• Interpretacja indywidualn...
  25.11.2024

IBPBI/2/423-523/11/BG

Interpretacja indywidualna
z dnia 9 sierpnia 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1045 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2011r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 10 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od przychodów uzyskiwanych przez Udziałowca na terytorium Polski z tytułu świadczenia usług zarządzania i pomocy technicznej na rzecz Spółki - jest prawidłowe.
(pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1)
UZASADNIENIE
W dniu 10 maja 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od przychodów uzyskiwanych przez Udziałowca na terytorium Polski z tytułu świadczenia usług zarządzania i pomocy technicznej na rzecz Spółki.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca ma siedzibę na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (polski rezydent podatkowy). Udziałowcem Wnioskodawcy (posiadającym 100% udziałów) jest spółka utworzona na K. (dalej: Udziałowiec). Rzeczywista siedziba Udziałowca oraz miejsce faktycznego zarządu znajdują się w Irlandii. Cała działalność gospodarcza Udziałowca jest również prowadzona w Irlandii. W związku z powyższym, Udziałowiec jest irlandzkim rezydentem podatkowym. Rezydencja podatkowa Udziałowca jest potwierdzona przez zaświadczenie o miejscu siedziby podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej Irlandii (certyfikat rezydencji).
Wnioskodawca zawarł z Udziałowcem umowę w zakresie zarządzania i pomocy technicznej. Przedmiotem Umowy jest świadczenie przez Udziałowca na rzecz Wnioskodawcy usług zarządzania i pomocy technicznej.
Zakres przedmiotowych usług obejmuje w szczególności następujące kategorie czynności:
usługi marketingowe,
prowadzenie działań logistycznych i zakupowych,
usługi badania i rozwoju,
usługi finansowo-podatkowe,
działania w zakresie jakości i obsługi klientów,
sprawowanie ogólnego kierownictwa (zarządu).
Za świadczone usługi zarządzania i pomocy technicznej Udziałowiec obciąża Wnioskodawcę na podstawie zbiorczych faktur wystawianych okresowo. Na podstawie faktur nie jest możliwe precyzyjne rozbicie kwot na konkretne kategorie usług (wymienione powyżej).
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych przez Udziałowca na terytorium Polski z tytułu świadczenia usług zarządzania i pomocy technicznej, zgodnie z art. 12 oraz art. 7 Umowy z 13 listopada 1895 r. miedzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, w związku z art. 21 ust. 2 i art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
(pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1)
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów (dalej: „podatek u źródła") uzyskiwanych przez Udziałowca na terytorium Polski z tytułu świadczenia usług zarządzania i pomocy technicznej na podstawie Umowy, zgodnie z art. 12 oraz art. 7 Umowy z Irlandią, w związku z art. 21 ust. 2 i art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej „updop”).
Zasady opodatkowania usług zarządzania i pomocy technicznej w świetle przepisów updop.
Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w z art. 3 pkt 2 updop, nierezydenci podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce tylko od dochodów osiąganych na terytorium Polski. Niektóre kategorie przychodów uzyskiwanych przez nierezydentów na terytorium Polski podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła w Polsce.
Przykładowo, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 2a) updop, przychody nierezydentów uzyskiwane w Polsce z tytułu świadczenia usług: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze podlegają 20% podatkowi u źródła w Polsce.
Osoby prawne, które dokonują wypłat na rzecz nierezydentów m.in. z tytułów wymienionych w art. 21. ust. 1 pkt 2a) updop zobowiązane są, zgodnie z art. 26 ust. 1, jako płatnicy, do pobierania podatku u źródła od tych wypłat w dniu dokonania wypłaty.
