IS.I/3-4230/9/05
Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 26 stycznia 2006
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Dotyczy zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na przygotowanie i sporządzenie wniosku o uzyskanie dotacji ze środków pomocowych UE oraz zakwalifikowania ww. wydatków jako kosztów ogólnego zarządu
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3, art. 15 ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 4.08.2005 r. spółki z o.o. "R." z siedzibą w M. na postanowienie Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 27.07.2005 r. (znak: PUS.I/423/39/05) stanowiące pisemną interpretację co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego, zmienia postanowienie Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 27.07.2005 r. (znak: PUS.I/423/39/05) w ten sposób, że uznaje:
- za prawidłowe stanowisko podatnika w części dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na przygotowanie i sporządzenie wniosku o uzyskanie dotacji ze środków pomocowych UE,
- za nieprawidłowe w części dotyczącej zakwalifikowania ww. wydatków, jako koszty ogólnego zarządu
.
Pismem z dnia 7.06.2005 r. spółka z o.o. "R." z siedzibą w M. zwróciła się do Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wątpliwości spółki dotyczyły następującego stanu faktycznego:
Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej "EURO-PARK" Mielec, na podstawie zezwolenia. W ramach prowadzonej działalności spółka poniosła wydatki związane z przygotowaniem i sporządzeniem wniosku o uzyskanie dotacji ze środków pomocowych Unii Europejskiej, w tym: koszty usług firmy zewnętrznej przygotowującej wniosek o dofinansowanie, opłatę za weksel składany w związku z zawarciem umowy o dofinansowanie oraz taksę notarialną z tytułu potwierdzenia weksla. Zgodnie z zawartą umową dotacja zostanie przeznaczona na pokrycie części ceny nabycia środka trwałego (maszyny produkcyjnej), nie zaś na pokrycie ww. wydatków poniesionych w związku z ubieganiem się o przyznanie dotacji. Rozstrzygnięcie wątpliwości spółki sprowadza się do udzielenia odpowiedzi na pytanie czy spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na przygotowanie i sporządzenie wniosku o uzyskanie dotacji ze środków pomocowych UE oraz inne wydatki związane z zawartą umową a niezaliczone do kosztów kwalifikowanych, gdy dotacja zostanie przeznaczona na pokrycie części ceny zakupu środka trwałego (maszyny produkcyjnej), a nie na pokrycie kosztów przygotowania i sporządzenia wniosku o dofinansowanie ze środków pomocowych UE i innych wydatków związanych z zawarta umową. Prezentując własne stanowisko w sprawie spółka stwierdziła, że poniesione przez nią koszty przygotowania i sporządzenia wniosku o przyznanie dotacji na zakup środka trwałego oraz wydatki związane z zawartą umową można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i należy je kwalifikować "jako tzw. koszty ogólnego zarządu, które są związane z całokształtem prowadzonej działalności produkcyjnej spółki".
Postanowieniem z dnia 27.07.2005 r. (znak: PUS.I/423/39/05) Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14a ordynacji podatkowej udzielił podatnikowi pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stwierdzając, iż stanowisko zaprezentowane przez spółkę jest nieprawidłowe. Organ I instancji - odwołując się do brzmienia przepisu art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - stwierdził, iż brak jest możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez spółkę w związku z przygotowaniem wniosku o dofinansowanie, bowiem wydatki te, związane są z pozyskaniem środków finansowych z Unii Europejskiej, które są zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych .
Podatnik wniósł zażalenie na ww. postanowienie Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie (pismo z dnia 4.08.2005 r.), żądając wydania decyzji o zmianie albo uchyleniu zaskarżonego postanowienia. W złożonym zażaleniu spółka podniosła następujące zarzuty:
- rażące naruszenie przepisów prawa poprzez błędną interpretację art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i przyjęcie, że poniesione przez spółkę wydatki na sporządzenie wniosku o uzyskanie dofinansowania z funduszy UE, przeznaczonego na zakup środka trwałego, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów,
- rażące naruszenie przepisów prawa poprzez niewłaściwe zastosowanie art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i przyjęcie, że przepis ten określa warunki do uznania danego wydatku za koszt podatkowy, przez co poniesione przez spółkę wydatki na sporządzenie wniosku o uzyskanie dofinansowania z funduszy UE nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Uzasadniając swoje stanowisko podatnik stwierdził, że z treści art. 7 ust. 3 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że "do przychodów opodatkowanych spółka może zaliczyć wyłącznie koszty związane z przychodami opodatkowanymi, natomiast do przychodów zwolnionych od podatku (z mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 updop) spółka musi przyporządkować odpowiednie koszty uzyskania przychodów". W opinii podatnika "przedmiotowy wydatek (koszt) jest związany z przychodami objętymi zwolnieniem od podatku (z mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 updop)", gdyż "wydatki poniesione na sporządzenie wniosku o uzyskanie dofinansowania są związane z nabyciem maszyny, która będzie wykorzystywana do działalności produkcyjnej (objętej zezwoleniem na działalność w SSE)". W konsekwencji powyższego spółka uznała, że "ustalając dochód z działalności zwolnionej od podatku (a nie z działalności opodatkowanej) powinna uwzględnić koszt uzyskania przychodów w postaci wydatku poniesionego na sporządzenie wniosku o dofinansowanie".
