ITPP2/443-1451/12/PS
Interpretacja indywidualna
z dnia 4 lutego 2013 r.
Artykuły przypisane do interpretacji
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 211 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji w ramach działania 4.13 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi, objętego Programem Rozwoju i Odnowy Wsi na lata 2007-2013 – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji w ramach działania 4.13 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi, objętego Programem Rozwoju i Odnowy Wsi na lata 2007-2013.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Prowadzi Pan działalność gospodarczą pod firmą A. P.. Zakres działalności firmy określają kody PKD – 55.20.Z, 85.59.B oraz 93.29.Z. Jest zwolniony od podatku na podstawie art. 113 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług. Do końca 2013 r. nie będzie rezygnował Pan ze zwolnienia, a planowane przychody w 2013 r. nie przekroczą kwoty 150.000 zł. W lipcu i listopadzie 2012 r. złożył Pan wnioski do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (...) o pomoc finansową w ramach działania 4.13 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi, objętego Programem Rozwoju i Odnowy Wsi na lata 2007-2013. We wnioskach, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, występuje Pan o pomoc finansową na przeprowadzenie operacji polegających między innymi na zakupie teleskopu do obserwacji astronomicznych z kamerą i akcesoriami, wiaty ogrodowej z ławkami, kajaków i rowerów oraz paneli słonecznych z akcesoriami do podgrzewania wody użytkowej. W złożonych wnioskach podatek od towarów i usług, stanowiący składnik ceny ww. towarów, został zaliczony do kosztów kwalifikowanych operacji. W tej sytuacji, zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku o przyznanie pomocy, wnioskodawca powinien wystąpić do upoważnionego organu o interpretację indywidualną w zakresie interpretacji prawa podatkowego – zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa – w sprawie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. Interpretacja zostanie dołączona do wniosku o płatność.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy na podstawie obowiązujących przepisów brak jest możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, stanowiącego składnik ceny towarów zakupionych w ramach opisanych wyżej operacji, jeśli w dniu dokonywania zakupu tych towarów firma będzie podatnikiem zwolnionym od podatku...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie mógł odzyskać podatku od towarów i usług stanowiącego składnik ceny towarów zakupionych na potrzeby operacji realizowanych w ramach działania 4.13 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi, objętego Programem Rozwoju i Odnowy Wsi na lata 2007-2013, jeśli w dniu dokonywania zakupu tych towarów firma będzie podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ust. 1, w zw. art. 88 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanych.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.
W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.
W myśl art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Zgodnie z ust. 5 cyt artykułu, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:
sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz
przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą korzystając ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług. Do końca 2013 r. nie będzie rezygnował ze zwolnienia, a planowane przychody w 2013 r. nie przekroczą kwoty 150.000 zł. Złożył Pan wnioski do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o pomoc finansową na przeprowadzenie operacji polegających między innymi na zakupie teleskopu do obserwacji astronomicznych z kamerą i akcesoriami, wiaty ogrodowej z ławkami, kajaków i rowerów oraz paneli słonecznych z akcesoriami do podgrzewania wody użytkowej.
Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skro korzysta Pan ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy oraz nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, o ile – jak wynika z treści wniosku – nie zrezygnuje z tego zwolnienia, a planowana sprzedaż nie przekroczy kwoty 150.000 zł., nie będzie przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług. Nie będzie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.
Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Ponadto wskazuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawa do zwolnienia podmiotowego, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska w sprawie oraz nie postawiono pytania, a okoliczność tą przyjęto jako element stanu faktycznego.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70 - 561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.