W świetle powyższego, mając na uwadze poszczególne kategorie składające się na zakres usług zarządzania i pomocy technicznej świadczonych przez Udziałowca, zdaniem Wnioskodawcy całościowy charakter tych usług pozwala na stwierdzenie, że usługi te mieszczą się w katalogu ujętym w art. 21 ust. 1 pkt 2a) updop. Natomiast, zgodnie z art. 21 ust. 2 updop, zasady opodatkowania podatkiem u źródła przychodów nierezydentów uzyskiwanych na terytorium Polski, mogą być jednakże modyfikowane na mocy umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Zasady opodatkowania usług zarządzania i pomocy technicznej w świetle Umowy z Irlandią.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wypłaca wynagrodzenie z tytułu usług świadczonych na podstawie Umowy na rzecz Udziałowca, który jest spółką utworzoną na K. i równocześnie rezydentem podatkowym Irlandii. Rezydencja podatkowa Udziałowca, potwierdzona jest zaświadczeniem o miejscu siedziby podatnika dla celów podatkowych, wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej Irlandii (certyfikat rezydencji). W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w omawianej sprawie zastosowanie znajdą przepisy Umowy z Irlandią.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 w związku z art. 12 ust. 2 pkt b) Umowy z Irlandią, opłaty za usługi techniczne powstałe w Polsce i wypłacane na rzecz irlandzkiego rezydenta podatkowego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła w Polsce, pod warunkiem, że podmiot będący odbiorcą opłat za usługi techniczne jest ich właścicielem. Definicja pojęcia opłat „za usługi techniczne" została zawarta w art. 12 ust. 3 pkt b) Umowy z Irlandią. Zgodnie z tą definicją opłaty za usługi techniczne oznaczają płatności jakichkolwiek kwot na rzecz jakiejkolwiek osoby z tytułu świadczonych usług mających charakter organizacyjno-zarządzający, techniczny lub konsultacyjny, w tym wynagrodzenie za usługi personelu technicznego lub innego, z wyłączeniem płatności na rzecz osób zatrudnionych przez osobę dokonującą płatności oraz jakiejkolwiek osoby fizycznej z tytułu osobistych niezależnych usług, o których mowa w art. 14 dotyczącym wolnych zawodów.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, zakres usług zarządzania i pomocy technicznej świadczonych przez Udziałowca na podstawie Umowy obejmuje kilka szczegółowych kategorii. Jednakże, zdaniem Wnioskodawcy, całościowy charakter tych usług pozwala na stwierdzenie, że usługi te mieszczą się w definicji usług technicznych w rozumieniu art. 12 ust. 3 pkt b) Umowy z Irlandią.
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, przychód Udziałowca uzyskiwany w Polsce z tytułu świadczenia usług zarządzania i pomocy technicznej na podstawie Umowy, nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem u źródła w Polsce na mocy art. 12 ust. 1 w związku z art. 12 ust. 2 pkt b) Umowy z Irlandią. Wnioskodawca dodatkowo wskazuje, iż przyjęcie stanowiska, że część z usług świadczonych przez Udziałowca nie mieści się w zakresie pojęcia „usługi techniczne” w rozumieniu art. 12 ust. 3 pkt b) Umowy z Irlandią skutkowałoby ich zakwalifikowaniem jako „zyski przedsiębiorstwa” (w rozumieniu art. 7 Umowy z Irlandią) i jako takie nie podlegałby opodatkowaniu podatkiem u źródła w Polsce.
Zgodnie z art. 26 ust. 1 updop, płatnik może nie pobrać podatku lub zastosować obniżoną stawkę podatku u źródła wynikającą z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pod warunkiem, udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji. Jak wspominano w zdarzeniu przyszłym, rezydencja Udziałowca jest udokumentowana certyfikatem rezydencji wydanym przez irlandzkie władze podatkowe. Biorąc pod uwagę powyższe rozważania, Wnioskodawca uważa, że nie będzie zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych przez Udziałowca na terytorium Polski z tytułu świadczenia usług zarządzania i pomocy technicznej, zgodnie z art. 12 oraz art. 7 Umowy z Irlandią w związku z art. 21 ust. 2 i art. 26 ust. 1 updop.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r., Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – ograniczony obowiązek podatkowy.
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 2a updop stanowi, iż podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 przychodów z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze ustala się w wysokości 20% przychodów.
W art. 21 updop wymienione zostały określone rodzaje należności wypłacane przez podmioty polskie podmiotom zagranicznym, w przypadku uzyskania których, podmiot zagraniczny podlega opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym, a obowiązanym do jego naliczenia, potrącenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego jest podmiot polski. Podatek ten nazywany jest podatkiem „u źródła” ze względu na szczególny sposób jego poboru, który dokonywany jest przez polski podmiot wypłacający określone należności na rzecz nierezydenta, w trybie i na zasadach wymienionych w art. 26 updop.
Zgodnie z art. 26 ust. 1 updop, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.
