ILPB2/415-76/11-2/WS
Interpretacja indywidualna
z dnia 6 kwietnia 2011 r.
Artykuły przypisane do interpretacji
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 280 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2011 r. (data wpływu 18 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od dochodu darowizny przekazanej na działalność charytatywno-opiekuńczą kościelnej osoby prawnej – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od dochodu darowizny przekazanej na działalność charytatywno-opiekuńczą kościelnej osoby prawnej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
W grudniu 2010 r. Wnioskodawczyni przekazała darowiznę na cele charytatywno – opiekuńcze na rzecz Domu A. Jest to jedna z placówek Katolickiego Stowarzyszenia (…). Powyższemu Stowarzyszeniu osobowość prawna nadana została rozporządzeniem Ministra – Szefa Urzędu Rady Ministrów z dnia 31 maja 1995 r. (Dz. U. Nr 61, poz. 317). Stowarzyszenie to posiada osobowość prawną kościelną i cywilną.
Dom A, przeznaczony jest dla osób dorosłych, niesprawnych intelektualnie. W zakresie jego działania, w myśl § 10 pkt 3 statutu Stowarzyszenia, jest prowadzenie działalności charytatywno – opiekuńczej. Stosownie do § 47 pkt 2 powyższego statutu oraz zgodnie z regulaminem Domu A placówka ma prawo do uzyskiwania dodatkowych środków w formie darowizn na realizację celów statutowych.
Wnioskodawczyni wskazała, iż powyższa darowizna przekazana została przelewem na konto bankowe ww. placówki.
Poinformowała ponadto, iż otrzymała od Domu A zapewnienie, iż w ciągu dwóch lat otrzyma pisemne sprawozdanie o przeznaczeniu darowizny.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy darowizna przekazana przez Wnioskodawczynię na cele charytatywno – opiekuńcze na rzecz Domu A, podlega w całości (bez limitu) wyłączeniu z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
Zdaniem Wnioskodawczyni, na mocy uregulowań zawartych w art. 55 ust. 7 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej przysługuje Jej prawo do odliczenia (bez limitu) pełnej kwoty darowizny przekazanej na rzecz Domu A, wyłączając ją z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w rozliczeniu za rok 2010.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2010 r. – z uwagi na to, iż przedmiotowa darowizna dokonana została w 2010 r. - podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:
określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e,
kultu religijnego,
krwiodawstwa realizowanego przez honorowych dawców krwi zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi (Dz. U. Nr 106, poz. 681, ze zm.), w wysokości ekwiwalentu pieniężnego za pobraną krew określonego przepisami wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 tej ustawy
– w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.
Stosownie do art. 26 ust. 7 pkt 2 ww. ustawy, wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie. Jednakże w przypadku odliczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 9, odliczenie stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny (…) oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.
Zgodnie natomiast z art. 26 ust. 6d ww. ustawy, przepis ust. 7 stosuje się odpowiednio do darowizn odliczanych na podstawie odrębnych ustaw.
Przepisem szczególnym w stosunku do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest uregulowanie zawarte w art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 ze zm.) które stanowi, iż darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą są wyłączone z podstawy opodatkowania darczyńców podatkiem dochodowym i podatkiem wyrównawczym, jeżeli kościelna osoba prawna przedstawi darczyńcy pokwitowanie odbioru oraz - w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny - sprawozdanie o przeznaczeniu jej na tę działalność. W odniesieniu do darowizn na inne cele mają zastosowanie ogólne przepisy podatkowe.
Zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 55 ust. 7 ww. ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego do odliczenia od podstawy opodatkowania darowizn na działalność charytatywno-opiekuńczą kościelnych osób prawnych niezbędne jest łączne spełnienie następujących warunków:
przekazanie darowizny na rzecz kościelnej osoby prawnej,
uzyskanie pokwitowania otrzymania darowizny przez kościelną osobę prawną,
przeznaczenie darowizny na działalność charytatywno-opiekuńczą,
otrzymanie, w ciągu dwóch lat od dnia przekazania darowizny, sprawozdania o przeznaczeniu darowizny na kościelną działalność charytatywno – opiekuńczą.
Ponadto w odniesieniu do darowizn odliczanych od dochodu na podstawie odrębnych ustaw, w tym na mocy wskazanej wyżej ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z ww. art. 26 ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenie stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna – dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny.
W świetle powyższego, w chwili dokonywania odliczenia podatnik musi posiadać dowód wpłaty darowizny na rachunek bankowy oraz pokwitowanie odbioru darowizny wystawione przez kościelną osobę prawną. Natomiast najpóźniej po upływie dwóch lat od dnia przekazania darowizny, winien dysponować sprawozdaniem dotyczącym jej przeznaczenia.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni przekazała darowiznę na cele charytatywno – opiekuńcze na rzecz Domu A, jednej z placówek Katolickiego Stowarzyszenia (…), posiadającego osobowość prawną. Powyższą darowiznę Zainteresowana przekazała przelewem na konto bankowe ww. placówki. Ponadto Wnioskodawczyni otrzymała od Domu A zapewnienie, iż w ciągu dwóch lat otrzyma pisemne sprawozdanie o przeznaczeniu darowizny.
Reasumując, w przypadku prawidłowego udokumentowania darowizny, zgodnie ze wskazanymi wyżej wymogami, Wnioskodawczyni przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania w 2010 r. darowizny na działalność charytatywno - opiekuńczą kościelnej osoby prawnej w pełnej wysokości.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.