ILPP2/443-1152/11-4/EN
Interpretacja indywidualna
z dnia 4 listopada 2011 r.
Artykuły przypisane do interpretacji
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 258 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia – brak daty sporządzenia (data wpływu 2 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem sygnowanym datą 29 lipca 2011 r. (data wpływu 28 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ulgi na zakup kasy rejestrującej – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ulgi na zakup kasy rejestrującej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca kilka lat temu prowadził działalność. Przy wprowadzeniu przepisów dotyczących rejestracji obrotu przy pomocy kasy fiskalnej Zainteresowany zainstalował takie urządzenie, korzystając z ulgi na jego zakup. Jednakże swoje przedsiębiorstwo Wnioskodawca prowadził jeszcze tylko rok. W związku z czym zgłosił się do Urzędu Skarbowego i ulgę ową zwrócił w całości. Zainteresowany wskazał, iż upłynęło pięć lat, stracił on pracę i znów zasiadł za kierownicą taksówki, wyrobił licencję i zakupił kasę. Natomiast w Urzędzie Skarbowym poinformowano go, iż zwrot mu się nie należy, ponieważ już raz skorzystał z ulgi.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca może tylko raz skorzystać z ulgi na zakup kasy fiskalnej...
Zdaniem Wnioskodawcy, niewykorzystał on ulgi na zakup kasy, ponieważ oddał pieniądze. Zainteresowany wskazał, iż nie chce on nikogo oszukać, ani korzystać z ulgi większej niż mu przysługuje. Ponadto Wnioskodawca podkreślił, iż w jego środowisku były już takie przypadku jak jego i nikt nie robił trudności, tylko w jego Urzędzie spotkało go rozczarowanie.
W ocenie Wnioskodawcy, skoro pięć lat temu dokonał zwrotu ulgi, to złożony ponownie wniosek powinien być traktowany jako pierwszy na ulgę, która mu przysługuje.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Podatnicy, którzy rozpoczynają ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł (art. 111 ust. 4 ustawy).
Zatem z powyższych przepisów wynika, iż obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących dotyczy tylko takich podmiotów, które dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Kasa rejestrująca to specjalne urządzenie ewidencjonujące obrót i kwoty należnego podatku, a zakup i zainstalowanie tego urządzenia wiąże się z poniesieniem pewnego obciążenia finansowego przez podatnika. Mając powyższe na uwadze, a także premiując podatników terminowo spełniających swoje ustawowe obowiązki w zakresie rozpoczęcia używania kas, ustawodawca wprowadził specjalną ulgę związaną z zakupem kasy rejestrującej.
Jednakże w myśl art. 111 ust. 6 ustawy, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonego lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2.
I tak, zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 111 ust. 7 pkt 1 i 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określił:
sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot,
przypadki, warunki i tryb zwrotu przez podatnika kwot, o których mowa w ust. 6, oraz inne przypadki naruszenia warunków związanych z ich odliczeniem (zwrotem), powodujące konieczność dokonania przez podatnika zwrotu, mając na uwadze okres wykorzystywania kas rejestrujących, przestrzeganie przez podatników warunków technicznych związanych z wykorzystywaniem tych kas oraz konieczność zapewnienia kontroli realizacji nałożonego na podatników obowiązku zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem (zwrotem) tych kwot.
W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1509), zwanego dalej rozporządzeniem, odliczenie, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwane dalej „odliczeniem”, może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym. Podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.
Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia, dokonanie odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania. W przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania jedną kasę rejestrującą, zgłoszenie może być dokonane na formularzu zgłoszenia o miejscu instalacji kasy rejestrującej zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, o ile zgłoszenie to zostało złożone przed powstaniem obowiązku ewidencjonowania.
Odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).