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie w oparciu o analizę przedstawionego w sprawie stanu faktycznego i obowiązujących przepisów prawa ustalił i stwierdził, co następuje:
W treści zapytania z dnia 7.06.2005 r., skierowanego do Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie spółka "R." poinformowała, że poniosła wydatki związane z przygotowaniem i sporządzeniem wniosku o uzyskanie dotacji ze środków pomocowych Unii Europejskiej, stwierdzając, że "uzyskane przez spółkę dofinansowanie ze środków UE (...) jest wolne od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23)". W tak przedstawionym stanie faktycznym sformułowała zapytanie dotyczące możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z ubieganiem się o dofinansowanie na pokrycie części ceny zakupu środka trwałego. Prezentując własne stanowisko w sprawie w treści przedmiotowego pisma spółka stwierdziła: "poniesione przez spółkę wydatki w celu prawidłowego przygotowania i sporządzenia wniosku o uzyskanie dotacji z funduszu UE (zwolnionych od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 updop) spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów". Z kolei w treści zażalenia z dnia 4.08.2005 r. Podatnik stwierdził, że "poniesiony (...) wydatek na sporządzenie wniosku o uzyskanie dofinansowania z funduszy UE jest kosztem podatkowym", który "należy rozliczyć w ramach źródła przychodu, który nie podlega opodatkowaniu (przychodów z działalności na terenie SSE)".
Mając na uwadze powyższe oraz treść art. 14a § 2 ordynacji podatkowej, zgodnie z którym podatnik składając wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji jest zobowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie stwierdza, że przedmiotem oceny w postępowaniu prowadzonym w niniejszej sprawie jest interpretacja Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie dotycząca stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 7.06.2005 r. oraz zaprezentowanego w nim stanowiska podatnika. Z tych względów ocena ta nie odnosi się do stanowiska podatnika, przedstawionego w treści zażalenia, w ujęciu szerszym aniżeli w treści zapytania, dotyczącym rozliczenia przedmiotowych wydatków w ramach źródła przychodów z działalności na terenie SSE. Odnosząc się zatem do przedstawionego w treści wniosku z dnia 7.06.2005 r. stanowiska podatnika, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie stwierdza, iż nie podziela stanowiska podatnika w tej części, w której stwierdza on, iż przedmiotowe wydatki związane są z całokształtem prowadzonej przez spółkę działalności. Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie uznaje bowiem, iż wydatki te ponoszone są w związku z ubieganiem się przez spółkę o środki pieniężne na dofinansowanie, korzystające ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem w przypadku, gdy dotacja (o której przyznanie spółka się ubiega), korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym w oparciu o przepis art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (który stanowi, że wolne od podatku są środki pomocowe otrzymane od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do ich rozdzielania), to przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania należy mieć na uwadze przepis art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania przychodów z tych źródeł, z których dochody są wolne od podatku. Oznacza to, że wszelkie koszty związane ze "źródłem wolnym" - w przypadku wskazanym przez spółkę, jako dotacja zwolniona z mocy art. 17 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy - nie mogą pomniejszać dochodu do opodatkowania. W konsekwencji poniesione przez spółkę koszty usług firmy zewnętrznej przygotowującej wniosek o dofinansowanie, opłata za weksel składany w związku z zawarciem umowy o dofinansowanie oraz taksa notarialna z tytułu potwierdzenia weksla - jako wydatki związane z uzyskaniem dotacji - należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów i nie uwzględniać przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania.
