IPPB4/415-23/11-4/JK
Interpretacja indywidualna
z dnia 12 kwietnia 2011 r.
Artykuły przypisane do interpretacji
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1617 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 30.12.2010 r. (data wpływu 10.01.2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 17.03.2011 r. (data nadania 17.03.2011 r., data wpływu 21.03.2011 r.) stanowiące odpowiedź na wezwanie IPPB4/415-23/11-2/JK z dnia 10.03.2011 r. (data nadania 10.03.2011 r., data doręczenia 14.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dodatkowego wynagrodzenia otrzymywanego przez rzecznika dyscyplinarnego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10.01.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dodatkowego wynagrodzenia otrzymywanego przez rzecznika dyscyplinarnego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Dowództwo od 1 stycznia 2011 r. będzie wypłacało dodatkowe wynagrodzenie należne rzecznikom dyscyplinarnym, o którym mowa w § 12 Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lutego 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania dyscyplinarnego (Dz. U. Nr 24, poz. 121), wyznaczonym do pełnienia tej funkcji w polskich kontyngentach wojskowych. Ww. dodatkowe wynagrodzenie wynosi od 1% do 3% najniższego wynagrodzenia żołnierza zawodowego, tj. obecnie od 25 zł do 75 zł w zależności od rodzaju wykonywanych czynności. Rzeczników dyscyplinarnych ma obowiązek wyznaczyć każdy dowódca jednostki wojskowej, w tym dowódca polskiego kontyngentu wojskowego. Rzecznicy ci mają za zadanie prowadzić czynności wyjaśniające oraz inne czynności w postępowaniu dyscyplinarnym. Miejscem wykonywania tych czynności jest polski kontyngent wojskowy a charakter tych czynności jest ściśle powiązany z jego funkcjonowaniem.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 83 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity – Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), należności pieniężne wypłacone od dnia 1 stycznia 2011 r. m.in. żołnierzom wykonującym zadania poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom, wolne są od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Należności pieniężne żołnierzy zawodowych skierowanych do pełnienia służby poza granicami państwa (np. w polskim kontyngencie wojskowym) zostały określone w art. 102 Ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych. Ust. 6 ww. artykułu mówi o tym, że żołnierzowi zawodowemu mogą być przyznane inne należności pieniężne, odpowiednio do pełnienia służby poza granicami państwa (w omawianym wypadku należy przyjąć, że jest to dodatkowe wynagrodzenie należne rzecznikom dyscyplinarnym).
Biorąc pod uwagę powyższy stan prawny i faktyczny, właściwym wydaje się uznanie dodatkowego wynagrodzenia, które będą otrzymywać rzecznicy dyscyplinarni w polskich kontyngentach wojskowych, za wynagrodzenie wolne, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 83 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity – Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), od podatku dochodowego od osób fizycznych, albowiem jest ono następstwem wykonywania przez rzecznika dyscyplinarnego czynności ściśle związanych z funkcjonowaniem tego kontyngentu.
Z uwagi na braki formalne pismem z dnia 10.03.2011 r. Nr IPPB4/415-23/11-2/JK (data nadania 10.03.2011 r., data doręczenia 14.03.2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego oraz o przedstawienie ciągu dokumentów, (oryginały lub kopie urzędowo poświadczone za zgodność z oryginałem) prowadzących do mocodawcy, z których wynika prawo do występowania w imieniu Dowództwa z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego przez osobę, która przedmiotowy wniosek podpisała.
Pismem z dnia 17.03.2011 r. (data nadania 17.03.2011 r., data wpływu 21.03.2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił ww. braki w terminie. Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z Ustawą z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. Nr 162, poz. 1117 ze zm.) Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej poza granicami państwa używa się w celu udziału w:
konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych;
misji pokojowej;
akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.
Cel wykonywanych przez żołnierzy obowiązków służbowych jest zbieżny z celem użycia polskiego kontyngentu wojskowego poza granicami państwa, który z kolei wynika z treści postanowień Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej o przedłużeniu pobytu (rozpoczęciu działania) polskiego kontyngentu wojskowego. Na dzień dzisiejszy Siły Zbrojne RP poza granicami państwa w postaci polskich kontyngentów wojskowych działają na podstawie następujących postanowień Prezydenta RP:
w Islamskim Państwie Afganistanu działa PKW ISAF w składzie sił biorących udział w operacji Międzynarodowych Sił Wspierania Bezpieczeństwa (Postanowienie Prezydenta RP z dnia 13 października 2010 r.; MP Nr 72, poz. 913);
w Republice Kosowo i Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii oraz w Bośni i Hercegowinie działa PKW KFOR w składzie Sił Międzynarodowych (Postanowienie Prezydenta RP z dnia 23 grudnia 2010 r. MP Nr 100, poz 1175);
w Bośni i Hercegowinie oraz w Republice Kosowo i Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii działa PKW EUROFOR-MTT w operacji wojskowej Unii Europejskiej w składzie Sił Unii Europejskiej biorącej udział w operacji ALTHEA (Postanowienie Prezydenta RP z dnia 19 listopada 2010 r.; MP Nr 87, poz. 1016);
na Morzu Śródziemnym działa PKW CZERNICKI w składzie Stałego Zespołu Obrony Przeciwminowej Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego – Grupa 1 w operacji ACTIVE ENDEAVOUR (Postanowienie Prezydenta RP z dnia 10 marca 2011 r.; MP Nr 20, poz. 204).
