem określonej partii towaru. Nagrodą może być „gratisowy” towar, lub możliwość zakupu innego towaru po cenie preferencyjnej, albo jednocześnie nabycie dodatkowego artykułu wchodzącego w skład zestawu promocyjnego. W tym przypadku „gratyfikacja” nabywcy zawsze jest skutkiem, a nie jak w przypadku reklamy – potencjalną przyczyną dokonania przez niego określonego zakupu. Dlatego zdaniem Spółki niezależnie od sposobu, w jaki sprzedawca organizuje akcję promocyjną, poniesione na ten cel wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości na podstawie art. 15 ust. 1 updop.
Spółka pyta czy możliwe jest zaliczenie kosztów nabycia towarów przeznaczonych w ramach akcji promocyjnych na prezenty (bonusy) do kosztów uzyskania przychodu.
Odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i stanowiska Podatnika tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje. W przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obowiązuje generalna zasada wyrażona w art. 15 ust.1 ustawy, który stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Jest to ustawowa definicja kosztów uzyskania przychodów, według której dokonuje się kwalifikacji wydatków ponoszonych przez podatnika jako kosztów związanych z uzyskanym przychodem. Kosztami takimi są koszty zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów. Niewątpliwie wydatki związane z przyznawaniem nagród w ramach akcji promocyjnych mają wpływ na pozyskanie klienta, uatrakcyjnienie i zwiększenie sprzedaży, a tym samym na zwiększenie przychodu. W związku z czym, jako poniesione w celu uzyskania przychodu ze sprzedaży, stanowią w całości koszt jego uzyskania.
Aby jednak daną czynność można było uznać za sprzedaż promocyjną przyznana nagroda (bonus) musi być konsekwencją nabycia towaru (usługi) przez klienta, który spełnia określone w regulaminie warunki zakupu. Równocześnie nagrodą nie mogą być pieniądze ani towary czy usługi będące przedmiotem transakcji gdyż inaczej mielibyśmy do czynienia z upustem lub rabatem towarowym.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego akcje promocyjne organizowane przez Podatnika mają na celu zwiększenie sprzedaży towaru i są one podstawowym sposobem wpływania na uzyskanie i utrzymanie przychodów przez Spółkę. Jednakże z analizy stanu faktycznego wynika ponadto, iż nie każde działanie Podatnika spełnia w/w cechy promocji, bowiem nagrodą może być zarówno „gratisowy” towar jak i możliwość zakupu innego towaru po cenie preferencyjnej, albo jednocześnie nabycie dodatkowego artykułu wchodzącego w skład zestawu promocyjnego. Powyższe wskazuje iż czynności promocyjne mogą również przybrać formę rabatu towarowego bądź upustu.
Niemniej jednak, niezależnie od sposobu, w jaki sprzedawca organizuje akcję promocyjną, poniesione wydatki na nabycie towarów przeznaczonych w ramach tej akcji na prezenty (bonusy) stanowią koszt uzyskania przychodów. Zasadne bowiem będzie stwierdzenie, że w/w koszty mają charakter wydatku, który:
poniesiony został w celu uzyskania przychodu, zaś jego poniesienie ma racjonalny i gospodarczo uzasadniony cel,
nie należy do kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Reasumując tut. organ podatkowy potwierdza stanowisko Podatnika, iż koszty poniesione na zakup towarów przeznaczonych na nagrody (bonusy) w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią w całości koszt uzyskania przychodów.