ITPP1/443-519a/11/MN
Interpretacja indywidualna
z dnia 4 lipca 2011 r.
Artykuły przypisane do interpretacji
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 211 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia określonego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług -
UZASADNIENIE
W dniu 11 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. możliwości korzystania ze zwolnienia określonego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Stowarzyszenie, na mocy przepisu art. 157 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 652 ze zm.), zostało zobowiązane do dokonania oceny prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego. W tym celu Stowarzyszenie zawsze wyznacza Zespół Oceniający, składający się z co najmniej dwóch rzeczoznawców majątkowych - Członków Stowarzyszenia. Ocena prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego dokonywana jest przede wszystkim na wniosek: organów wymiaru sprawiedliwości, organów administracji publicznej, osób fizycznych lub prawnych oraz innych instytucji, które zleciły opracowanie przedmiotowego operatu szacunkowego, a także organów sprawujących nadzór nad rzeczoznawcami majątkowymi, i zawsze ma ona formę pisemną oraz zawiera sentencję i uzasadnienie. Stowarzyszenie i podmiot zlecający każdorazowo zawierają umowę o dokonanie oceny prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego, w której określa się m.in.: datę zawarcia umowy, strony, przedmiot zlecenia, warunki wykonywania zlecenia, termin wykonania i cenę. Natomiast rzeczoznawcy majątkowi, świadczący z reguły swoje usługi wobec osób trzecich w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wchodzący w skład Zespołu Oceniającego, dokonują oceny prawidłowości sporządzania operatu szacunkowego na podstawie umów o dzieło zawartych ze Stowarzyszeniem.
W umowie o dzieło określa się również: datę zawarcia umowy, przedmiot zlecenia, termin jego wykonania i wynagrodzenie za wykonanie pracy, które de facto stanowi ustalony procent wynagrodzenia określonego w umowie zlecenia zawartej pomiędzy zleceniodawcą a Stowarzyszeniem. Poza tym, na podstawie przepisu art. 157 ustawy o gospodarce nieruchomościami, Stowarzyszenie ponosi odpowiedzialność za wykonanie zlecenia, tj. dokonanie oceny prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego.
Wskazano, iż łączna wartość sprzedaży opodatkowanej, dokonanej przez Stowarzyszenie w latach ubiegłych, nie przekroczyła kwot wskazanych w przepisie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Stowarzyszenie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie świadczonych usług na podstawie przepisu art. 157 ustawy o gospodarce nieruchomościami, tj. dokonywania oceny prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego...
Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Uzasadniając stanowisko Wnioskodawca po zacytowaniu treści art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 26 rozporządzenia z 28 listopada 2008 w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), wskazał, iż ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy, nie definiują pojęć: „doradztwo”, „rzeczoznawstwo”, czy też „ocena prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego”. W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, należy posłużyć się znaczeniem językowym tych pojęć, tj. wykładnią językową, oraz regułami wnioskowań prawniczych. Zgodnie z Nowym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 2002 „rzeczoznawca” to specjalista powoływany do wydawania orzeczenia czy opinii w sprawach spornych, wchodzących w zakres jego kwalifikacji zawodowych, biegły, ekspert. Zgodnie z Nowym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 2002 „doradztwo” to udzielanie fachowych porad, zwłaszcza w sprawach związanych z produkcją i handlem. Zdaniem Stowarzyszenia pojęcie „rzeczoznawstwo” jest pojęciem szerszym od „doradztwa”, bowiem w zakres rzeczoznawstwa wchodzą przede wszystkim następujące rodzaje działalności: sporządzanie opracowań, ekspertyz i wycen nieruchomości w postaci operatu szacunkowego oraz dokonywanie oceny prawidłowości sporządzania operatu szacunkowego.
