• Interpretacja indywidualn...
  09.05.2025

ITPP2/443-1364/12/EB

Interpretacja indywidualna
z dnia 1 lutego 2013 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1623 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.



INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2012 r. (data wpływu 8 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 14 stycznia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności zbycia nieruchomości zabudowanych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 listopada 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 14 stycznia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności zbycia nieruchomości zabudowanych.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina sprzedała w drodze przetargu ustnego nieograniczonego, niżej wymienione nieruchomości:
oznaczoną w ewidencji gruntów nr 1408/1, o pow. 0,9535 ha, zabudowaną budynkiem pokoszarowym - budynek do rozbiórki,
oznaczoną w ewidencji gruntów nr 1407/4, o pow. 0.4322 ha, zabudowaną budynkiem pokoszarowym - budynek do rewitalizacji,
oznaczoną w ewidencji gruntów nr 539/19, o pow. 0,1599 ha, zabudowaną budynkiem po byłej kotłowni - budynek do rozbiórki,
oznaczoną w ewidencji gruntów nr 1383/15, o pow. 0.3039 ha, zabudowaną częścią budynku hali sportowej - budynek do rozbiórki.
Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego nieruchomości wymienione w:
pkt 1, 2, 3 - przeznaczone są pod zabudowę obiektami handlowymi, o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m²,
pkt 4 - przeznaczona pod zabudowę usługowo-handlową.
Na dzień sprzedaży wszystkie ww. obiekty były budynkami w rozumieniu przepisów ustawy prawo budowlane. W drodze przetargu wyłoniony został jeden nabywca. Nieruchomości wymienione w pkt 1, 2, 4, Gmina nabyła w dniu 29 czerwca 2004 r. od Agencji … aktem notarialnym, zgodnie z którym ( § 5 ww. aktu) sprzedaż tych nieruchomości zwolniona była od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 29 ust. 5 oraz „ art. 43 ust. 1 pkt 9 ” ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Nieruchomość wymienioną w pkt 3 Gmina nabyła w dniu 23 maja 2011 r. od Skarbu Państwa aktem notarialnym, zgodnie z którym ( § 5 ww. aktu) sprzedaż przedmiotowej nieruchomości była zwolniona od podatku na podstawie „ art. 43 ust. 1 pkt 2” ustawy o podatku od towarów i usług. Nieruchomość wymieniona w pkt 4 zabudowana jest częścią budynku hali sportowej. Przed nabyciem nieruchomości Agencja … użyczyła nieruchomość Gminie na podstawie umowy użyczenia zawartej w dniu 7 stycznia 2002 r., zaś Gmina zgodnie z umową użyczenia zawartą w dniu 8 grudnia 2003 r. przekazała ją Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji (jednostce budżetowej) na czas oznaczony, tj. do dnia 30 czerwca 2004 r., na cele prowadzenia działalności oświatowej w zakresie kultury fizycznej i sportu. Po nabyciu ww. nieruchomości, obiekt został przekazany MOSiR-owi na podstawie protokółu z dnia 1 sierpnia 2004 r. Ww. budynki (wymienione w pkt 1, 2, 4) od czasu nabycia przez Gminę, do czasu sprzedaży, nie były użytkowane. W stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo odliczenia podatku naliczonego, ani nie ponoszono wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Do przedmiotowych nieruchomości, z wyjątkiem działki wymienionej w poz. 3, ma zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ:
dostawa budynków, budowli lub ich części nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata.
Pierwsze zasiedlenie nastąpiło z chwilą oddania do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy, tj. Gminie w dniu 29 czerwca 2004 r., budynków, budowli lub ich części, po ich:
wybudowaniu lub
ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Do nieruchomości wymienionej w poz. 3 ma zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt l0a ustawy. W stosunku do obiektu zlokalizowanego na tej działce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i nie ponoszono wydatków na jego ulepszenie, a jeżeli ponoszono takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej obiektu.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy sprzedaż ww. nieruchomości zabudowanych objęta jest zwolnieniem od podatku, tj.: obiektów wymienionych w pkt 1, 2, 4 - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, a obiektu wymieniony w pkt 3 - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt l0a ustawy, ponieważ pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tego budynku upłynął okres krótszy niż 2 lata...
Czy z uwagi na to, że obiekt wymieniony w pkt 2 - przeznaczony jest do rewitalizacji, sprzedaż tej nieruchomości objęła jest zwolnieniem od podatku, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług...
