IPPP3/443-1151/10-4/KB
Interpretacja indywidualna
z dnia 17 lutego 2011 r.
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23.11.2010 r. (data wpływu 26.11.2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22.12.2010 r. (data wpływu 23.12.2010 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku na wyrób o kodzie CN 2205 10 10 - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26.11.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku na wyrób o kodzie CN 2205 10 10.
Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22.12.2010 r. (data wpływu 23.12.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1151/10-2/KB z dnia 14.12.2010 r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca, jako zarejestrowany odbiorca wyrobów akcyzowych zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobu akcyzowego M...o pojemności 10cl i zawartości alkoholu 8% objętości produktu, zwanym w dalszej części wniosku Wyrobem. M... to aromatyzowany napój winopochodny produkowany na bazie wina ze świeżych winogron z dodatkiem substancji aromatycznych. Zawartość alkoholu wynikająca z procesu fermentacji (wino białe) wynosi 7,5%. Substancje aromatyczne zawarte w gotowym wyrobie otrzymuje się w procesje ekstrakcji związków aromatycznych z wykorzystaniem alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego.
Alkohol etylowy służący do rozpuszczania substancji aromatyzujących jest stosowany w ściśle określonej dawce niezbędnej do rozpuszczenia substancji aromatyzujących, nie przekraczający ok. 0,5% obj. gotowego wyrobu. Na skutek użycia alkoholu etylowego jako rozpuszczalnika aromatów ilość alkoholu w gotowym produkcja wzrasta z ok. 7,5% do ok. 8%. Gotowy Wyrób nasyca się dwutlenkiem węgla do ciśnienia 2,5 bara, a następnie rozlewa się do butelek o pojemności 10cl i zamyka kapslem. Wnioskodawca legitymuje się Wiążącą Informacją Taryfową wydaną przez Urząd Celny w Rzymie, zgodnie z którą Wyrób jest klasyfikowany w Scalonej Nomenklaturze Celnej pod numerem CN 2205 10 10.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy wyrób akcyzowy określony w wyżej opisanym stanie faktycznym tj. aromatyzowany napój winopochodny pod handlową nazwą M... o pojemności 10 cl i zawartości alkoholu 8%, w sytuacji, w której ok. 7,5% alkoholu pochodzi z procesu fermentacji, a nie przekraczający 0,5% obj. gotowego wyrobu dodatek alkoholu etylowego wykorzystanego w procesie ekstrakcji substancji zapachowych będący pochodzenia rolniczego jest przy jego produkcji stosowany w warunkach określonych w przepisach Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 1601/91 z dnia 10 czerwca 1991 r. ustanawiającego ogólne zasady definicji, opisu i prezentacji win aromatyzowanych, aromatyzowanych napojów winopochodnych i aromatyzowanych koktajli winopochodnych (Dz. U. UE L z dnia 14 czerwca 1991 r. - zwane dalej jako: Rozporządzenie), będzie kwalifikowany jako niemusujący napój fermentowany (zgodnie z art. 96 ust. 1 pkt 2 Ustawy), objęty pozycją Nomenklatury Scalonej nr CN 2205, a w związku z tym stawka podatku akcyzowego od tego wyrobu będzie wynosić 158,00 złotych od 1 (jednego) hektolitra gotowego produktu...
