IPTPB3/423-404/12-2/MF
Interpretacja indywidualna
z dnia 4 lutego 2013 r.
Artykuły przypisane do interpretacji
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1622 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2012 r. (data wpływu 7 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na organizację konkursu i sfinansowanie nagród - jest prawidłowe,
momentu zaliczenia ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodów #61485; jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:
Przedmiotem działalności Wnioskodawcy, zwanej dalej „Spółką” jest produkcja i sprzedaż wyrobów chemii budowlanej oraz sprzedaż artykułów chemii budowlanej. W Spółce zorganizowano w ramach działań, mających na celu zwiększenie poziomu sprzedaży, konkurs skierowany do grup agentów oraz przedstawicieli handlowych.
Agenci, to osoby fizyczne prowadzące samodzielną działalność gospodarczą, w ramach której zawarli oni ze Spółką umowy cywilnoprawne - umowy agencyjne. W ramach tych umów agenci zobowiązani są do podejmowania działań mogących spowodować zwiększenie sprzedaży towarów Spółki i przedstawiania asortymentu Spółki potencjalnym klientom, w szczególności do przedstawiania informacji o cechach towarów, ich jakości, cenie oraz warunkach dostawy. W przypadku zakupu towaru przez klientów oraz zapłaty za niego, agenci otrzymują ustalone w umowie agencyjnej wynagrodzenie prowizyjne, którego wysokość zależy od zakupów zrealizowanych i opłaconych przez klientów.
Przedstawiciele handlowi to pracownicy Spółki zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, którzy mają efektywnie sprzedawać oferowany przez Spółkę asortyment wg ustalonego planu sprzedaży, poprzez m.in. nawiązywanie kontaktów z klientami, zbieranie zamówień, organizowanie pokazów tematycznych, doradztwo techniczne w zakresie oferowanych produktów. Wysokość wynagrodzenia za pracę przedstawicieli handlowych, składa się z części stałej oraz części zmiennej, której wysokość uzależniona jest od wielkości zakupów zrealizowanych i opłaconych przez klientów.
Uczestnicy konkursu nie są zobligowani do brania udziału w konkursie. Udział w konkursie zgłaszają dobrowolnie. Ilość uczestników konkursu przekracza ilość nagród. Regulamin konkursu został udostępniony uczestnikom konkursu w wersji elektronicznej.
W regulaminie konkursu zawarto:
czas trwania konkursu - od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.,
cel konkursu - największa sprzedaż wybranej grupy produktów,
metodologię liczenia i przedstawiania wyników,
zasady ustalania klasyfikacji i miesięczne komunikaty o bieżącej sytuacji,
datę rozstrzygnięcia konkursu i ogłoszenia wyników do dnia 28 lutego 2013 r.,
wysokość nagród pieniężnych uzależnionych od zajęcia najlepszego miejsca od 1 do 10,
zasady przekazania nagród zwycięzcom - przelew na konto bankowe do dnia 31 marca 2013 r.,
wskazanie Komisji Regulaminowej odpowiedzialnej za prawidłowy przebieg konkursu.
Rok podatkowy Spółki obejmuje okres kolejnych 12 miesięcy, od 1 stycznia do 31 grudnia każdego roku kalendarzowego.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy Spółka, jako organizator konkursu, będzie zobowiązana pobrać od wartości nagród pieniężnych, wypłaconych agentom - zwycięzcom, 10% zryczałtowany podatek dochodowy, określony w art. 30 ust. 1 pkt 2, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
Czy Spółka, jako organizator konkursu, będzie zobowiązana pobrać od wartości nagród pieniężnych wypłaconych przedstawicielom handlowym - zwycięzcom, 10% zryczałtowany podatek dochodowy określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
Czy Spółka wypłacone w 2013 r., zgodnie z regulaminem, nagrody pieniężne i poniesione inne koszty konkursu może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów 2012 r., przy założeniu, że dokona wypłaty nagród pieniężnych i poniesie koszty konkursu do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego za 2012 r., jednak nie później niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania podatkowego za 2012 r....
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone nr 3. W zakresie pytań nr 1 i nr 2, dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych, zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.
