• Interpretacja indywidualn...
  09.05.2025

IPPP2/443-336/11-4/JO

Interpretacja indywidualna
z dnia 12 kwietnia 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15.03.2011 r. (data wpływu 16.03.2011 r.), uzupełnionym w dniu 24.03.2011r. (data wpływu 28.03.2011 r.) na wezwanie z dnia 21.03.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług szkoleniowych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10.03.2011r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 23.03.2011r. (data wpływu 28.03.2011 r.) na wezwanie z dnia 21.03.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług szkoleniowych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie szkoleń dla dorosłych od 20.07.2006 roku. Szkolenia organizuje głownie dla nauczycieli i dyrektorów szkół publicznych. Czasami są to również intendenci zatrudnieni w szkołach publicznych. Sporadycznie zdarza się szkolenie dla psychologów z poradni psychologiczno-pedagogicznych. Wyżej wymienione szkolenia organizowane są w formie seminarium zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 roku w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31 poz. 216). Każdy uczestnik seminarium otrzymuje potwierdzenie uczestnictwa w szkoleniu. rachunek za usługę wystawiany jest na finansującego , np. „Zespół Szkół Zawodowych”, „Szkoła Podstawowa”, „Zespół Szkolno-Przedszkolny”, „Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna”, „Urząd Gminy”, „Publiczne Gimnazjum”. Wnioskodawca nadmienia, iż jednostki dla których prowadzi szkolenia są finansowane ze środków publicznych i szkolenia, które są dla tych jednostek, są w całości finansowane ze środków publicznych. W szkoleniach czasami biorą udział nauczyciele ze szkół prywatnych oraz osoby indywidualne. Wówczas dla osoby indywidualnej jest wystawiany rachunek imienny, np. „Janina Kowalska” (osoba sama finansuje szkolenie, a następnie występuje o zwrot środków do swojego pracodawcy). Wnioskodawca nadmienia, iż firma jego jest umieszczona w Rejestrze Instytucji Szkoleniowych w Wojewódzkim Urzędzie Pracy pod numerem nadanym 29.08.2006 roku. W latach poprzednich Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia przedmiotowego od podatku VAT. W bieżącym roku do dnia dzisiejszego nie przekroczył limitu 150 000 złotych (korzysta ze zwolnienia od podatku VAT).
W nadesłanym uzupełnieniu stanu faktycznego Wnioskodawca wyjaśnia, iż usługi szkoleniowe prowadzone przez jego firmę służą podnoszeniu kwalifikacji zawodowych nauczycieli, psychologów i intendentów, ponieważ uzyskane przez uczestników szkolenia potwierdzenia uczestnictwa w szkoleniu są jednym z czynników mających wpływ na uzyskanie awansu zawodowego. Tak, więc jest to doskonalenie zawodowe, natomiast nie są to usługi z zakresu kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Wnioskodawca oświadcza, że świadczone przez niego usługi na rzecz jednostek oświatowych publicznych wymienionych w szczegółowym opisie wniosku są finansowane w całości ze środków publicznych. Natomiast szkolenia świadczone na rzecz szkół prywatnych lub osób korzystających ze szkoleń indywidualnie nie są finansowane ze środków publicznych.
Wnioskodawca nie posiada akredytacji na świadczone usługi w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem, czy uzyskiwane przez niego przychody z wyżej wymienionych szkoleń korzystają ze zwolnienia, czy też podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką 23%...
Zdaniem Wnioskodawcy, szkolenia świadczone na rzecz jednostek oświatowych, publicznych, wymienionych w opisie stanu faktycznego są zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29c ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast szkolenia świadczone na rzecz szkół prywatnych, bądź nauczycieli korzystających ze szkoleń indywidualnie są opodatkowane stawką 23%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Od dnia 1 stycznia 2011 r. podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 23%, z wyłączeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 z zastrzeżeniem art. 146f. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.
Tut. Organ informuje, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.
Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.
Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 2006.347.1 ze zm.).
Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy Rady, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Natomiast, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
finansowane w całości ze środków publicznych
– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
W myśl § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Tut. Organ informuje, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).
Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego, bądź przekwalifikowania nie ma tutaj znaczenia.
Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie szkoleń dla dorosłych, głównie dla nauczycieli i dyrektorów szkół publicznych. Wyżej wymienione szkolenia organizowane są w formie seminarium zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 roku w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31 poz. 216).
W niniejszej sprawie przeprowadzane przez Wnioskodawcę szkolenia spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 w znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Szkolenia te służą podnoszenia kwalifikacji zawodowych nauczycieli, psychologów i intendentów, ponieważ uzyskane przez uczestników szkolenia potwierdzenia uczestnictwa w szkoleniu są jednym z czynników mających wpływ na uzyskanie awansu zawodowego.
W celu skorzystania ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, ww. szkolenia muszą być prowadzone w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub objęte akredytywą lub w całości finansowane ze środków publicznych lub też finansowanie w co najmniej 70 % ze środków publicznych.
Wskazane przez Wnioskodawcę usługi nie spełniają warunku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług tzn. prowadzone formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie prowadzenia przedmiotowych szkoleń.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe na które Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) i lit. b) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotowe szkolenia opodatkowane będą podstawową – 23% stawką podatku od towarów i usług.
W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. dla ww. szkoleń świadczonych przez Wnioskodawcę wyłącznie w przypadku, jeżeli szkolenia te w całości lub co najmniej w 70% finansowane będą ze środków publicznych.
Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe w sytuacji, gdy świadczone są na rzecz jednostek oświatowych publicznych (np. „Zespół Szkół Zawodowych”, „Szkoła Podstawowa”, „Zespół Szkolno-Przedszkolny”, „Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna”, „Urząd Gminy”, „Publiczne Gimnazjum”) finansowane w całości ze środków publicznych, to zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Natomiast usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz indywidualnych osób, tj. nauczycieli ze szkół prywatnych, z braku spełnienia przesłanek wynikających z art. 43 ust. pkt 29 uprawniających do korzystania ze zwolnienia, będą opodatkowane podstawową stawką 23% podatku od towarów i usług.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...