Zdaniem Wnioskodawcy, Wyrób należy kwalifikować jako niemusujący napój fermentowany, zgodnie z przepisem art. 96 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z dnia 12 stycznia 2008 r. nr 3 poz. 11 z późn. zm. - zwana dalej: Ustawą), a w związku z tym stawka podatku akcyzowego od 1 hektolitra gotowego Wyrobu wynosi 158,00 zł. Zgodnie z przepisem art. 96 ust. 1 pkt 2 Ustawy napojami fermentowanymi są niemusujące napoje fermentowane, to jest takie, które nie są musującymi napojami fermentowanymi (o tym, że dany produkt jest musującym napojem fermentowanym decyduje: 1. sposób zamknięcia - korek w kształcie grzybka umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo 2. ciśnienie wynoszące co najmniej 3 bary spowodowane obecnością dwutlenku węgla w roztworze) i objęte są określonymi w tym przepisie pozycjami CN (między innymi 2205). Z tego punktu widzenia Wyrób spełnia wymogi pozwalające zakwalifikować go do niemusujących napojów fermentowanych. Dodatkowym wymogiem ustanowionym w przepisie art. 96 ust. 1 pkt 2 Ustawy jest, aby cały alkohol zawarty w gotowym wyrobie pochodził wyłącznie z procesu fermentacji. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, zawartość alkoholu pochodzącego z procesu fermentacji wynosi ok. 7,5% obj. wyrobu natomiast część alkoholu zawartego w gotowym produkcie pochodzi z procesu aromatyzacji, w ramach którego rozpuszcza się dozwolone substancje aromatyzujące w alkoholu pochodzenia rolniczego. w wyniku tego wzrasta zawartość alkoholu zawartego w gotowym wyrobie z ok. 7,5% do ok. 8%. Pomimo stosowania w procesie produkcji alkoholu innego rodzaju niż pochodzący z procesu fermentacji należy uznać, że Wyrób jest niemusującym napojem fermentowanym, o którym stanowi przepis art. 96 ust. 1 pkt 2 Ustawy. Konkluzja taka wynika z przepisów prawa wspólnotowego, tj. przepisu art. 8 ust. 4 Rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem alkohol etylowy używany w przygotowaniu napojów objętych tym rozporządzeniem w celu rozcieńczenia lub rozpuszczenia barwników, aromatów czy jakichkolwiek innych dodatków nie może być uważany za ich składnik. Rozporządzenie ustanawia warunki użycia alkoholu etylowego jak rozpuszczalnika aromatów, albowiem zgodnie z przepisem art. 4 ust. 3 Rozporządzenia alkohol musi być pochodzenia rolniczego i musi być stosowany w ściśle określonych dawkach. Wyrób jest produkowany prezentowany zgodnie z wymogami określonymi w Rozporządzeniu WE 1601/91 art. 2 par. 1 lit. b w sprawie definicji, opisu i prezentacji win aromatyzowanych, aromatyzowanych napojów winopodobnych oraz aromatyzowanych koktajli.
Wnioskodawca wskazał, że zagadnienie kwalifikacji aromatyzowanych napojów fermentowanych było przedmiotem indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego. Dnia 21 października 2008 r. została wydana interpretacja indywidualna nr IPPP1/443-1329/08-6/SM, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy kwalifikujące wyroby winiarskie aromatyzowane przy użyciu substancji aromatyzujących rozpuszczonych w alkoholu etylowym pochodzenia rolniczego jako napoje fermentowane. Przedmiotowa interpretacja została wydana dla przepisów poprzednio obowiązującej ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. nr 29 poz. 257 z późn. zm.), ale należy ją uznać za prawidłową również na gruncie obowiązującej Ustawy. Zgodnie bowiem z przepisem art. 70 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym z 2004 r. warunkiem uznania napoju alkoholowego za niemusujący wyrób fermentowany było (poza innymi wymogami), aby cały alkohol zawarty w gotowym produkcie pochodził wyłącznie z procesu fermentacji. Zatem zarówno poprzednio jak i obecnie obowiązująca ustawa o podatku akcyzowym w taki sam sposób regulują przesłankę uznania wyrobu akcyzowego za napój fermentowany wymagając by cały alkohol etylowego zawarty w gotowym wyrobie pochodził z procesu fermentacji. Z uwagi na obowiązujące również w czasie wydawania interpretacji nr IPPP1/443-1329/08-6/SM przepisy Rozporządzenia Rady nr 1601/91 zastosowanie alkoholu etylowego w procesie aromatyzacji wyrobu nie wpłynęło na zakwalifikowanie go do innych niemusujących napojów fermentowanych. Poza powołaną powyżej interpretacją Wnioskodawca wskazał również na stanowisko Ministerstwa Finansów zawarte w piśmie z dnia 28 kwietnia 2004 r., (sygn.PA.IV-16/139/2004/1600), zgodnie z którym, z uwagi na przepisy Rozporządzenia Rady nr 1601/91 dodatek alkoholu etylowego w procesie aromatyzacji nie powoduje uznania wyrobu winiarskiego za produkt pośredni.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
W myśl z art. 92 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), dalej zwanej ustawą, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.