Zdaniem Wnioskodawcy, jako organizator konkursu będzie mógł On zaliczyć wydatki związane z konkursem i nagrodami z niego wynikającymi do kosztów uzyskania przychodów za rok 2012 na podstawie art. 15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W świetle art. 15 ust. 4b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:
sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzenia takiego sprawozdania, albo
złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami nie są obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego
- są potrącane w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.
Według Spółki, koszty związane z konkursem i wartość nagród, poniesione oraz wypłacone w 2013 r., są bezpośrednio związane z przychodami osiągniętymi w roku podatkowym 2012, ponieważ osiągany w roku podatkowym 2012 przychód jednostki był kształtowany bezpośrednio między innymi przez zastosowany instrument w postaci konkursu mającego na celu intensyfikację sprzedaży w tym okresie.
Jednocześnie klasyfikacja konkursowa i wyłonienie zwycięzców wynikało bezpośrednio z danych wartościowych odnoszących się do przychodów ze sprzedaży dokonanej w 2012 r. Istnieje zatem zdefiniowana i jednoznacznie ustalona sprzedaż związana z poniesionymi w późniejszym okresie kosztami konkursu i wartością wypłaconych nagród. Przy założeniu, że Spółka poniesie koszty konkursu oraz dokona wypłaty nagród pieniężnych do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego za rok 2012, jednak nie później niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania za rok 2012, koszty poniesione w związku z konkursem wraz z wypłaconymi nagrodami pieniężnymi będą kosztami uzyskania przychodu roku podatkowego 2012.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:
prawidłowe w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na organizację konkursu i sfinansowanie nagród,
nieprawidłowe w zakresie określenia momentu zaliczenia ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodów.
O możliwości obciążenia podatkowych kosztów uzyskania przychodów wydatkami ponoszonymi przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych decydują przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.).
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu bądź zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.
Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo – skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Przez koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpływa bezpośrednio na uzyskanie przychodu z danego źródła. Są to więc wszelkie koszty, których poniesienie jest niezbędne, aby określone źródło przychodów przyniosło konkretne przychody. Aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodów nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie między nim a przychodem bezpośredniego związku. Należy zaznaczyć, że kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości. Wobec powyższego, kosztami będą również koszty pośrednie związane z uzyskiwanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.
Kosztem uzyskania przychodów będzie zatem taki koszt, który spełnia łącznie następujące warunki:
został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
został właściwie udokumentowany,
nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.
Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu odnosi ewidentne korzyści albowiem o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu.
Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, iż jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem, to podatnik zobowiązany jest wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy. Wydatki zaliczone do kosztów uzyskania przychodów muszą być wynikiem racjonalnego i celowego działania podatnika. Każde zdarzenie należy rozpatrywać i oceniać indywidualnie.
Odnosząc się do kwestii momentu potrącalności kosztów uzyskania przychodów, należy wskazać, iż został on przez ustawodawcę uregulowany w art. 15 ust. 4-4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Stosownie do art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c. Przepisy ust. 4b - 4c odnoszą się do zasad zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio związanych z przychodami, dotyczących przychodów danego roku podatkowego, a poniesionych po zakończeniu tego roku podatkowego, przy czym ust. 4b reguluje sytuacje, gdy wydatki zostały poniesione przed dniem sporządzenia sprawozdania finansowego (złożenia zeznania rocznego), natomiast ust. 4c - gdy zostały poniesione po tym dniu.
Kwestię zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków innych niż bezpośrednio związanych z przychodami określa art. 15 ust. 4d ustawy, zgodnie z którym, koszty te są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
W myśl natomiast art. 15 ust. 4e ww. ustawy, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Jak wynika z treści cytowanych powyżej przepisów, dla momentu uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów istotny pozostaje moment ujęcia go w księgach rachunkowych, na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości. Oznacza to, że ujmowanie wydatków jako kosztów zgodnie z zasadami rachunkowości przyjętymi przez podatnika przekłada się na moment ich potrącalności dla celów podatkowych.
Podatnik chcąc prawidłowo przyporządkować wydatki do kosztów danego okresu powinien zatem mieć na uwadze, czy ma do czynienia z kosztami bezpośrednio związanymi z przychodami, bądź też z innymi kosztami niż bezpośrednio związanymi z przychodami.
