ITPP1/443-828/11/JJ
Interpretacja indywidualna
z dnia 9 sierpnia 2011 r.
Artykuły przypisane do interpretacji
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 553 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 2 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 czerwca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 2 sierpnia 2011 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (posiada NIP oraz REGON) nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz „nie figuruje w rejestrze podatników VAT”. Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów” (tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi). Wniosek, który został złożony w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, otrzymał dofinansowanie. W celu właściwej realizacji operacji Wnioskodawca dokonuje zakupów towarów i usług objętych podatkiem VAT. Zakupy te nie będą miały żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa operacja nie będzie w żaden sposób generować przychodów. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie podlega prawu o stowarzyszeniach. Do głównych zadań Wnioskodawcy należy: pomoc we wszechstronnym rozwoju człowieka, wzbogaceniu wiary, szerzeniu nauki społecznej kościoła, organizowaniu życia młodzieżowego, troska o rozwój wiedzy ogólnej, specjalistycznej i kwalifikacji zawodowych, zapoznawaniu z dorobkiem kultury narodowej i wychowaniu „do miłości ojczyzny”. Wnioskodawca korzysta ze „zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)”. Towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę w ramach operacji będą służyć do wykonywania czynności nie podlegających opodatkowaniu VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca, będąc zwolnionym od podatku od towarów i usług, ma możliwość odliczenia podatku naliczonego i zapłaconego w ramach dokonywanych zakupów towarów i usług związanych z realizacją operacji...
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że korzystając ze zwolnienia od podatku od towarów i usług ma możliwość odliczenia podatku naliczonego, zapłaconego przy zakupie towarów i usług w ramach operacji współfinansowanej z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, stosownie do dyspozycji podatkowej zawartej w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, nie będący podatnikiem VAT czynnym, będzie realizować w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, działanie 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów”. Jak wskazano dokonywane w ramach projektu zakupy nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.
Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupy dokonane w ramach realizacji projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