Dodatkowe wynagrodzenie jest należne rzecznikom dyscyplinarnym wyznaczonym do pełnienia tej funkcji w polskich kontyngentach wojskowych, na podstawie § 12 Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lutego 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania dyscyplinarnego (Dz. U. Nr 24, poz. 121).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy dodatkowe wynagrodzenie, należne rzecznikom dyscyplinarnym, o którym mowa w § 12 Rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lutego 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania dyscyplinarnego (Dz. U. Nr 24, poz. 121), wyznaczonym do pełnienia tej funkcji w polskich kontyngentach wojskowych jest wolne, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 83 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity – Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), od podatku dochodowego od osób fizycznych...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Zdaniem Dowództwa, prawidłowym jest uznanie, że dodatkowe wynagrodzenie, należne rzecznikom dyscyplinarnym, o którym mowa w § 12 Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lutego 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania dyscyplinarnego (Dz. U. Nr 24, poz. 121), wyznaczonym do pełnienia tej funkcji w polskich kontyngentach wojskowych jest wolne, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 83 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity – Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), od podatku dochodowego od osób fizycznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., wolne od podatku dochodowego są świadczenia przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw żołnierzom oraz pracownikom wojska wykonującym zadania poza granicami państwa:
w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom,
jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowej i sił wielonarodowych,
- z wyjątkiem wynagrodzenia za pracę oraz uposażeń innych należności pieniężnych przysługujących z tytuły pełnienia służby.
Zatem zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 83 ww. ustawy, ma zastosowanie do świadczeń przyznanych na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych żołnierzom oraz pracownikom wojska wykonującym zadania poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej użytej w celach określonych w tym przepisie.
Podkreślenia wymaga, iż przepisy dotyczące zwolnień przedmiotowych są odstępstwem od generalnej zasady powszechnego opodatkowania. Wszelkie zwolnienia bowiem w prawie podatkowym są wyjątkiem od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania, dlatego też wykładnia przepisów ustanawiających te zwolnienia musi być wykładnią ścisłą.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Dowództwo od 1 stycznia 2011 r. będzie wypłacało dodatkowe wynagrodzenie należne rzecznikom dyscyplinarnym, na podstawie § 12 Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lutego 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania dyscyplinarnego (Dz. U. Nr 24, poz. 121), wyznaczonym do pełnienia tej funkcji w polskich kontyngentach wojskowych. Ww. dodatkowe wynagrodzenie wynosi od 1% do 3% najniższego wynagrodzenia żołnierza zawodowego, tj. obecnie od 25 zł do 75 zł w zależności od rodzaju wykonywanych czynności. Rzecznicy ci mają za zadanie prowadzić czynności wyjaśniające oraz inne czynności w postępowaniu dyscyplinarnym. Miejscem wykonywania tych czynności jest polski kontyngent wojskowy, a charakter tych czynności jest ściśle powiązany z jego funkcjonowaniem. Cel wykonywanych przez żołnierzy obowiązków służbowych jest zbieżny z celem użycia polskiego kontyngentu wojskowego poza granicami państwa. Zgodnie z Ustawą z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. Nr 162, poz. 1117 ze zm.). Zgodnie z tą ustawą, Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej poza granicami państwa używa się w celu udziału w:
konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych;
misji pokojowej;
akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.
Przepisy dotyczące dodatkowego wynagrodzenia przysługującego rzecznikowi dyscyplinarnemu zawiera Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lutego 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania dyscyplinarnego (Dz. U. Nr 24, poz. 121).
Zgodnie § 11 ww. Rozporządzenia, rzecznikiem dyscyplinarnym może być żołnierz zawodowy:
niekarany sądownie lub dyscyplinarnie;
posiadający co najmniej:
stopień wojskowy plutonowego (bosmanmata),
trzyletni staż zawodowej służby wojskowej,
dobrą ogólną ocenę w opinii służbowej,
dobrą znajomość przepisów dotyczących dyscypliny wojskowej.
Natomiast w myśl § 12 ww. Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie regulaminu postępowania dyscyplinarnego, dodatkowe wynagrodzenie przysługujące rzecznikowi dyscyplinarnemu, zwane dalej „dodatkowym wynagrodzeniem”, wynosi:
1% najniższego uposażenia zasadniczego żołnierza zawodowego, zwanego dalej „uposażeniem”, za uczestnictwo w postępowaniu dyscyplinarnym oraz za uczestnictwo w postępowaniu dyscyplinarnym w związku z udzieleniem pomocy innemu rzecznikowi dyscyplinarnemu, na zasadach określonych w § 33;
3% uposażenia za wykonywanie czynności w postępowaniu dyscyplinarnym, w szczególności:
za przeprowadzone i zakończone:
czynności wyjaśniające,
uzupełnienie materiału dowodowego w postępowaniu odwoławczym,
zbadanie przesłanek w celu wzruszenia prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego,
za odtworzenia zaginionej lub zniszczonej w całości albo w części dokumentacji dyscyplinarnej.
Zgodnie natomiast z art. 102 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (t. j. Nr 90, poz. 593), żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa.
W myśl ust. 6 tej ustawy, żołnierzowi zawodowemu, o którym mowa w ust. 1 i 2, mogą być przyznane inne należności pieniężne, odpowiednio do warunków pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami.
W świetle powyższego należy stwierdzić, iż otrzymywane przez rzeczników dyscyplinarnych skierowanych do wykonywania tej funkcji w polskich kontyngentach wojskowych dodatkowe wynagrodzenie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.