Czy z uwagi na to, że obiekty wymienione w pkt 1, 3, 4 przeznaczone są do rozbiórki - sprzedaż tych nieruchomości podlega opodatkowaniu wg stawki 23%...
Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nieruchomości wymienionych w pkt 1, 2 i 4 zwolniona jest od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina stwierdziła, iż sprzedaż nieruchomości wymienionej w pkt 3 zwolniona jest od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt l0a ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
W art. 2 pkt 14 ustawy ustawodawca określił, co należy rozumieć pod pojęciem pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z tym przepisem, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
wybudowaniu lub
ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z treści powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, bądź go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę lub najem, bowiem zarówno sprzedaż, dzierżawa, czy najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.
Zgodnie z art. 43 ust. 10 ww. ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Na podstawie ust. 11 cyt. artykułu, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:
imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
adres budynku, budowli lub ich części.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.
W myśl ust. 7a tego artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.
Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy (…).
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5 ustawy).
Z treści wniosku wynika, iż Gmina sprzedała w drodze przetargu ustnego nieograniczonego, następujące nieruchomości:
działkę o pow. 0,9535 ha, zabudowaną budynkiem pokoszarowym - budynek do rozbiórki,
działkę o pow. 0.4322 ha, zabudowaną budynkiem pokoszarowym - budynek do rewitalizacji,
działkę o pow. 0,1599 ha, zabudowaną budynkiem po byłej kotłowni - budynek do rozbiórki,
działkę o pow. 0.3039 ha, zabudowaną częścią budynku hali sportowej - budynek do rozbiórki.
Na dzień sprzedaży wszystkie ww. obiekty były budynkami w rozumieniu przepisów ustawy prawo budowlane. Nieruchomości wymienione w pkt 1, 2, 4, zostały nabyte od Agencji … na podstawie aktu notarialnego z dnia 29 czerwca 2004 r., zgodnie z którym sprzedaż była zwolniona od podatku. Nieruchomość wymienioną w pkt 3 Gmina nabyła od Skarbu Państwa aktem notarialnym z dnia 23 maja 2011 r., zgodnie z którym sprzedaż również była zwolniona od podatku. Nieruchomość wymieniona w pkt 4 zabudowana jest częścią budynku hali sportowej, która była użyczana Gminie na podstawie umowy z dnia 7 stycznia 2002 r., zaś Gmina użyczała ją Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji. Dnia 1 sierpnia 2004 r. ww. obiekt został przekazany MOSiR-owi. Ww. obiekty od czasu nabycia przez Gminę do czasu sprzedaży nie były użytkowane i nie ponoszono wydatków ich ulepszenie, w stosunku do których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, a jeżeli ponosiła takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej obiektu.
Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że sprzedaż budynków wymienionych w pkt 1, 2 oraz części budynku wymienionej w pkt 4 objęta była zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem została dokonana po pierwszym zasiedleniu, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy i po upływie dwóch lat od tego zasiedlenia. Natomiast zbycie budynku wymienionego w pkt 3 nie było objęte zwolnieniem, o którym mowa w ww. przepisie, gdyż od jego pierwszego zasiedlenia do dnia dostawy nie upłynął okres dwóch lat. Sprzedaż tego obiektu była jednak zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, bowiem Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy jego nabyciu i nie ponosiła wydatków na jego ulepszenie.
Biorąc pod uwagę fakt, iż budynki wymienione w pkt 1-3 oraz część budynku wymieniona w pkt 4 korzystały ze zwolnienia od podatku, zbycie gruntów, na których są one posadowione, przy uwzględnieniu treści art. 29 ust. 5 ustawy, również objęta była zwolnieniem od podatku od towarów i usług.
Jednocześnie należy podkreślić, iż bez znaczenia dla powyższego rozstrzygnięcia jest stan techniczny ww. budynków („do rozbiórki”, „do rewitalizacji”), o ile - jak wskazano we wniosku - na dzień dokonania dostawy obiekty te były budynkami w świetle przepisów ustawy prawo budowlane.
Należy podkreślić, iż analiza przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że obiekty, o których mowa we wniosku, stanowią budynki w rozumieniu ww. ustawy Prawo budowlane.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...