Poza tym, operat szacunkowy jest opinią autorską rzeczoznawcy majątkowego o wartości nieruchomości i stanowi dokument urzędowy (vide: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 stycznia 2007, sygn. akt I OSK 362/06), natomiast doradztwo z reguły ma charakter ustny, a w przypadku sporządzenia opinii w formie pisemnej - to ma ona, co do zasady, charakter dokumentu prywatnego. Podkreślić również należy, iż zgodnie z przepisem art. 157 ust. 1 a) ustawy o gospodarce nieruchomościami, operat szacunkowy, w odniesieniu do którego została wydana ocena negatywna, od dnia wydania tej oceny traci charakter opinii o wartości nieruchomości, o której mowa w art. 156 ust. 1. Zatem, jeżeli ocena prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego może uchylić obowiązywanie dokumentu urzędowego, to na pewno nie ma ona charakteru doradztwa. Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że świadczenie usług polegających na sporządzaniu opinii o operacie szacunkowym, w tym dokonywanie oceny prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego, mieszczą się w zakresie rzeczoznawstwa, do którego ma zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Nadto, dokonywane przez Stowarzyszenie oceny prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego nigdy nie będą miały charakteru usług doradczych, co powoduje, iż Stowarzyszenie będzie miało prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług, na zasadzie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. In margine, jeżeli wartość sprzedaży w danym roku podatkowym przekroczy kwotę wskazaną w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to Stowarzyszenie utraci prawo do zwolnienia w momencie przekroczenia tej kwoty (w myśl art. 113 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług), w związku z czym zobowiązane będzie dokonać rejestracji jako podatnik podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy – obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. – zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Należy zauważyć, iż ww. przepis otrzymał takie brzmienie na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666). Natomiast w art. 2 ust. 1 tej ustawy wskazano, iż kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100 000 zł.
W myśl art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Stosownie zaś do art. 113 ust. 13 cyt. ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca oraz podatników:
dokonujących dostaw:
wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym
nowych środków transportu,
terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.
Minister Finansów w § 26 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.
Od 1 stycznia 2011 r. pod pozycją 13 tego załącznika wskazano, że wyłączenie ze zwolnienia od podatku dotyczy „doradztwa, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego”.
Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia „doradztwa”, jak również pojęcia „rzeczoznawstwa”.
Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1994 „doradzać” znaczy udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych. „Rzeczoznawca” natomiast to specjalista powoływany do wydawania orzeczenia czy opinii w sprawach spornych wchodzących w zakres jego kwalifikacji zawodowych; biegły; ekspert.
Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że świadczenie usług polegających na dokonaniu oceny prawidłowości sporządzania operatu szacunkowego mieści się w zakresie rzeczoznawstwa. Ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, nie mogą korzystać wyłącznie podatnicy świadczący czynności wykonywane w ramach rzeczoznawstwa, które stanowi jednocześnie doradztwo – inne niż doradztwo rolnicze związane z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związane ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca, na mocy przepisu art. 157 ustawy o gospodarce nieruchomościami, został zobowiązany do dokonania oceny prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego. W tym celu wyznacza Zespół Oceniający, składający się z co najmniej dwóch rzeczoznawców majątkowych - Członków Stowarzyszenia. Ocena prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego dokonywana jest przede wszystkim na wniosek: organów wymiaru sprawiedliwości, organów administracji publicznej, osób fizycznych lub prawnych oraz innych instytucji, które zleciły opracowanie przedmiotowego operatu szacunkowego, a także organów sprawujących nadzór nad rzeczoznawcami majątkowymi, i zawsze ma ona formę pisemną oraz zawiera sentencję i uzasadnienie. Stowarzyszenie i podmiot zlecający każdorazowo zawierają umowę o dokonanie oceny prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego, w której określa się m.in.: datę zawarcia umowy, strony, przedmiot zlecenia, warunki wykonywania zlecenia, termin wykonania i cenę.
Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, iż w sytuacji świadczenia jedynie usług w zakresie oceny prawidłowości sporządzenia operatu szacunkowego, nie obejmujących usług w zakresie doradztwa, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, bowiem łączna wartość sprzedaży opodatkowanej w latach ubiegłych, jak wynika z wniosku, nie przekroczyła kwot wskazanych w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wskazać należy, iż zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.(…).
Zatem Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy do momentu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej przekroczy kwotę określonej w art. 113 ust. 1 ustawy (w 2011 r. - 150.000 zł).
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.