• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IBPBI/2/423-1016/11/MO

Interpretacja indywidualna
z dnia 4 listopada 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 33 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 02 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 05 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 28 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychody uzyskiwane przez spółkę komandytową z dywidend wypłacanych przez spółkę bułgarską powinny być przez Wnioskodawcę (komplementariusza) opodatkowane na zasadach ogólnych, jako dochód z udziału w spółce osobowej – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 października 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychody uzyskiwane przez spółkę komandytową z dywidend wypłacanych przez spółkę bułgarską powinny być przez Wnioskodawcę (komplementariusza) opodatkowane na zasadach ogólnych, jako dochód z udziału w spółce osobowej. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 20 października 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1016/11/MO, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 28 października 2011 r. pismem z dnia 26 października 2011 r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka będąca polskim rezydentem podatkowym jest komplementariuszem spółki komandytowej (dalej „SK”), prowadzącej działalność gospodarczą polegającą m.in. na świadczeniu usług w obszarze handlu paliwami stałymi na rzecz krajowych i zagranicznych odbiorców. W przyszłości planowane jest nabycie przez SK udziałów w spółce kapitałowej z siedzibą w Bułgarii („Spółka bułgarska”). Jako udziałowiec, SK otrzymywać będzie dywidendy wypłacane przez Spółkę bułgarską.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy przychody uzyskiwane przez SK z dywidend wypłacanych przez Spółkę bułgarską powinny być przez Spółkę opodatkowane na zasadach ogólnych (określonych w art. 18, art. 18b i art. 19 Ustawy CIT), jako dochód z udziału w spółce osobowej...
Zdaniem Spółki, przychody uzyskiwane przez SK z dywidend wypłacanych przez Spółkę bułgarską powinny być opodatkowane przez Spółkę na zasadach ogólnych (określonych w art. 18, art. 18b i art. 19 Ustawy CIT) jako dochody z udziału w spółce osobowej.
SK jako osobowa spółka prawa handlowego nie jest podatnikiem podatku dochodowego. Przychód takiej spółki podlega opodatkowaniu na poziomie wspólników, według właściwych dla każdego wspólnika przepisów podatkowych. W odniesieniu do osób prawnych sposób opodatkowania przychodu z udziału w spółce osobowej reguluje art. 5 Ustawy CIT. W myśl art. 5 ust. Ustawy CIT, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną (z zastrzeżeniem, art. 1 ust. 3, który nie ma w niniejszej sprawie zastosowania) łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. Z kolei w myśl art. 5 ust. 2 Ustawy CIT powyższe zasady stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku. Przywołany przepis przesądza, że dochód Spółki z udziału w SK określony jako część dochodu samej SK powinien być opodatkowany przez Spółkę łącznie z jej pozostałymi dochodami na zasadach ogólnych, wynikających z uregulowań art. 18, art. 18b i art. 19 Ustawy CIT.
Należy podkreślić, że zasada uregulowana w art. 5 Ustawy CIT odnosi się do udziału w „zysku” SK, rozciąga się więc na wszelkie przychody składające się na wynik finansowy SK. Wśród przychodów kształtujących ten wynik („zysk” w rozumieniu art. 5 Ustawy CIT) mieścić się będą nie tylko przychody operacyjne SK, ale także dywidenda uzyskiwana od Spółki bułgarskiej.
Stanowisko, zgodnie z którym dochód z udziału w spółce osobowej powinien być przez wspólników ustalany jako proporcjonalna część wyniku wykazanego w księgach rachunkowych tej spółki jest powszechnie akceptowany w interpretacjach organów podatkowych. Tytułem przykładu wskazać można interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 21 stycznia 2011 r. IBPBI/2/423-1468/10/AP odnoszącą się do akcjonariusza spółki komandytowo - akcyjnej, w której stwierdzono, że akcjonariusz obliczając miesięczne zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych powinien uwzględniać część przychodów i kosztów spółki komandytowo-akcyjnej przypadających m.in. na posiadane w trakcie roku obrachunkowego akcje, zgodnie z zasadami określonymi w powołanym wyżej art. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podstawę udokumentowania przychodu i dochodu stanowią księgi rachunkowe. (...) aby ustalić, a następnie włączyć do podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochód wspólnika ze spółki osobowej, trzeba najpierw określić „dochód tejże spółki" i następnie dopiero opodatkować go u każdego wspólnika odpowiednio do przysługującego mu udziału w spółce.
Przedstawione powyżej uregulowania Ustawy CIT i ich interpretacja są zbieżne z podstawową i uniwersalną zasadą prawa handlowego, zgodnie z którą prawo do dywidendy jako prawo udziałowe przysługiwać może wyłącznie wspólnikom (udziałowcom) spółki, której zysk podlega podziałowi. Spółka nie będąc udziałowcem Spółki bułgarskiej nie może być uznana za podmiot uprawniony do udziału w zysku tej spółki. W konsekwencji, nie można uznać, by Spółka otrzymywała od Spółki bułgarskiej jakikolwiek przychód, który mógłby być uznany za dywidendę i opodatkowany jak dochód z udziału w zyskach osób prawnych.
