IBPBII/1/415-87/11/HK
Interpretacja indywidualna
z dnia 14 kwietnia 2011 r.
Artykuły przypisane do interpretacji
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1124 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
NTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2011r.. (data wpływu 2 lutego 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagród pieniężnych za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 lutego 2011r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagród pieniężnych za szczególne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:
Urząd Miasta dokonuje wypłat nagród pieniężnych Prezydenta Miasta za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury na podstawie Uchwały Rady Miejskiej. Uchwała została podjęta na podstawie art. 7a ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Zgodnie z regulaminem przyznawania nagród za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury, nagrody przyznawane są za całokształt działalności artystycznej lub osiągnięcia twórcze roku poprzedzającego o istotnym znaczeniu oraz za znaczące osiągnięcia w zakresie organizowania i upowszechniania kultury. Mogą one mieć charakter indywidualny lub zbiorowy i trafiać do osób fizycznych bądź prawnych. Prawa zgłaszania kandydatur przysługuje instytucjom kultury, placówkom oświaty, szkołom wyższym, związkom twórczym, stowarzyszeniom kulturalnym i społecznym, nieformalnym środowiskom twórczym, radnym Rady Miejskiej, członkom komisji konkursowej oraz Wydziałowi Kultury i Promocji Miasta UM. Informacja o przyznawaniu Nagród Prezydenta jest publikowana w prasie lokalnej – Miejskim Serwisie Informacyjnym, Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego. W celu wyłonienia kandydatów do nagród Prezydent Miasta powołuje Komisję. Do zadań Komisji należy rozpatrywanie i opiniowanie wniosków, proponowanie osoby laureata, przedstawienie propozycji co do wysokości nagród finansowych. Wyniki pracy komisji są przedstawiane do akceptacji Prezydenta Miasta. Informacje o przyznanych nagrodach podaje się do publicznej wiadomości.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy nagrody wypłacane laureatom (osobom fizycznym) można zaliczyć do dochodów opodatkowanych zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2...
Zdaniem płatnika, otrzymana nagroda – na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi przychód opodatkowany 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, którego nie łączy się z dochodami z innym źródeł, zaś płatnikiem tego podatku jest organizator konkursu. Przepisy prawa podatkowego, jak też inne przepisy nie definiują pojęcia „konkurs”. Według Domowego popularnego Słownika Języka Polskiego pod redakcją B. Dunaja wyd. Cykada, str. 202 – „konkurs” to zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączonej z przyznaniem nagród. Z kolei w Słowniku Wyrazów Obcych, wyd. Europa, str. 396-397 – „konkurs” to impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającej często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś. W świetle powyższego należy uznać iż nagrody przyznawane za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury należy traktować jako wygrane w konkursie.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Przepis art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Jak wynika z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760,00 zł. Powyższy przepis przewiduje zatem zwolnienie z podatku dochodowego m.in. wygranych w konkursach, które nie są wprawdzie organizowane przez środki masowego przekazu, ale są konkursami z zakresu nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.
Ustawodawca w przepisach podatkowych nie zdefiniował pojęcia konkursu, zgodnie jednak z ogólną definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna przedsięwzięcia. Konieczne bowiem jest sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody i sposób wyłonienia zwycięzców.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Prezydenta Miasta przyznaje nagrody pieniężne za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury na podstawie Uchwały Rady Miejskiej. Zgodnie z regulaminem przyznawania nagród za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury, nagrody przyznawane są za całokształt działalności artystycznej lub osiągnięcia twórcze roku poprzedzającego o istotnym znaczeniu oraz za znaczące osiągnięcia w zakresie organizowania i upowszechniania kultury. Prawa zgłaszania kandydatur przysługuje instytucjom kultury, placówkom oświaty, szkołom wyższym, związkom twórczym, stowarzyszeniom kulturalnym i społecznym, nieformalnym środowiskom twórczym, radnym Rady Miejskiej, członkom komisji konkursowej oraz Wydziałowi Kultury i Promocji Miasta UM. Informacja o przyznawaniu Nagród Prezydenta jest publikowana w prasie lokalnej – Miejskim Serwisie Informacyjnym, Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego. W celu wyłonienia kandydatów do nagród Prezydent Miasta powołuje Komisję. Do zadań Komisji należy rozpatrywanie i opiniowanie wniosków, proponowanie osoby laureata, przedstawienie propozycji co do wysokości nagród finansowych. Wyniki pracy komisji są przedstawiane do akceptacji Prezydenta Miasta. Informacje o przyznanych nagrodach podaje się do publicznej wiadomości.
W świetle powołanych powyżej przepisów należy zatem stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji nie mamy do czynienia z nagrodą w konkursie, bowiem w analizowanym przypadku nie zostały spełnione przesłanki konkursu. Nagrody przyznawane będą za całościowy dorobek pracy twórczej lub osiągnięcia twórcze roku poprzedzającego o istotnym znaczeniu oraz za znaczące osiągnięcia w zakresie organizowania i upowszechniania kultury. Zatem kryterium oceny są lata działalności i dotychczasowy dorobek pracy twórczej, znaczące osiągnięcia twórcze poprzedniego roku, całościowy wkład w rozwój i upowszechnianie kultury. Przesłanki, którymi kierować się będzie Komisja konkursowa nie wskazują zatem na to, aby dokonywano wyboru najlepszego artysty bądź autora wprowadzając jakikolwiek czynnik rywalizacji czy współzawodnictwa. Wobec powyższego ww. nagrody pieniężne oraz wartość nagród rzeczowych stanowi dla osób wyróżnionych przez wnioskodawcę przychód. Przy czym przychód ten jest przychodem z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym miejscu zauważyć należy, iż w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bez znaczenia pozostaje fakt, czy osoba osiągająca powyższy przychód posiadania status twórcy i artysty czy też takiego statusu nie posiada.
W myśl art. 13 pkt 2 za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.
W związku z tym na wnioskodawcy ciąży obowiązek pobrania od dokonanej wypłaty zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, w myśl którego osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Przychód ten oraz pobrana zaliczka na podatek dochodowy winny być wykazane w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) sporządzonej za dany rok podatkowy.
W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.