Katalog usług wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 2a updop jest katalogiem otwartym, na co wskazuje sformułowanie „(...) oraz świadczeń o podobnym charakterze”. Sformułowanie to uprawnia do twierdzenia, iż za świadczenia o podobnym charakterze należy uznać świadczenia równorzędne pod względem prawnym do wymienionych w ustawie. Oznacza to, że aby dane świadczenie można było zakwalifikować do katalogu wskazanego powyżej, należy spełnić takie same przesłanki, aby daną usługę uzyskać, albo wynikają z niej takie same prawa i obowiązki dla stron. Innymi słowy, lista ta obejmuje również takie świadczenia, które zasadniczo są podobne do wymienionych, lecz mogą być np. inaczej określane (nazwane). Decydujące znaczenie dla stwierdzenia, iż dane świadczenie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma treść postanowień umowy zawartej z kontrahentem zagranicznym, a przede wszystkim, charakter rzeczywiście wykonywanych świadczeń. Treść w/w przepisu jednoznacznie bowiem wskazuje, że oprócz usług wymienionych w tym przepisie ustawodawca objął obowiązkiem podatkowym także inne usługi niewymienione w tym przepisie o charakterze podobnym do świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ma siedzibę na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Udziałowcem Wnioskodawcy (posiadającym 100% udziałów) jest spółka utworzona na K.. Rzeczywista siedziba Udziałowca oraz miejsce faktycznego zarządu znajdują się w Irlandii. Cała działalność gospodarcza Udziałowca jest również prowadzona w Irlandii. Udziałowiec jest irlandzkim rezydentem podatkowym a jego rezydencja podatkowa jest potwierdzona certyfikatem rezydencji, wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej Irlandii. Wnioskodawca zawarł z Udziałowcem umowę o świadczenie usług w zakresie zarządzania i pomocy technicznej.
Zakres przedmiotowych usług obejmuje w szczególności następujące kategorie czynności:
usługi marketingowe,
prowadzenie działań logistycznych i zakupowych,
usługi badania i rozwoju,
usługi finansowo-podatkowe,
działania w zakresie jakości i obsługi klientów,
sprawowanie ogólnego kierownictwa (zarządu).
Za świadczone usługi zarządzania i pomocy technicznej Udziałowiec obciąża Wnioskodawcę na podstawie zbiorczych faktur wystawianych okresowo. Na podstawie faktur nie jest możliwe precyzyjne rozbicie kwot na konkretne kategorie usług wymienione powyżej.
W świetle powyższego całościowy charakter usług wymienionych szczegółowo w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, wchodzących w skład umowy w zakresie zarządzania i pomocy technicznej, mieści się w kategorii przychodów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a) - updop, co potwierdza również we własnym stanowisku Wnioskodawca.
Stosownie do art. 21 ust. 2 updop, przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
W przypadku podmiotów mających siedzibę lub zarząd w kraju, z którym została zawarta umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, postanowienia umowy stosuje się w pierwszej kolejności przed przepisami wewnętrznymi. Przepisy poszczególnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawierają rozwiązania szczególne w stosunku do przepisów ustaw podatkowych i na podstawie art. 91 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.), mają pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową.
W przedmiotowej sprawie będą to postanowienia Umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu sporządzonej w Madrycie dnia 13 listopada 1995 r. (Dz. U. z 1996r. Nr 29, poz. 129 określanej dalej „umowa polsko-irlandzka”).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 umowy polsko-irlandzkiej, należności licencyjne i opłaty za usługi techniczne, powstałe w Umawiającym się Państwie i wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Jednakże opłaty za usługi techniczne, o których mowa w ust. 1 tego artykułu, powstałe w Umawiającym się Państwie i wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie, jeżeli taka osoba jest właścicielem opłat za usługi techniczne (art. 12 ust. 2 lit. b umowy polsko-irlandzkiej) .
Określenie „opłaty za usługi techniczne ” użyte w art. 12 wymienionej umowy zostało zdefiniowane w ust. 3 lit. b) tego artykułu. W myśl art. 12 ust. 3 lit. b) ww. umowy określenie "opłaty za usługi techniczne" użyte w tym artykule oznacza płatności jakichkolwiek kwot na rzecz jakiejkolwiek osoby z tytułu świadczonych usług mających charakter organizacyjno-zarządzający, techniczny lub konsultacyjny, w tym wynagrodzenie za usługi personelu technicznego lub innego, z wyłączeniem płatności na rzecz osób zatrudnionych przez osobę dokonującą płatności oraz jakiejkolwiek osoby fizycznej z tytułu osobistych niezależnych usług, o których mowa w art. 14 dotyczącym wolnych zawodów.
Postanowienia ust. 1 i 2 art. 12 umowy polsko-irlandzkiej nie mają zastosowania, jeżeli właściciel należności licencyjnych lub opłat za usługi techniczne, mający miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, wykonuje w drugim Umawiającym się Państwie, z którego pochodzą należności licencyjne lub opłaty z usługi techniczne, działalność zarobkową poprzez zakład w nim położony bądź wolny zawód za pomocą położonej tam stałej placówki, a prawa lub majątek, z tytułu których wypłacane są należności licencyjne lub opłaty za usługi techniczne, rzeczywiście wiążą się z działalnością takiego zakładu lub stałej placówki. W takim przypadku stosuje się odpowiednio, w zależności od konkretnej sytuacji, postanowienia art. 7 lub art. 14 (art. 12 ust. 4 umowy polsko-irlandzkiej).