Stosownie natomiast do § 6 ust. 1 rozporządzenia, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach określonych w art. 111 ust. 6 ustawy oraz dodatkowo, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:
zaprzestaną działalności;
nastąpi otwarcie likwidacji;
zostanie ogłoszona upadłość;
nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału);
dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca kilka lat temu prowadził działalność TAXI. Przy wprowadzeniu przepisów dotyczących rejestracji obrotu przy pomocy kasy fiskalnej Zainteresowany zainstalował takie urządzenie, korzystając z ulgi na jego zakup. Jednakże swoje przedsiębiorstwo Wnioskodawca prowadził jeszcze tylko rok. W związku z czym zgłosił się do Urzędu Skarbowego i ulgę ową zwrócił w całości. Zainteresowany wskazał, iż upłynęło pięć lat, stracił on pracę i znów zasiadł za kierownicą taksówki, wyrobił licencję i zakupił kasę. W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości czy może on ponownie skorzystać z ulgi na zakup kasy fiskalnej.
W związku z zapisem art. 111 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym „podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2500 zł” – Wnioskodawca mógł skorzystać 5 lat temu z ulgi na zakup kasy wykorzystywanej w taksówce w wysokości 50% jej ceny nie więcej niż 2500 zł.
Wskazać w tym miejscu należy, iż na podstawie § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie limitów odliczeń kwot wydatkowanych na zakup kas o zastosowaniu specjalnym z dnia 17 marca 2003 r. (Dz. U. Nr 50, poz. 425) ustalono dla podatników świadczących usługi w zakresie przewozu osób i ładunków taksówkami, którzy rozpoczną ewidencjonowanie w obowiązującym terminie, limit odliczeń od podatku należnego w wysokości:
61% ceny zakupu kasy (bez podatku od towarów i usług) – w przypadku kas rejestrujących o zastosowaniu specjalnym, w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948), zintegrowanych w jednej obudowie lub połączonych złączem stałym z taksometrem, albo
79% ceny zakupu kasy (bez podatku od towarów i usług) – w przypadku kas rejestrujących o zastosowaniu specjalnym, w rozumieniu rozporządzenia, o którym mowa w pkt 1, o konstrukcji rozłącznej połączonych z taksometrem przez system złącza zabezpieczonego przed ingerencją użytkownika lub osób trzecich, w sposób określony w § 3 ust. 2 pkt 3 lit. a wymienionego rozporządzenia.
Limit odliczeń, o którym mowa w ust. 1, nie może przekroczyć kwoty 2 500 zł (§ 1 ust. 2 ww. rozporządzenia w sprawie limitów odliczeń kwot wydatkowanych na zakup kas o zastosowaniu specjalnym).
W § 2 ust. 1 powołanego rozporządzenia w sprawie limitów odliczeń kwot wydatkowanych na zakup kas o zastosowaniu specjalnym wskazano, iż limity, o których mowa w § 1, stosuje się do podatników, dla których zgodnie z odrębnymi przepisami zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących upływa z dniem 31 grudnia 2003 r.
Limity, o których mowa w § 1, stosuje się również do podatników, którzy zakupili kasy wymienione w § 1 przed dniem wejścia w życie rozporządzenia (§ 2 ust. 2 powołanego rozporządzenia w sprawie limitów odliczeń kwot wydatkowanych na zakup kas o zastosowaniu specjalnym).
Natomiast w art. 111 ust. 6 ustawy w brzmieniu wówczas obowiązującym wskazano, iż „podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1”.
Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż ulga na zakup kas rejestrujących przysługuje tylko przy zakupie w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązkiem ewidencjonowania. Wynika to wyraźnie z treści art. 111 ust. 4 ustawy, który mówi o ulgach przysługujących przy zakupie kas rejestrujących zgłoszonych na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania.
Zatem z uwagi na fakt, iż Zainteresowany skorzystał już z ulgi na zakup kasy rejestrującej, w związku z powstałym u niego po raz pierwszy obowiązkiem ewidencjonowania (tj. podczas prowadzenia pięć lat temu działalności TAXI), to nie może ponownie skorzystać z przedmiotowej ulgi.
Odnosząc się natomiast do kwestii dokonanego przez Wnioskodawcę zwrotu odliczonych (lub zwróconych mu) kwot wydatkowanych na zakup kasy rejestrującej, tut. Organ wskazuje, iż jest to skutek (sankcja) naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot (tj. w przedmiotowej sprawie zaprzestanie działalności po roku od rozpoczęcia ewidencjonowania), wynikająca z art. 111 ust. 6 ustawy oraz z § 6 ust. 1 rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.