Również w świetle definicji „dochodu z udziału w zyskach osób prawnych” sformułowanej w art. 10 ust. 1 Ustawy CIT niemożliwe jest uznanie, że dywidenda od Spółki bułgarskiej uzyskiwana przez SK powinna podlegać opodatkowaniu w Spółce jako dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych. Art. 10 ust. 1 Ustawy CIT odnosi się do „dochodu (przychodu) faktycznie uzyskanego z tego udziału (akcji)”. W orzecznictwie organów podatkowych oraz sądów administracyjnych nie budzi wątpliwości, że za „faktycznie uzyskany" można uznać wyłącznie dochód faktyczny, którym wspólnik (podatnik) może swobodnie rozporządzać (tak m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 8 sierpnia 2008 r. sygn. akt II FSK 871/08).
W przypadku analizowanego zdarzenia przyszłego, dywidenda zostanie przez Spółkę bułgarską postawiona do dyspozycji SK, a nie Spółki. Spółka nie tylko więc nie będzie formalnie uczestniczyć w zysku Spółki bułgarskiej (nie będąc jej udziałowcem), ale nie będzie również rozporządzać wypłatą dokonaną przez Spółkę bułgarską. Nie ma zatem podstaw, by uznać, że otrzymywane przez SK dywidendy ze Spółki bułgarskiej powinny podlegać w Spółce opodatkowaniu jako dochód z udziału w zyskach osób prawnych w rozumieniu art. 10 Ustawy CIT.
Reasumując opierając się na przywołanych uregulowaniach prawa podatkowego Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska, zgodnie z którym przychody uzyskiwane przez SK z dywidend wypłacanych przez Spółkę bułgarską powinny być opodatkowane przez Spółkę nie jako dochody z udziału w zyskach osób prawnych, ale na zasadach ogólnych wynikających z art. 18, art. 18b i art. 19 Ustawy CIT jako dochód z udziału w SK.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:
Stosownie do art. 102 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), spółką komandytową jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. dalej „ustawa o pdop”), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, jak również jednostek organizacyjnych nie będących osobami prawnymi, za wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej.
Spółka komandytowa nie posiada osobowości prawnej, tym samym nie jest podmiotem który podlega ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (nie posiada statusu podatnika na gruncie tego podatku). Status ten przysługuje natomiast wspólnikom tej spółki o ile mieszczą się oni w zakresie podmiotowym zawartym w cytowanym powyżej art. 1 ustawy o pdop.
Art. 5 ust. 1 ustawy o pdop stanowi, iż przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy i praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że udziały wspólników w przychodach są równe. Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy o pdop, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.
Wobec powyższego uzyskane przez spółkę osobową przychody oraz poniesione koszty uzyskania przychodów podlegają rozliczeniu u jej wspólników, proporcjonalnie do ich udziałów w spółce.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że spółka kapitałowa z siedzibą w Bułgarii będzie wypłacała dywidendy spółce komandytowej, w której komplementariuszem będzie Spółka będąca polskim rezydentem podatkowym (Wnioskodawca).
Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż jako że spółka osobowa jest pozbawiona podmiotowości prawnej dla celów podatku dochodowego, przychody i koszty ponoszone przez spółkę osobową są na gruncie ustawy o pdop przychodami i kosztami jej wspólników. Skoro zatem spółka komandytowa jest całkowicie transparentna podatkowo, a jej dochody są dochodami wspólników, należy uznać, że dywidenda wypłacana na rzecz spółki osobowej powinna być traktowana podatkowo tak samo jak dywidenda wypłacana bezpośrednio na rzecz jej wspólników. Fakt prowadzenia działalności w formie spółki osobowej nie zmienia bowiem charakteru prawnego dochodu uzyskanego przez jej wspólnika.
W konsekwencji, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dywidenda wypłacona przez spółkę bułgarską na rzecz spółki komandytowej będzie stanowić dla wspólnika (Wnioskodawcy) będącego osobą prawną przychód z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, w części odpowiadającej posiadanemu przez Spółkę udziałowi w spółce komandytowej.
Tym samym stanowisko Spółki, iż przychody uzyskiwane przez SK z dywidend wypłacanych przez Spółkę bułgarską powinny być opodatkowane przez Spółkę na zasadach ogólnych (określonych w art. 18, art. 18b i art. 19 Ustawy CIT) jako dochody z udziału w spółce osobowej należy uznać za nieprawidłowe.
Odnosząc się do powoływanego we wniosku orzeczenia sądu administracyjnego i interpretacji organu podatkowego stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach w odmiennych zdarzeniach przyszłych od omawianego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...