Jak wskazano powyżej, aby określić, czy dany koszt jest bezpośrednio związany z przychodem, należy rozstrzygnąć, czy istnieje możliwość powiązania tego wydatku z przychodem osiągniętym w roku podatkowym. Przy ocenie tej, decydującym nie jest moment dokonania tegoż wydatku, a właśnie moment osiągnięcia przychodu. Gdy związek między poniesionym kosztem a uzyskanym przychodem jest wyraźny, koszt taki jest kosztem bezpośrednio związanym z tym właśnie przychodem.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zorganizował w ramach działań, mających na celu zwiększenie poziomu sprzedaży, konkurs skierowany do grup agentów oraz przedstawicieli handlowych. Agenci, to osoby fizyczne prowadzące samodzielną działalność gospodarczą, w ramach której zawarli umowy agencyjne. W ramach tych umów agenci zobowiązani są do podejmowania działań mogących spowodować zwiększenie sprzedaży towarów Spółki i przedstawiania asortymentu Spółki potencjalnym klientom, w szczególności do przedstawiania informacji, o cechach towarów, ich jakości, cenie oraz warunkach dostawy. W przypadku zakupu towaru przez klientów oraz zapłaty za niego, agenci otrzymują ustalone w umowie agencyjnej wynagrodzenie prowizyjne, którego wysokość zależy od zakupów zrealizowanych i opłaconych przez klientów. Przedstawiciele handlowi zaś to pracownicy Wnioskodawcy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, którzy mają efektywnie sprzedawać oferowany przez Spółkę asortyment wg ustalonego planu sprzedaży, poprzez m.in. nawiązywanie kontaktów z klientami, zbieranie zamówień, organizowanie pokazów tematycznych, doradztwo techniczne w zakresie oferowanych produktów
Wskazano, iż uczestnicy konkursu nie są zobligowani do brania udziału w konkursie. Udział w konkursie zgłaszają dobrowolnie. Ilość uczestników konkursu przekracza ilość nagród. Regulamin konkursu został udostępniony uczestnikom konkursu w wersji elektronicznej, w którym określono: czas trwania konkursu - od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r., cel konkursu - największa sprzedaż wybranej grupy produktów, metodologię liczenia i przedstawiania wyników, zasady ustalania klasyfikacji i miesięczne komunikaty o bieżącej sytuacji, datę rozstrzygnięcia konkursu i ogłoszenia wyników – do dnia 28 lutego 2013 r., wysokość nagród pieniężnych uzależnionych od zajęcia najlepszego miejsca – od 1 do 10, zasady przekazania nagród zwycięzcom - przelew na konto bankowe do dnia 31 marca 2013 r. oraz Komisję Regulaminową odpowiedzialną za prawidłowy przebieg konkursu.
Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że wydatki związane z organizacją konkursu i sfinansowaniem nagród, mającego na celu intensyfikację sprzedaży, są racjonalnie uzasadnione w kontekście prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, bowiem zmierzają do zwiększenia przychodów. Wydatki te stanowią więc koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Jednakże wydatków tych nie można bezpośrednio powiązać z konkretnymi przysporzeniami Wnioskodawcy, a tym samym stanowią one koszty uzyskania przychodu inne niż bezpośrednio związane z przychodami. Trudno bowiem wskazać, sprzedaży których towarów, a w konsekwencji, którym przychodom służą powyższe wydatki. Należy zwrócić uwagę, że w dacie poszczególnych transakcji sprzedaży towarów handlowych poprzez pracowników będących przedstawicielami handlowymi oraz agentów prowadzących działalność gospodarczą, w czasie trwania konkursu obejmującym okres od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r., Wnioskodawca nie ponosił wydatków związanych ze sfinansowaniem nagród konkursowych. Jak bowiem wskazano w opisanym zdarzeniu przyszłym, rozstrzygnięcie konkursu i ogłoszenie wyników nastąpi do dnia 28 lutego 2013 r., zaś przekazanie nagród zwycięzcom nastąpi do dnia 31 marca 2013 r.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że wydatki związane z organizacją konkursu i sfinansowaniem nagród stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i jako koszty pośrednie, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, tj. w dniu, na który zostaną ujęte jako koszty w księgach rachunkowych na podstawie odpowiedniego dowodu księgowego, stosownie do art. 15 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.