• Interpretacja indywidualn...
  14.11.2024

IBPBII/1/436-309/11/AA

Interpretacja indywidualna
z dnia 20 września 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 103 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 20 czerwca 2011r.), uzupełnionym w dniu 31 sierpnia 2011r. i 02 września 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych wynikających z likwidacji książeczki mieszkaniowej i przeznaczenia jej środków na zakup przez wnioskodawcę mieszkania wchodzącego do wspólności majątkowej małżeńskiej – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 czerwca 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn m.in. w zakresie skutków podatkowych wynikających z likwidacji książeczki mieszkaniowej i przeznaczenia jej środków na zakup przez wnioskodawcę mieszkania wchodzącego do wspólności majątkowej małżeńskiej.
Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 17 sierpnia 2011r. Znak: IBPB II/1/436-308/11/AA, IBPB II/1/436-309/11/AA, IBPB II/1/415-734/11/AA wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 31 sierpnia 2011r. (uiszczenie dodatkowej opłaty) i w dniu 02 września 2011r. (pozostałe braki formalne).
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
W dniu 10 czerwca 2011r. w banku została dokonana cesja książeczki mieszkaniowej z syna na ojca – wnioskodawcę. Cesja dokonana została w obecności pracownika banku na obowiązującym w banku druku. Cesja nie była odpłatna – za cesję ojciec nie płacił synowi ani nie umówiono się co do jakichkolwiek płatności z tego tytułu.
Książeczka mieszkaniowa zostanie użyta przez wnioskodawcę do pokrycia należności za planowany w tym roku zakup mieszkania. Wnioskodawca wraz żoną (matką syna) zakupi w formie aktu notarialnego mieszkanie do wspólnej własności małżeńskie od dewelopera.
W uzupełnieniu wniosku z dnia 31 sierpnia 2011r. (wpływ uzupełnienia do tut. Biura – 02 września 2011r.) wnioskodawca doprecyzował stan faktyczny poprzez wskazanie, iż przedmiotowa cesja książeczki mieszkaniowej nie miała charakteru darowizny.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy opisana cesja i uzyskane tą drogą środki – korzyści noszą cechy bądź znamiona darowizny, które w świetle praw podatkowych implikują jakiekolwiek zobowiązania co do konieczności zgłaszania do Urzędu Skarbowego...
Czy z tytułu przedmiotowej cesji oraz faktu objęcia kwoty książeczki oraz praw i wartości z niej przysługujących w świetle praw podatkowych implikują – powodują obecnie lub po likwidacji książeczki mieszkaniowej na cel mieszkaniowy (zakup/sfinansowanie zakupu mieszkania) zobowiązania podatkowe w jakimkolwiek zakresie (np. opłacania, zgłaszania, itp.)...
Czy fakt, iż zrealizowanie waloru książeczki mieszkaniowej nastąpi do wspólnego zakupu mieszkania przez matkę i ojca nie powoduje konieczności zgłaszania tego faktu i wnoszenia opłat skarbowych lub podatkowych obecnie lub w przyszłości...
Wnioskodawca jest zdania, iż ani on ani małżonka nie muszą zgłaszać – składać jakiegokolwiek formularza, np. SD-Z2.
Ponadto przedmiotowa cesja oraz fakt objęcia kwoty książeczki oraz praw i wartości z niej przysługujących nie powoduje żadnych zobowiązań podatkowych w jakimkolwiek zakresie (opłacania, zgłaszania, itp.).
Zdaniem wnioskodawcy fakt, iż zrealizowanie waloru książeczki mieszkaniowej nastąpi do wspólnego zakupu mieszkania przez niego i jego małżonkę nie powoduje konieczności zgłaszania tego faktu, tj. wnoszenia opłat skarbowych lub podatkowych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie podatku od spadków i darowizn dotycząca skutków podatkowych wynikających z likwidacji książeczki mieszkaniowej i przeznaczenia jej środków na zakup przez wnioskodawcę mieszkania wchodzącego do wspólności majątkowej małżeńskiej. Jednocześnie wyjaśnia się, że w pozostałej części wniosku, dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie nieodpłatnego przekazania, w formie cesji, książeczki mieszkaniowej oraz podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Ponadto w zakresie skutków podatkowych jakie występują po stronie żony wnioskodawcy w związku z otrzymaniem przez wnioskodawcę praw do książeczki mieszkaniowej i przeznaczeniem jej środków na zakup mieszkania wchodzącego do wspólności majątkowej małżeńskiej wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 93, poz. 768 ze zm.) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:
dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego;
darowizny, polecenia darczyńcy;
zasiedzenia;
nieodpłatnego zniesienia współwłasności;
zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;
nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.
W myśl natomiast ust. 2 tegoż przepisu, podatkowi podlega również nabycie praw do wkładu oszczędnościowego na podstawie dyspozycji wkładem na wypadek śmierci oraz nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci.
Ustawa o podatku od spadków i darowizn ściśle określa granice przedmiotu opodatkowania, tj. nabycie według określonych tytułów, wyczerpująco wymieniając tytuły, na podstawie których nabycie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Powyższy katalog czynności ujęty w art. 1 ww. ustawy ma charakter zamknięty. Zatem opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlega tylko nabycie i to takie, które zostało w nim wymienione w sposób wyraźny.
Wobec powyższego należy stwierdzić, iż sama czynność likwidacji książeczki mieszkaniowej i przeznaczenie jej środków na zakup przez wnioskodawcę mieszkania wchodzącego do wspólności majątkowej małżeńskiej nie stanowi dla wnioskodawcy nabycia z tytułu wymienionego w katalogu art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Tym samym czynność ta nie będzie podlegać uregulowaniom ustawy o podatku od spadków i darowizn i w związku z tym nie może powodować powstania po stronie wnioskodawcy obowiązku podatkowego w zakresie ww. podatku.
Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...