Napojami fermentowanymi w rozumieniu art. 96 ust. 1 ustawy są:
musujące napoje fermentowane - wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2206 00 oraz wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 i objęte pozycją 2205, niewymienione w art. 95, które znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze, oraz:
mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2 % objętości, lecz nienieprzekraczającą 13 % objętości, albo
mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 13 % objętości, lecz nienieprzekraczającą 15 % objętości
- pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji;
niemusujące napoje fermentowane - niebędące musującymi napojami fermentowanymi określonymi w pkt 1 - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 95 ust. 1, oraz wyroby objęte pozycją CN 2206 00, z wyjątkiem wszelkich wyrobów określonych w art. 94 ust. 1:
o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2 % objętości, lecz nieprzekraczającej 10 % objętości, albo
o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 10 % objętości, lecz nienieprzekraczającej 15 % objętości
- pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.
Zgodnie z art. 96 ust. 3 i 4 ustawy podstawą opodatkowania napojów fermentowanych jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu, a stawka akcyzy na napoje fermentowane wynosi 158,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.
Wyrobami pośrednimi w rozumieniu art. 97 ust. 1 ww. ustawy są wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 22% objętości, objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 94-96.
W myśl art. 97 ust. 3 i 4 ustawy podstawą opodatkowania wyrobów pośrednich jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu, a stawka akcyzy na wyroby pośrednie wynosi 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.
Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 34, poz. 292 ze zm.) - wyrobami winiarskimi w rozumieniu ustawy są wyroby określone w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 1601/1991 z dnia 10 czerwca 1991 r. ustanawiającym ogólne zasady definicji, opisu i prezentacji win aromatyzowanych, aromatyzowanych napojów winopochodnych i aromatyzowanych koktajli winopodobnych (Dz. Urz. WE L 149 z 14.06.1991, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 11, str. 286), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1601/1991", oraz w rozporządzeniu Rady (WE) nr 479/2008 z dnia 29 kwietnia 2008 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina, zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, (WE) nr 1782/2003, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 3/2008 oraz uchylającym rozporządzenia (EWG) nr 2392/86 i (WE) nr 1493/1999 (Dz. Urz. UE L 148 z 06.06.2008, str. 1), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 479/2008".
Stosownie do art. 4 ust. 3 ww. rozporządzenia Nr 1601/91 alkohol etylowy używany do rozcieńczenia lub rozpuszczenia barwników, aromatów lub wszelkich innych dopuszczalnych dodatków stosowanych w przygotowywaniu omawianych produktów aromatyzowanych musi być pochodzenia rolnego i musi być stosowany w ściśle określonych dawkach niezbędnych do rozcieńczenia lub rozpuszczenia barwników, aromatów lub wszelkich innych dopuszczalnych dodatków.
