ILPB3/423-685/10-2/JG
Interpretacja indywidualna
z dnia 10 listopada 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 04 czerwca 2010 r. (data wpływu 12 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego przyznanej dotacji oraz uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na realizację projektu – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 12 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego przyznanej dotacji oraz uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na realizację projektu.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.
Projekt Spółki został wybrany do dofinansowania w ramach Działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Podpisana została umowa z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Na realizację projektu przyznane zostało dofinansowanie w kwocie 664.190,00 zł, które stanowi 85% kosztów kwalifikowanych projektu. Pozostałe 15% oraz całość podatku VAT pokryte zostaną ze środków własnych Spółki. Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie, wsparcie (przyznane dofinansowanie) pochodzić będzie ze środków europejskich i objęte są pomocą de minimis.
Pieniądze, które zostaną przyznane Spółce, pochodzić będą z bezzwrotnej pomocy przyznanej przez państwa obce, podmioty zagraniczne i międzynarodowe, natomiast Spółka jako podatnik będzie bezpośrednio realizować finansowany w ten sposób projekt.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy przyznane dofinansowanie zwolnione jest z podatku dochodowego...
Czy całość poniesionych na realizację projektu kosztów, Spółka może uznać za koszt uzyskania przychodu i odliczyć od podatku...
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 17, a w szczególności ust. 47 i 53 aktualnie obowiązującej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy jednoznacznie stwierdzić, że dofinansowanie (dotacje, środki finansowe) pochodzące z budżetu państwa, programów finansowych z udziałem środków europejskich zwolnione są z podatku dochodowego.
Dodatkowo, w przypadku Spółki spełnione zostaną oba warunki nałożone przez ustawę - pieniądze będą pochodzić z bezzwrotnej pomocy przyznanej przez państwa obce, podmioty zagraniczne i międzynarodowe, w tym UE, a podatnik (Spółka) będzie bezpośrednio realizować finansowany w ten sposób projekt.
Dodatkowo, potwierdzeniem stanowiska Wnioskodawcy są orzeczenia sądów: WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 1755/07) i WSA w Opolu (sygn. I SA/Op 269/07).
Wnioskodawca w złożonym wniosku przedstawił także poniższe informacje uzupełniające, powołując się na wezwanie nr ILPB3/423-371/10-2/ŁM. Tut. Organ nadmienia, iż w niniejszej sprawie wydane zostało postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.
Umowa z P.A.R.P. zawarta została 22 lutego 2010 r. Środki uzyskane zostaną przez Spółkę na podstawie ustawy z dnia 06 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Środki przekazane zostaną po dniu 01 stycznia 2010 r.
Instytucją wdrażającą jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, natomiast podmiotem, który będzie dokonywał płatności jest Bank Gospodarki Krajowej oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Kwota dofinansowania przekazana zostanie jako refundacja wydatków kwalifikowanych poniesionych wcześniej w wysokości 85% wydatków netto.
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17, a w szczególności ust. 47 i 53 aktualnie obowiązującej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dotacja (w formie bezzwrotnej) jest przychodem zwolnionym z podatku dochodowego.
Zdaniem Podatnika, również w związku z tym, że jest to pomoc przekazana bezpośrednio ze źródeł europejskich, całość kosztów poniesionych na realizację projektu powinna być traktowana jako koszt uzyskania przychodu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do przykładowego wyliczenia w art. 12 ust. 1 powołanej ustawy przysporzeń majątkowych „w szczególności” zaliczanych do tej kategorii.
Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
W świetle powyższego, środki finansowe, które Wnioskodawca otrzyma na dofinansowanie realizacji projektu mieszczące się w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, co do zasady, będą stanowiły przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.
Rozważając charakter środków finansowych, które Spółka otrzyma, należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 06 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.
W niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie znowelizowana ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która weszła w życie z dniem 01 stycznia 2010 r.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Istotną zmianą wprowadzoną nową ustawą o finansach publicznych jest wprowadzenie w art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy definicji „środków europejskich”, do których zalicza się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:
środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009 - 2014,
Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009 - 2014,
Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy;
środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
W myśl art. 186 nowej ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:
realizację projektów przez jednostki budżetowe;
płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
dotacje celowe dla beneficjentów;
realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.
Natomiast stosownie do art. 127 ust. 2 pkt 2, 4 i 5 nowej ustawy o finansach publicznych, dotacjami celowymi są m. in. środki przeznaczone na:
realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;
realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d;
współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Zgodnie z art. 188 ust. 1 powyższej ustawy, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.
Instytucja, o której mowa w ust. 1, informuje właściwego dysponenta części budżetowej o zleceniach płatności przekazywanych do Banku Gospodarstwa Krajowego, a w przypadku programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dla których instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, także zarząd województwa (art. 188 ust. 4 ww. ustawy).
Jak już wskazano powyżej, kwota dofinansowania jakie otrzyma Spółka, będzie stanowić przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.
Jednakże w myśl art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Zatem, w oparciu o powyższy przepis ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, środki otrzymane przez Spółkę będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania, jako kwota otrzymana od agencji rządowej.
Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.
Tym samym, wartość otrzymanych od instytucji dokonującej płatności (Banku Gospodarstwa Krajowego) środków, będzie jednocześnie zwolniona od tego podatku.
Podsumowując, środki finansowe, które otrzyma Spółka w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka będą stanowiły Jej przychód podatkowy, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w dacie otrzymania. Jednakże dochód z tego tytułu wolny będzie od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 oraz art. 17 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy.
Odnosząc się natomiast do kwestii podatkowego ujmowania kosztów ponoszonych w związku z realizacją projektu, należy wskazać, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Z kolei, z treści art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.).
W konsekwencji, wydatki i koszty sfinansowane bezpośrednio z przedmiotowego wsparcia podlegają – na mocy powołanego art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy – wyłączeniu z kategorii kosztów podatkowych.
Należy przy tym wyodrębnić dwa przypadki:
gdy otrzymane środki są przeznaczane na pokrycie bieżących wydatków – wydatki te nie stanowią kosztów uzyskania przychodów;
gdy otrzymane środki stanowią refundację kosztów kwalifikowanych, zaliczonych przez Spółkę wcześniej do kosztów uzyskania przychodów – ich otrzymanie skutkuje koniecznością dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów roku podatkowego, w którym zostały ujęte podatkowo.
Wobec powyższego, stwierdzić należy, że wydatki pokryte z przyznanego Spółce dofinansowania nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów.
Natomiast wydatki mające związek z projektem, sfinansowane ze środków własnych Wnioskodawcy i nie objęte refundacją, nie będą wykluczone z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki, o ile spełnione zostaną przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ww. ustawy.
W tym miejscu należy dodatkowo nadmienić, iż do czasu uzyskania refundacji wydatków kwalifikowanych poniesionych wcześniej przez Spółkę, Wnioskodawca ma możliwość - zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - ww. wydatki zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Natomiast w dacie otrzymania refundacji, Spółka winna dokonać stosownej korekty kosztów uzyskania przychodów i wydatki sfinansowane bezpośrednio z tych środków wyłączyć z kosztów, jako wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.
Reasumując, otrzymane przez Spółkę dofinansowanie będzie wolne od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 oraz art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z ww. dochodów nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
