• Interpretacja indywidualn...
  01.05.2025

IPTPP2/443-742/12-2/IR

Interpretacja indywidualna
z dnia 20 września 2012 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2012 r. (data wpływu 22 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia sprzętu medycznego w ramach projektu p.n. „…” – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia sprzętu medycznego w ramach projektu p.n. „…”.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest lekarzem z II stopniem specjalizacji w zakresie okulistyki. Wykonuje usługi opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, działając jako podmiot leczniczy pod nazwą Specjalistyczna Praktyka Lekarska, Przychodnia okulistyczna.
Jako przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego wpisane jest pod numerem …. w księdze rejestrowej podmiotów leczniczych województwa…….. , prowadzonej przez Wojewodę ….. oraz wykonując prywatną praktykę lekarską Wnioskodawca wpisany jest pod numerem ….. w rejestrze prowadzonym przez Okręgową Izbę Lekarską w ……. Działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG prowadzi od grudnia 1997 r.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży soczewek kontaktowych oraz płynów do ich pielęgnacji. W roku 2011 zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), usługi zwolnione stanowiły 87,07%.
Usługi w zakresie doboru i sprzedaży soczewek kontaktowych oraz płynów do ich pielęgnacji są wykonywane i będą kontynuowane w oparciu o posiadane, dotychczasowe wyposażenie gabinetu.
W dniu 27 grudnia 2011 r. uchwałą Zarządu Województwa ….. projekt o nazwie „…”, złożony w konkursie RPLD.03.06.00-3/11 w ramach Działania III.6: Rozwój mikro i małych przedsiębiorstw, Osi priorytetowej III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ….. w latach 2007-2013 został zakwalifikowany do dofinansowania.
Projekt zakłada zakup następujących środków trwałych:
Funduskamery wraz z zestawem komputerowym do obrazowania progresji zmian na dnie oka.
Ultrasonografu okulistycznego, umożliwiającego ocenę fizjologicznych i patologicznych struktur gałki ocznej i oczodołu oraz biometrię.
Lasera okulistycznego YAG SLT, o długości fali promieniowania 1064 nm i 532 nm, wykorzystywanego przede wszystkim do kapsulotomii i irydotomii oraz selektywnej trabekuloplstyki.
W ramach realizacji projektu zostanie rozbudowany zakres usług medycznych służący badaniu pacjenta w celu:
Obrazowania i udokumentowania progresji zmian na dnie oka celem szybszego wykrywania jego patologii (np. w retinopatii cukrzycowej i angiopatii nadciśnieniowej) i wdrażania szybkiego leczenia.
Pomiarów długości gałki ocznej, jak i niektórych jej elementów oraz obrazowego badania gałki ocznej pod względem odwarstwień siatkówki, guzów wewnątrzgałkowych jak i wykrywania innych nieprawidłowości (np. zwapnień) w jej obrębie.
Laserowego leczenia zaćmy wtórnej i jaskry.
Wszystkie wymienione urządzenia służą wykonywaniu usług medycznych. Usługi te w zakresie podatku VAT są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a ustawy VAT.
We wniosku, który został zakwalifikowany do realizacji podatek VAT został podany jako koszt kwalifikowalny to znaczy niepodlegający rozliczeniu jako podatek naliczony w zakupie środków trwałych, gdyż środki te będą służyły tylko sprzedaży usług zwolnionych od podatku VAT. Wnioskodawca wskazał, iż poniesione wydatki, z uwagi na dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa są kosztami kwalifikowalnymi w wartości brutto.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
Czy w odniesieniu do realizacji projektu Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupionego sprzętu - środków trwałych służących wykonywaniu usług medycznych...
Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na dyspozycję art. 86 ust. 1 ustawy VAT, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu, ponieważ nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy VAT, obniżenia kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust 20.
Z powyższych przepisów w ocenie Zainteresowanego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Art. 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest lekarzem z II stopniem specjalizacji w zakresie okulistyki. Wykonuje usługi opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży soczewek kontaktowych oraz płynów do ich pielęgnacji. W roku 2011 zgodnie z art. 90 ustawy, usługi zwolnione stanowiły 87,07%. Usługi w zakresie doboru i sprzedaży soczewek kontaktowych oraz płynów do ich pielęgnacji są wykonywane i będą kontynuowane w oparciu o posiadane, dotychczasowe wyposażenie gabinetu.
W dniu 27 grudnia 2011 r. projekt o nazwie ,,…” złożony w konkursie RPLD.03.06.00-3/11 w ramach Działania III.6: Rozwój mikro i małych przedsiębiorstw, Osi priorytetowej III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w latach 2007-2013 uchwałą Zarządu Województwa został zakwalifikowany do dofinansowania. Projekt zakłada zakup następujących środków trwałych: funduskamery wraz z zestawem komputerowym do obrazowania progresji zmian na dnie oka; ultrasonografu okulistycznego, umożliwiającego ocenę fizjologicznych i patologicznych struktur gałki ocznej i oczodołu oraz biometrię; lasera okulistycznego YAG SLT, o długości fali promieniowania 1064 nm i 532 nm, wykorzystywanego przede wszystkim do kapsulotomii i irydotomii oraz selektywnej trabekuloplstyki.
W ramach realizacji projektu zostanie rozbudowany zakres usług medycznych służący badaniu pacjenta w celu: obrazowania i udokumentowania progresji zmian na dnie oka celem szybszego wykrywania jego patologii (np. w retinopatii cukrzycowej i angiopatii nadciśnieniowej) i wdrażania szybkiego leczenia; pomiarów długości gałki ocznej, jak i niektórych jej elementów oraz obrazowego badania gałki ocznej pod względem odwarstwień siatkówki, guzów wewnątrzgałkowych jak i wykrywania innych nieprawidłowości (np. zwapnień) w jej obrębie; laserowego leczenia zaćmy wtórnej i jaskry.
Nadto Wnioskodawca wskazał, iż wszystkie wyżej wymienione urządzenia służą wykonywaniu usług medycznych. Przedmiotowe usługi są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a ustawy.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż – jak wskazał Wnioskodawca – przedmiotowy sprzęt medyczny będzie wykorzystywany do działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem sprzętu medycznego. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem sprzętu medycznego w ramach projektu pn. „…” objętego Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa … na lata 2007-2013, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
W zakresie przedmiotowego sprzętu medycznego Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym wskazano, iż nabyte towary będą związane z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (np. przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...