• Interpretacja indywidualn...
  29.11.2024

ILPP2/443-549/11-3/BA

Interpretacja indywidualna
z dnia 26 maja 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szpitala, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 25 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. „Rozbudowa i przebudowa pomieszczeń …” – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. „Rozbudowa i przebudowa pomieszczeń …”. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 25 maja 2011 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Szpital chce wystąpić z wnioskiem o wsparcie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa x na lata 2007-2013 na projekt pn. „Rozbudowa i przebudowa pomieszczeń …”.
Do wniosku o dofinansowanie Szpital musi załączyć interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu. Głównym celem projektu pn. „Rozbudowa i przebudowa pomieszczeń …” jest podniesienie stanu zdrowotności i bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkańców powiatu x oraz poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia poprzez zakup wyrobów medycznych służących do diagnostyki i terapii oraz rozbudowę infrastruktury w zakresie ratownictwa medycznego.
Zgodnie z dokumentem Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013 krajowe wytyczne dotyczące kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i funduszy spójności w okresie programowania 2007-2013 podatek od towarów i usług (VAT) może być uznany za kwalifikowany, tylko wtedy, gdy został taktycznie poniesiony przez beneficjenta oraz beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT.
Zgodnie z przepisami prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przysługuje podmiotom mającym status podatnika VAT oraz gdy zakupione przez beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych.
W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że wydatki ponoszone w związku wykonywaniem projektu pn. „Rozbudowa i przebudowa pomieszczeń …” wykorzystane będą do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Szpitalowi, który ma zamiar realizować projekt pn. „Rozbudowa i przebudowa pomieszczeń …” przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 15 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Szpital wykonuje głównie usługi określone w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy, w Szpitalu w 2010 r., sprzedaż usług zwolnionych od podatku VAT stanowiła 99,1038% (w zaokrągleniu do najbliższej liczy całkowitej – 99%), natomiast sprzedaż usług opodatkowanych podatkiem VAT stanowiła 0,8962% (w zaokrągleniu do najbliższej liczy całkowitej – 1%) ogólnej sprzedaży usług.
W związku z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, w przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 nie przekroczyła 2% – podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w ust. 2.
Przedstawiając powyższe – Zainteresowany uważa, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) i ubiegania się o jego zwrot.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy. W przepisie tym wskazano, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
z tytułu nabycia towarów i usług,
potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (…).
Jak wynika z powyższego:
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT,
prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi „w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych”.
Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. nastąpić może tylko w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie natomiast z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
I tak stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.
Z przedłożonego wniosku wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy, są usługi określone w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Sprzedaż usług zwolnionych od podatku VAT w 2010 r. stanowiła 99,1038% (w zaokrągleniu do najbliższej liczy całkowitej – 99%), natomiast sprzedaż usług opodatkowanych podatkiem VAT stanowiła 0,8962% (w zaokrągleniu do najbliższej liczy całkowitej – 1%) ogólnej sprzedaży usług.
Zainteresowany zamierza zrealizować projekt pn. „Rozbudowa i przebudowa pomieszczeń …”. Głównym celem ww. projektu jest podniesienie stanu zdrowotności i bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkańców powiatu x oraz poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia poprzez zakup wyrobów medycznych służących do diagnostyki i terapii oraz rozbudowę infrastruktury w zakresie ratownictwa medycznego.
Wnioskodawca wystąpi z wnioskiem o dofinansowanie ww. projektu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa x na lata 2007-2013. Do wniosku o dofinansowanie Zainteresowany musi załączyć interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Wydatki ponoszone w związku wykonywaniem projektu pn. „Rozbudowa i przebudowa pomieszczeń …” wykorzystane będą do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.
Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż koszty poniesione w związku z realizacją projektu pn. „Rozbudowa i przebudowa pomieszczeń …”, dofinansowanego ze środków pozyskanych od Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa x na lata 2007-2013, mają związek z działalnością w zakresie świadczenia usług medycznych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy (tj. usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, wykonywane przez zakład opieki zdrowotnej), które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Z uwagi zatem na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych – jak wskazał we wniosku Zainteresowany – w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy.
W zakresie ww. projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Szpital nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. „Rozbudowa i przebudowa pomieszczeń …”.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...