ILPB3/423-227/09-4/DS
Interpretacja indywidualna
z dnia 17 czerwca 2009 r.
Artykuły przypisane do interpretacji
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 643 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Rolniczej Spółdzielni reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2009 r. (data wpływu 26 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 19 maja 2009 r. – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.
Rolnicza Spółdzielnia prowadzi działalność rolniczą na gruntach będących własnością Spółdzielni od ponad 5 lat. Nie prowadzi działów specjalnych produkcji rolnej. Członkowie zamierzają zlikwidować Spółdzielnię. Podjęto pierwszą uchwałę o likwidacji Spółdzielni. Obecnie poszukuje się i negocjuje z przyszłymi nabywcami. Członkowie zamierzają jednemu wyłonionemu nabywcy sprzedać wszystkie grunty, zabudowania, rzeczy ruchome, inwentarz żywy oraz uprawy w toku. Wówczas zostanie podjęta kolejna uchwała o likwidacji Spółdzielni. Po podjęciu tej uchwały oraz dokonaniu wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego o likwidacji Spółdzielni nastąpi sprzedaż majątku. Dochód Spółdzielni pozostały po jej likwidacji zostanie podzielony na udziały, jakie posiadają członkowie Spółdzielni i wypłacony członkom.
Wobec tego nasuwają się wątpliwości dotyczące opodatkowania Spółdzielni podatkiem dochodowym od sprzedaży gruntów i zabudowań gospodarczych oraz opodatkowania przychodu (dochodu) uzyskanego przez członków Spółdzielni z tytułu udziałów w dochodzie Spółdzielni, których podstawą uzyskania są udziały.
W piśmie z dnia 19 maja 2009 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż budynki i grunty, o których mowa we wniosku, wchodzą w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.).
Grunty te zostały ujęte w ewidencji gruntów rolnych i Rolnicza Spółdzielnia opłaca od tych gruntów podatek rolny.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
Czy sprzedaż przez Spółdzielnię gruntów rolnych oraz zabudowań gospodarczych, nabytych lub wybudowanych ponad 5 lat od ich nabycia lub wybudowania, będzie wolna od podatku dochodowego od osób prawnych...
Zdaniem Wnioskodawcy, omawiając zasady opodatkowania dochodu Spółdzielni należy odnieść się do przepisów z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
Przepis art. 17 ww. ustawy zawiera katalog zwolnień przedmiotowych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.
Z powyższego przepisu wynika zatem, że co do zasady dochód uzyskany ze zbycia nieruchomości rolnych, a o takich nieruchomościach jest mowa w pytaniu, co do zasady podlega zwolnieniu przedmiotowemu.
Odstępstwo od tej zasady dotyczy przychodu ze sprzedaży nieruchomości, które zostały sprzedane przed upływem 5 lat od ich nabycia.
Wobec tego, sprzedaż przez Rolniczą Spółdzielnię gruntów i budynków, które zostały nabyte lub wybudowane przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.
Z postanowień art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
Za gospodarstwo rolne według art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.), uważa się obszar gruntów, o którym mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Natomiast opodatkowaniu podatkiem rolnym w myśl art. 1 ww. ustawy, podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
Z powyższego wynika, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym – a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – należy brać pod uwagę jedynie dwie przesłanki:
łączna powierzchnia nieruchomości musi przekraczać 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,
grunty wchodzące w skład nieruchomości muszą być sklasyfikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych.
Na podstawie § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454), użytki rolne dzielą się na:
grunty orne, oznaczone symbolem - R,
sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
rowy, oznaczone symbolem - W.
Natomiast z § 68 ust. 2 tego rozporządzenia wynika, że grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione dzielą się na:
lasy, oznaczone symbolem - Ls,
grunty zadrzewione i zakrzewione, oznaczone symbolem - Lz, lub, w przypadku zadrzewień śródpolnych, zaistniałych na gruntach objętych klasyfikacją gleboznawczą - symbolem złożonym z liter "Lz" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, np. Lz-R, Lz-Ł, Lz-Ps.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółdzielnia ma zamiar sprzedać grunty rolne oraz zabudowania gospodarcze, nabyte lub wybudowane ponad 5 lat od ich nabycia lub wybudowania, które wchodzą w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.). Ponadto, przedmiotowe nieruchomości zostały ujęte w ewidencji gruntów rolnych i Rolnicza Spółdzielnia opłaca od tych gruntów podatek rolny.
Zatem w ocenie tutejszego Organu, sprzedaż części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu ww. ustaw podatkowych, a tym samym dochód uzyskany przez Spółdzielnię z tytułu tej sprzedaży, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W świetle powyższego, dochód ze sprzedaży gruntów rolnych oraz zabudowań gospodarczych, nabytych lub wybudowanych ponad 5 lat od ich nabycia lub wybudowania, będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie dodaje się, że wniosek Spółki w zakresie opisu zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 17 czerwca 2009 r. nr ILPB1/415-379/09-2/AG.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.