• Interpretacja indywidualn...
  08.11.2024

IPPB1/415-1035/12-2/MS

Interpretacja indywidualna
z dnia 19 października 2012 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 795 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 23.08.2012 r. (data wpływu 30.08.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30.08.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawczyni zamierza zawrzeć umowę wynajmu mieszkania, na podstawie której zamierza wynająć własne mieszkanie począwszy od 01.09.2012 r., wyłącznie na cele mieszkaniowe dla osoby fizycznej. W ustawowym terminie zamierza złożyć oświadczenie Naczelnikowi Urzędu Skarbowego o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5 %.
Postanowienia umowy przewidują m. in. wysokość miesięcznego czynszu za wynajem mieszkania.
Ponadto zapisy umowy przewidują, że wartość czynszu najmu nie zawiera w sobie:
wszelkich opłat z tytułu eksploatacji przedmiotu najmu płatnych na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej (oraz jej następców prawnych, pełnomocników, beneficjentów cesji z tego tytułu itp.) tj. w szczególności opłaty z tytułu zarządzania nieruchomością, wydatków na nieruchomość wspólną, wywozu i usuwania śmieci i nieczystości, ciepła i wody, wszelkich opłat publiczno-prawnych związanych z nieruchomością oraz
zużycia energii elektrycznej i gazu, które ponosi i pokrywa Najemca wedle wskazań rachunków oraz taryfikatorów pochodzących od dostawców tychże usług w terminie 3 dni od przedstawienia danego rachunku do rąk własnych wynajmującego lub na rachunek bankowy wynajmującego.
Za datę płatności uznaje dzień przekazania należności do rąk własnych wynajmującej lub dzień wpływu środków na rachunek bankowy wynajmującej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w związku z wyżej wymienionymi postanowieniami umownymi, przychodem z tytułu najmu nieruchomości lokalowej w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne będzie wyłącznie kwota czynszu najmu czy też - oprócz powyższego - do podstawy opodatkowania podatkiem zryczałtowanym należy zaliczać opłaty z tytułu:
wszelkich opłat z tytułu eksploatacji Przedmiotu najmu płatnych na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej (oraz jej następców prawnych, pełnomocników, beneficjentów, cesji z tego tytułu itp.) tj. w szczególności opłaty z tytułu zarządzania nieruchomością, wydatków na nieruchomość wspólną, wywozu i usuwania śmieci i nieczystości, ciepła i wody, wszelkich opłat publiczno-prawnych związanych z nieruchomością oraz
zużycia energii elektrycznej i gazu, które zgodnie z umową ponosi i pokrywa Najemca wedle wskazań rachunków oraz taryfikatorów pochodzących od dostawców tychże usług w terminie 3 dni od przedstawienia danego rachunku, które będą płatne do rąk własnych wynajmującej lub na rachunek bankowy wynajmującej.
Zdaniem Wnioskodawczyni:
Wnioskodawczyni uważa, że przychodem do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym będzie wyłącznie otrzymana kwota czynszu.
Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę na podstawie zawartej umowy najmu lokalu mieszkalnego tj.
wszelkie opłaty z tytułu eksploatacji wynajmowanego mieszkania płatne na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej (oraz jej następców prawnych, pełnomocników, beneficjentów, cesji z tego tytułu itp.) tj. w szczególności opłaty z tytułu zarządzania nieruchomością, wydatków na nieruchomość wspólną, wywozu i usuwania śmieci i nieczystości, ciepła i wody, wszelkich opłat publiczno-prawnych związanych z nieruchomością oraz
zużycia energii elektrycznej i gazu, które ponosi i pokrywa Najemca wedle wskazań rachunków oraz taryfikatorów pochodzących od dostawców tychże usług, płatne do rąk wynajmującej lub na rachunek bankowy wynajmującej nie powodują przysporzenia majątkowego ani przychodu po stronie wynajmującej oraz nie mieszczą się w pojęciu świadczenia w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), w związku z powyższym nie powinny być zaliczone do przychodu i nie powinny być one jednocześnie wliczane do podstawy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
Wnioskodawczyni nadmienia, że w swoim uzasadnieniu posiłkowała się stanowiskami zajętymi w podobnym sprawach przez:
Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Interpretacja Indywidualna z 30 listopada 2011 r. nr IPPB1/415-786/11-2/JB,
Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w imieniu Ministra Finansów w piśmie z dnia 27 maja 2010 r. IBPBII/2/415-276/10/CJSz oraz
Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w imieniu Ministra Finansów w piśmie z dnia 16 czerwca 2010 r. ITPB1/415-269/10/DP.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do uregulowań zawartych w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), źródłami przychodów są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Przychodami w myśl art. 11 ust. 1 powołanej ustawy z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Oznacza to, że określenia wysokości przychodu z najmu zaliczanego do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc najmu niestanowiącego pozarolniczej działalności gospodarczej, należy dokonywać w oparciu o postanowienia wyżej powołanego art. 11 tejże ustawy.
Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do zapisów art. 6 ust. 1a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.
Uwzględniając powyższe, uznać należy, iż podstawą uzyskiwania przychodów z tytułu najmu jest umowa, w której strony określają wysokość czynszu. Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującej, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednakże aby powstał przychód po stronie wynajmującej muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującej. Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującą nie będą natomiast ponoszone przez najemcę opłaty z tytułu eksploatacji przedmiotu najmu w szczególności: opłaty z tytułu zarządzania nieruchomością, wydatki na nieruchomość wspólną, wywóz i usuwanie śmieci i nieczystości, wydatki z tytułu centralnego ogrzewania i wody oraz wszelkie opłaty publiczno-prawne związane z nieruchomością, a także wydatki z tytułu zużycia energii elektrycznej i gazu, jeżeli z umowy wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia. Takie dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę w związku z przedmiotem najmu nie mieszczą się bowiem w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), jak również nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zgodnie z zawartą umową najmu, najemca obowiązany jest do ponoszenia wydatków do Wspólnoty Mieszkaniowej z tytułu wszelkich opłat eksploatacyjnych tj. opłat z tytułu zarządzania nieruchomością, wydatków na nieruchomość wspólną, wywóz i usuwanie śmieci i nieczystości, wydatków z tytułu centralnego ogrzewania i wody oraz wszelkich opłat publiczno-prawnych związanych z nieruchomością, a także wydatków z tytułu zużycia energii elektrycznej i gazu. Wnioskodawczyni jest tylko pośrednikiem w przekazywaniu powyższych środków.
W związku z powyższym, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa podatkowego uznać należy, iż jedynie określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe Wnioskodawczyni jako wynajmującej, a tym samym generuje przychód do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Natomiast należności z tytułu opłat stałych, jak i opłat eksploatacyjnych, do których zobowiązany jest zgodnie z zawartą umową najmu najemca, nie stanowią przysporzenia majątkowego dla Wnioskodawczyni, a tym samym nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W zakresie uiszczania niniejszych opłat Wnioskodawczyni pełni bowiem jedynie rolę pośrednika pomiędzy najemcą, a Wspólnotą Mieszkaniową i usługodawcami. Tym samym opodatkowaniu podlegać będzie ustalona w umowie najmu kwota czynszu, jako wynagrodzenia otrzymanego przez Wnioskodawczynię za oddanie przedmiotu najmu w używanie.
W świetle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa, przychodem do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym są otrzymywane kwoty czynszu. Natomiast uiszczane przez najemcę należności, o których mowa we wniosku – skoro z umowy najmu wynika, że do ich ponoszenia zobowiązany jest najemca – są wyłączone z podstawy opodatkowania.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...