IPTPB1/415-669/12-2/KO
Interpretacja indywidualna
z dnia 25 stycznia 2013 r.
Artykuły przypisane do interpretacji
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1617 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2012 r. (data wpływu 6 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców:
na podstawie decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego – jest nieprawidłowe,
na podstawie regulaminu przyznawania stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców zatwierdzonego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w dniu 26 sierpnia 2012 r. – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca, na podstawie decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego podjętej w myśl art. 28 ust. 2 i art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 i Dz. U. z 2011 r. Nr 84, poz. 455) oraz art. 104 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego - wypłaca od grudnia 2011 r. stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców.
W dniu 8 listopada 2011 r. Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia przedmiotowego wypłaconych stypendiów na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W otrzymanej interpretacji indywidualnej Nr z 1 lutego 2012 r. stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe uzasadniając, że stypendia naukowe przyznane na podstawie ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki nie są objęte zwolnieniem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na podstawie tej interpretacji Wnioskodawca potrąca zaliczki od wypłacanych stypendiów.
Od listopada 2012 r. kolejne 2 osoby będą otrzymywały ww. stypendium – na podstawie decyzji podjętych przez Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego w październiku 2012 r.
W dniu 26 sierpnia 2012 r. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kierując się przesłankami do uznania niektórych rodzajów świadczeń za zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych - zatwierdziła - w oparciu o opinię Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego - regulamin przyznawania stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców, o których mowa w art. 28 ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy Wnioskodawca wypłacając stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców wynikające z decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego ma obowiązek pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych...
Czy obowiązek ten dotyczy stypendiów dla wybitnych młodych naukowców przyznanych na podstawie decyzji Ministra Nauki i Szkodnictwa Wyższego sprzed 26 sierpnia 2012 r....
Czy zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczyć powinno stypendiów dla wybitnych młodych naukowców przyznanych na podstawie decyzji Ministra Nauki i Szkodnictwa Wyższego wydanych po 26 sierpnia 2012 r....
Zdaniem Wnioskodawcy, wobec faktu zatwierdzenia przez Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego regulaminu przyznawania stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców, o których mowa w art. 28 ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki - zostały spełnione warunki zwolnienia przedmiotowego stypendiów na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: „wolne od podatku są stypendia otrzymane na podstawie ... oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania”.
Wnioskodawca wypłacając stypendia na podstawie decyzji Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego wydanych przed 26 sierpnia 2012 r., czyli przed datą zatwierdzenia regulaminu przyznawania stypendiów dla wybitnych młodych naukowców powinien nadal pobierać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Ponieważ stypendia te wypłacane są co miesiąc przez okres przeciętnie 2 lat powinny pozostać opodatkowane do końca ich wypłaty (2013 rok).
Natomiast te stypendia dla wybitnych młodych naukowców, które Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznała na podstawie decyzji podjętej po 26 sierpnia 2012 r. - ponieważ wyczerpują warunki zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - powinny korzystać ze zwolnienia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego na tle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego stwierdza się co następuje:
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy pozwala wyodrębnić dwie grupy stypendiów podlegających zwolnieniu na mocy tego przepisu.
Pierwsza grupa, obejmuje stypendia otrzymywane na podstawie przepisów ustawowych i dotyczy:
stypendiów otrzymywanych na podstawie ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595, z późn. zm.),
stypendiów doktoranckich otrzymywanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572 ze zm.).
Druga grupa, dotyczy innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, które mogą być przyznawane przez różnego rodzaju instytucje (np. szkoły), organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego, czy organizacje społeczne, w ramach prowadzonej przez nie działalności.
W przypadku drugiej grupy stypendiów, aby zachowany został charakter stypendiów (naukowych i za wyniki w nauce), ustawodawca wprowadził dodatkowy warunek zastosowania omawianego zwolnienia, tj. konieczność zatwierdzenia zasad ich przyznawania przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, bowiem wyłącznie te organy są kompetentne do potwierdzenia charakteru przyznawanych stypendiów.
