• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

ITPP2/443-124/11/RS

Interpretacja indywidualna
z dnia 6 kwietnia 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 211 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2011 r. (data wpływu 28 stycznia 2011 r.) uzupełnionym w dniu 14 marca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 stycznia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 14 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.
Od dnia 1 lutego 2001 r. prowadzi Pani zakład usługowo-szkoleniowy. Do dnia 27 stycznia 2010 r. przeprowadzała Pani tylko szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz szkoleń zawodowych, tj. usługi zwolnione przedmiotowo. Od dnia 28 stycznia 2010 r. rozszerzyła Pani działalność o świadczenie usług związanych z obsługą BHP oraz ochroną przeciwpożarową firm. Nie są to usługi doradztwa w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, tylko konkretne zadania np. kontrola stanu BHP w zakładzie pracy, sporządzanie raportów, udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, sporządzanie instrukcji BHP, analizy wypadków przy pracy, sporządzanie oceny ryzyka zawodowego oraz regulaminów. Co miesiąc wystawia Pani firmom rachunki za usługi w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej. W 2010 r., rozszerzając działalność, nie rejestrowała się Pani jako czynny podatnik od towarów i usług, gdyż korzystała ze zwolnienia podmiotowego. W 2010 r. przychód z tego tytułu nie przekroczył kwoty 50.000 zł. Szkolenia, które ma Pani zamiar prowadzić w 2011 r. to szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, kierowcy-operatora wózków jezdniowych, drwala-operatora pilarek spalinowych, przygotowania do egzaminu kwalifikacyjnego Urzędu Dozoru Technicznego, szkolenia elektroenergetyczne w zakresie eksploatacji i dozoru (grupa 1,2,3), obsługi pił spalinowych i wykaszarek oraz pedagogiczne dla instruktorów praktycznej nauki zawodów.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy rozszerzając działalność o usługi związane z obsługą BHP i ochrony przeciwpożarowej firm ma Pani obowiązek rejestrować się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, czy korzysta ze zwolnienia podmiotowego...
Czy w związku z tym, że w 2011 r. szkolenia nie są zwolnione od podatku, a Pani nie posiada akredytacji, w bieżącym roku może korzystać ze zwolnienia podmiotowego i dopiero po przekroczeniu wartości sprzedaży 150.000 zł musi rejestrować się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, rozszerzając działalność od dnia 28 stycznia 2010 r. o usługi związane z obsługą BHP i ochrony przeciwpożarowej firm, mógł korzystać ze zwolnienia podmiotowego i tym samym nie miał obowiązku rejestrować się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Wskazała Pani, iż związku z tym, że szkolenia nie są zwolnione od podatku, w 2011 r. nadal korzysta ze zwolnienia podmiotowego, a obowiązek rejestracji jako czynny podatnik wystąpi, gdy łączna wartość sprzedaży przekroczy kwotę 150.000 zł.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 96 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Stosownie do ust. 3 powyższego artykułu, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
W myśl ust. 5 pkt 2 ww. artykułu, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Należy zauważyć, iż ww. przepis otrzymał takie brzmienie na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666). Natomiast w art. 2 ust. 1 tej ustawy wskazano, iż kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100 000 zł.
W myśl art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Natomiast na podstawie ust. 10 powołanego artykułu, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. Przepis ust. 5 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.
Stosownie do ust. 13 cyt. artykułu, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:
dokonujących dostaw:
wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 40.10.10) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
nowych środków transportu,
terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.
Od dnia 1 stycznia 2011 r. ww. uregulowania (art. 113 ust. 13) mają analogiczne brzmienie za wyjątkiem lit. b), w której ustawodawca wskazał w odniesieniu do energii elektrycznej PKWiU 40.10.10. (PKWiU z 2008 r.)
W oparciu o § 26 obowiązującego do dnia 31 marca 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), określa się listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.
W załączniku tym (obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.) wymieniono następujące usługi:
w poz. 36 - usługi jubilerskie,
w poz. 37 - doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
w poz. 38 - usługi prawnicze.
Od dnia 1 stycznia 2011 r. powyższe usługi zostały wymienione odpowiednio w poz. 12, 13 i 14 załącznika do ww. rozporządzenia.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, iż w związku z tym, że do dnia 28 stycznia 2010 r. świadczyła Pani wyłącznie usługi zwolnione od podatku, a uzyskana w 2010 r. wartość obrotu z tytułu sprzedaży opodatkowanej była niższa niż 100.000 zł i nie obejmowała - jak wskazuje treść wniosku – usług doradczych, miała Pani w 2010 r. prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. W konsekwencji nie zachodziła konieczność rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W 2011 r., pomimo rozszerzenia działalności, ma Pani nadal prawo korzystać z ww. zwolnienia do chwili, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty 150.000 zł, o ile nie wykona Pani do tego momentu żadnej z czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy lub w załączniku do wyżej wskazanego rozporządzenia. W przeciwnym wypadku zobowiązana będzie Pani do zarejestrowania się dla potrzeb podatku od towarów i usług przed przekroczeniem ww. kwoty.
Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku usług szkoleniowych świadczonych przez Panią, ze względu na fakt, że w uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że przedmiotem interpretacji nie ma być kwestia opodatkowania ww. usług.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...