ILPB2/436-197/11-4/MK
Interpretacja indywidualna
z dnia 30 grudnia 2011 r.
Artykuły przypisane do interpretacji
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 354 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2011 r. (data wpływu 22 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 grudnia 2011 r. (data wpływu 23 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości.
Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 i § 4 oraz art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 12 grudnia 2011 r., nr ILPB2/436-197/11-2/MK Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.
Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.
Wezwanie wysłano w dniu 12 grudnia 2011 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 15 grudnia 2011 r.), zaś w dniu 23 grudnia 2011 r. (data nadania: 22 grudnia 2011 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca zamierza sprzedać nieruchomości - działki gruntu nr 23/4, 23/5, 23/6 i 23/7. Jak Zainteresowany wskazuje grunt ten nabył w 2006 r. (dokładnie 29 września 2006 r.), jako działki nr 386, 387, 388 i 389 o łącznej pow. 2,6 ha do współwłasności wraz „A”. Przedmiotowa nieruchomość jest gruntem rolnym nabytym w celu prowadzenia produkcji rolnej. Jednakże Wnioskodawca nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, jest rencistą. W wyniku zgłoszenia zmian do ewidencji gruntów powierzchnia i numery działek uległy zmianie – powstała jedna działka nr 1110. Następnie w dniu 31 lipca 2007 r. Burmistrz wydał decyzję zatwierdzającą projekt podziału działki nr 1110 na działki nr 1110/1 o pow. 0,1480 ha, nr 1110/2 o pow. 0,0135 ha, nr 1110/3 o pow. 0,0135 ha, nr 1110/4 o pow. 0,1477 ha i nr 1110/5 o pow. 2,0401 ha. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy (uchwała z dnia 19 maja 2006 r.) powstałe w wyniku opisanego wyżej podziału działki przeznaczone są pod zabudowę mieszkaniową niskiej intensywności (nr 1110/1 i nr 1110/4), poszerzenie drogi wewnętrznej (nr 1110/2 i nr 1110/3) oraz uprawy polowe ( nr 1110/5). Z rejestru gruntów wydanych przez powiatowy zakład katastralny w dniu 13 sierpnia 2007 r. działki nr 1110/1-1110/5 obejmują grunty rolne. W dniu 13 września 2007 r. Wnioskodawca wraz z drugim współwłaścicielem aktem notarialnym sprzedali działki nr 1110/1 i nr 1110/2. Z tytułu dokonanej sprzedaży notariusz pobrał 2% podatku od czynności cywilnoprawnych. Opisana transakcja jest jedyną jaką Wnioskodawca kiedykolwiek dokonał. Końcowo Wnioskodawca akcentuje, że ww. sprzedaż nastąpiła z majątku osobistego, nie w związku z jakąkolwiek działalnością gospodarczą, ponieważ nie prowadzi on żadnej działalności gospodarczej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w przypadku sprzedaży posiadanych działek właściwym będzie zastosowanie podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC)...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z wiedzą uzyskaną u notariusza czynność sprzedaży wskazanych wyżej działek podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy podatkowi podlegają także - zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 i art. 4 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i ciąży na kupującym.
Zauważyć jednak należy, że w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano również inne sytuacje, w których czynność mieszcząca się zakresie przedmiotowym ustawy, np. umowa sprzedaży nieruchomości jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi bowiem, że nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
Z kolei według definicji zawartej w art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przez „podatek od towarów i usług” rozumie się podatek nakładany ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich. Z kolei stosownie do art. 1a pkt 5 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych „państwo członkowskie” to państwo członkowskie Unii Europejskiej lub państwo członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strona umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.
Jednakże o wyłączeniu czynności spod działania przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy są podatnikami podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Przypomnieć jednak należy, że analizowany wniosek nie dotyczy przedmiotowej kwestii.
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym umowa sprzedaży nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych należy uznać za prawidłowe.
Jednakże należy wskazać, że zgodnie art. 4 pkt 1 ww. ustawy na Wnioskodawcy jako sprzedawcy nie będzie ciążył obowiązek podatkowy, co oznacza, że nie będzie on zobowiązany do poniesienia ewentualnego ciężaru płatności należnego z tego tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych.
Jednocześnie, informuje się, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony, do oceny dokumentów załączonych do wniosku; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego, bądź zdarzenia przyszłego, przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