Jak stanowi art. 8 ust. 4 zdanie trzecie ww. rozporządzenia Nr 1601/91 alkohol etylowy używany w przygotowywaniu napojów objętych niniejszym rozporządzeniem w celu rozcieńczenia lub rozpuszczenia barwników, aromatów czy jakichkolwiek innych dodatków, nie może być uważany za składnik.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, jako zarejestrowany odbiorca wyrobów akcyzowych zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobu akcyzowego o pojemności 10cl i zawartości alkoholu 8% objętości produktu. Przedmiotowy wyrób to aromatyzowany napój winopochodny produkowany na bazie wina ze świeżych winogron z dodatkiem substancji aromatycznych. Zawartość alkoholu wynikająca z procesu fermentacji (wino białe) wynosi 7,5%. Substancje aromatyczne zawarte w gotowym wyrobie otrzymuje się w procesje ekstrakcji związków aromatycznych z wykorzysta alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego,
Wnioskodawca wskazał, że alkohol etylowy służący do rozpuszczania substancji aromatyzujących jest stosowany w ściśle określonej dawce niezbędnej do rozpuszczenia substancji aromatyzujących, nie przekraczający ok. 0,5% obj. gotowego wyrobu. Na skutek użycia alkoholu etylowego jako rozpuszczalnika aromatów ilość alkoholu w gotowym produkcja wzrasta z ok. 7,5% do ok. 8%. Gotowy wyrób nasyca się dwutlenkiem węgla do ciśnienia 2,5 bara, a następnie rozlewa się do butelek o pojemności 10cl i zamyka kapslem. Wnioskodawca legitymuje się Wiążącą Informacją Taryfową wydaną przez Urząd Celny w Rzymie, zgodnie z którą przedmiotowy wyrób jest klasyfikowany w Scalonej Nomenklaturze Celnej pod numerem CN 2205 10 10.
Wątpliwości Spółki sprowadzają się do ustalenia czy przedmiotowy wyrób jest niemusującym napojem fermentowanym oraz określenia właściwej stawki.
Mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy zauważyć należy, iż aby uznać dany wyrób za niemusujący napój fermentowany musi on być wyrobem o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 10% objętości, albo o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 10% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości, objęty pozycją CN 2205 oraz nie może zaliczać się do musujących napojów fermentowanych tj. wyrobów znajdujących się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka albo cechujących się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary. A zatem, przedmiotowy wyrób spełnia powyższe wymogi, ponieważ jest on wyrobem o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu w wysokości 8%, jest sklasyfikowany do kodu CN 2205 10 10 oraz nie może być uznany za musujący napój fermentowany ponieważ będzie znajdować się w butelkach zaopatrzonych w kapsel oraz będzie się cechować ciśnieniem 2,5 bara.
Jednakże, dodatkowym warunkiem do uznania wyrobu za niemusujący napój fermentowany niezbędne jest aby cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodził wyłącznie z procesu fermentacji.
Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że alkohol etylowy używany do rozcieńczania lub rozpuszczenia aromatów stosowanych w przygotowaniu wyrobów winiarskich aromatyzowanych, nie może być traktowany jako ich składnik, pod warunkiem, że jest on pochodzenia rolniczego i stosowany jest w ściśle określonych dawkach niezbędnych do rozcieńczenia lub rozpuszczenia aromatów.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że powyższy warunek jest spełniony. A zatem pomimo stosowania w procesie produkcji alkoholu innego rodzaju niż pochodzący z procesu fermentacji należy uznać, że cały alkohol zawarty w gotowym wyrobie pochodzi z fermentacji alkoholowej.
Reasumując, wyrób będący przedmiotem wniosku zalicza się do niemusujących napojów fermentowanych, które podlegają opodatkowaniu akcyzą według stawki 158,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu, zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Ponadto, nadmienia się, iż w przedmiotowej interpretacji dokonano jedynie rozstrzygnięcia w zakresie zaliczenia wymienionych produktów (sklasyfikowanych do odpowiedniego grupowania CN przez Wnioskodawcę) do odpowiednich napojów alkoholowych w myśl ww. ustawy o podatku akcyzowym.
Stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt, producent może on w zwrócić się do właściwego Urzędu Statystycznego.
Biorąc pod uwagę powyższe, tut. Organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Wnioskodawcę.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.