• Interpretacja indywidualn...
  19.05.2025

ITPP2/443-936/11/EK

Interpretacja indywidualna
z dnia 9 sierpnia 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 553 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich „Leader – małe projekty” - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 czerwca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich „Leader – małe projekty” .
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Fundacja jest osobą prawną, której celem statutowym jest upowszechnianie wiedzy o regionie i kulturze gminy. Pozyskuje środki na ten i inne cele od podmiotów oraz osób fizycznych w formie dotacji oraz darowizn. Obecnie realizuje projekt w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich „Leader – małe projekty”. Są to środki unijne przeznaczone na realizację niedochodowych, oddolnych inicjatyw. Instytucja wdrażająca (Urząd Marszałkowski Województwa) wymaga przedstawienia pisemnej indywidualnej interpretacji w sprawie możliwości skorzystania z odliczenia podatku od towarów i usług od zakupów dokonywanych w ramach ww. projektu. Polega on na przeprowadzeniu cyklu spotkań promujących region K. wraz z jego tradycjami, obyczajami i historią, podnoszących świadomość regionalnego społeczeństwa i poczucie tożsamości z Małą Ojczyzną. Projekt będzie służył nieodpłatnej działalności statutowej, więc w żaden sposób nie można go powiązać ze sprzedażą usług. Fundacja nie jest „płatnikiem” podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:
Czy Fundacja może skorzystać z odliczenia podatku od zakupu towarów i usług dokonanych w ramach dotacji z programu „Leader – małe projekty”, w sytuacji gdy nie jest płatnikiem tego podatku...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma podstaw do skorzystania z odliczenia podatku od towarów i usług nabywanych ze środków podlegających refundacji. Po powołaniu art. 86 ust. 1 Fundacja wskazała, iż towary i usługi związane z tymi operacjami (projektami unijnymi), są wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych (usługi realizowane w ramach projektu Fundacja świadczy w ramach działalności nieodpłatnej). Nabywane usługi i materiały są wykorzystywane wyłącznie do realizacji tych operacji, więc - zdaniem Fundacji - nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosowanie do brzmienia art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku, a efekt projektu nie będzie służył sprzedaży opodatkowanej.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sąd Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80 - 219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...