Należy przy tym podkreślić, że użyte w analizowanym przepisie pojęcie „zatwierdzone” w odniesieniu do zasad przyznawania omawianych stypendiów oznacza, że dopiero zakończenie procesu zatwierdzania umożliwia zastosowanie powyższego zwolnienia podatkowego. Jeżeli zatem procedurę zatwierdzania kończy decyzja ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania albo do spraw szkolnictwa wyższego, to możliwość zwolnienia od podatku stypendiów, których dotyczy, istnieje dopiero od dnia jej wydania.
Na mocy art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, z późn. zm.), minister właściwy do spraw nauki przyznaje corocznie, na podstawie złożonych wniosków, stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców zatrudnionych w jednostkach naukowych i prowadzących działalność naukową. Stypendia przyznaje się na okres nie dłuższy niż 3 lata, w wysokości miesięcznej nieprzekraczającej minimalnej miesięcznej stawki wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla stanowiska profesora zwyczajnego zatrudnionego w uczelni publicznej.
Szczegółowe zasady przyznawania tego rodzaju stypendiów reguluje rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204). Projekt tego rozporządzenia, w ramach prowadzonych prac legislacyjnych, został zaopiniowany przez Radę Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego (wcześniej pod nazwą Rada Główna Szkolnictwa Wyższego).
Skoro dla objęcia określonego stypendium naukowego zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy wystarcza samo zatwierdzenie przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego zasad przyznawania tego stypendium, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, to tym bardziej warunek ten należy uznać za spełniony wówczas, gdy zasady przyznawania stypendiów naukowych zostały uregulowane przez samego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w wydanym przez niego rozporządzeniu, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego w trybie art. 45 ust. 2 pkt 4 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym.
Jednocześnie należy zauważyć, że w przypadku stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców, o naukowym charakterze tych stypendiów przesądza sama ustawa o zasadach finansowania nauki.
Biorąc pod uwagę powyższe, uznać należy, że art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy może mieć zastosowanie również do stypendiów naukowych przyznanych na podstawie art. 28 ust. 2 ustawy o zasadach finansowania nauki.
Konsekwencją powyższych ustaleń jest uznanie, że omawiane zwolnienie podatkowe może mieć także zastosowanie do stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, które otrzymywane są na podstawie innych ustaw niż wymienione w analizowanym zwolnieniu podatkowym, poprzez zakwalifikowanie ich do drugiej kategorii stypendiów, określonych w tym przepisie, pod warunkiem, że zasady ich przyznawania określone zostały w rozporządzaniu wydanym przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania albo w rozporządzeniu wydanym przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu, w ramach procedury opiniowania projektu rozporządzenia, opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Z treści wniosku wynika, że na podstawie decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego podjętej w myśl art. 28 ust. 2 i art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 i Dz. U. z 2011 r. Nr 84, poz. 455) oraz art. 104 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego – Wnioskodawca wypłaca od grudnia 2011 r. stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców.
Od listopada 2012 r. kolejne 2 osoby będą otrzymywały ww. stypendium – na podstawie decyzji podjętych przez Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego w październiku 2012 r.
W dniu 26 sierpnia 2012 r. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kierując się przesłankami do uznania niektórych rodzajów świadczeń za zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych - zatwierdziła - w oparciu o opinię Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego - regulamin przyznawania stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców, o których mowa w art. 28 ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki.
Zatem, wypłacane przez Wnioskodawcę stypendium naukowe dla wybitnych młodych naukowców na podstawie decyzji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, podjętej na podstawie art. 28 ust. 2 i art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, jak również na podstawie zatwierdzonego w dniu 26 sierpnia 2012 r. korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż Uczelnia wypłacając stypendia na podstawie decyzji Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego wydanych przed 26 sierpnia 2012 r., czyli przed datą zatwierdzenia regulaminu przyznawania stypendiów dla wybitnych młodych naukowców, powinna nadal pobierać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, należało uznać za nieprawidłowe.
Ponadto nadmienia się, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych do wniosku ORD-IN dokumentów, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.