Zgodnie z art. 12 ust. 6 umowy polsko-irlandzkiej, jeżeli w wyniku szczególnych powiązań między płatnikiem a właścicielem należności licencyjnych lub opłat za usługi techniczne albo miedzy nimi a osobą trzecią kwota należności licencyjnych lub opłat za usługi techniczne mających związek z użytkowaniem, prawem lub informacją, za które są wypłacane, przekracza kwotę, która byłaby uzgodniona pomiędzy płatnikiem a właścicielem bez takich powiązań, to postanowienia tego artykułu stosuje się tylko do tej ostatniej wymienionej kwoty. W takim przypadku nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu zgodnie z ustawodawstwem każdego Umawiającego się Państwa i z uwzględnieniem innych postanowień niniejszej umowy.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 umowy polsko-irlandzkiej, zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
Jeżeli w zyskach mieszczą się dochody lub przychody, które zostały odrębnie uregulowane w innych artykułach niniejszej umowy, postanowienia tych innych artykułów nie będą naruszane przez postanowienia tego artykułu (art. 7 ust. 7 umowy polsko-irlandzkiej).
W przedmiotowej sprawie kwestią do rozstrzygnięcia jest ustalenie, czy usługi zarządzania i pomocy technicznej wymienione we wniosku mieszczą się w definicji usług technicznych (art. 12 ust. 3 lit. b umowy polsko-irlandzkiej), czy podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 7 umowy polsko-irlandzkiej.
Z definicji zawartej w art. 12 ust. 3 lit. b umowy polsko-irlandzkiej wynika, iż jako usługi techniczne należy traktować wszelkie usługi o charakterze organizacyjnym (zarządzającym), doradczym (konsultacyjnym) oraz technicznym.
Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż zakres usług zarządzania i pomocy technicznej świadczonych przez Udziałowca na podstawie umowy obejmuje usługi marketingowe, prowadzenie działań logistycznych i zakupowych, usługi badania i rozwoju, usługi finansowo-podatkowe, działania w zakresie jakości i obsługi klientów, sprawowanie ogólnego kierownictwa (zarządu).
W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w przypadku umów „mieszanych” należy – opierając się na danych zawartych w umowie lub drogą analizy logicznej – dokonać rozbicia całej kwoty wynagrodzenia na oddzielne elementy i do każdego z nich zastosować odrębne zasady opodatkowania. Jeżeli jednak jeden z elementów świadczenia stanowi pozycję główną kontraktu, a pozostałe elementy są uboczne lub mają raczej znikome znaczenie, to normę stosowaną dla głównego elementu należy stosować do całości wynagrodzenia. Z treści zdarzenia przyszłego wynika, iż udziałowiec obciąża Wnioskodawcę za świadczone usługi zarządzania i pomocy technicznej na podstawie zbiorczych faktur wystawianych okresowo. Na podstawie faktur nie jest możliwe precyzyjne rozbicie kwot na konkretne kategorie usług wymienione powyżej a całościowy charakter tych usług pozwala na stwierdzenie, że usługi te mieszczą się w definicji usług technicznych w rozumieniu art. 12 ust. 3 lit. b umowy polsko-irlandzkiej.
W takim przypadku, stosownie do art. 12 ust. 1 umowy polsko-irlandzkiej opłaty za usługi techniczne, powstałe w Polsce i wypłacane Udziałowcowi posiadającemu rezydencję podatkową w Irlandii, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce (z zastrzeżeniem, iż podmiot uprawniony jest właścicielem opłat za usługi techniczne). Oznacza to, że podmiot polski posiadając certyfikat rezydencji udziałowca irlandzkiego nie będzie obowiązany do potrącenia zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z art. 12 umowy polsko-irlandzkiej, w związku z art. 21 ust. 2 i art. 26 ust. 1 updop (pod warunkiem że irlandzki rezydent podatkowy nie prowadzi działalności w Polsce za pośrednictwem zakładu w rozumieniu przepisów umowy polsko-irlandzkiej). Ponadto należy również wskazać, iż jeżeli zgodnie z art. 12 ust. 6 umowy polsko-irlandzkiej, w wyniku szczególnych powiązań między płatnikiem a właścicielem opłat za usługi techniczne kwota opłat przekracza kwotę, która byłaby uzgodniona pomiędzy płatnikiem a właścicielem bez takich powiązań to w takim przypadku nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu zgodnie z ustawodawstwem każdego Umawiającego się Państwa i z uwzględnieniem innych postanowień umowy.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy podatkowe i przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie nr 2) wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...