• Interpretacja indywidualn...
  25.11.2024

ILPP4/443-349/11-4/ISN

Interpretacja indywidualna
z dnia 3 sierpnia 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 103 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Dostawa taka podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem posiadania przez Wnioskodawcę w swojej dokumentacji dowodów, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju. W bieżącym roku odbiorca Zainteresowanego z Francji zmienił warunki odbioru towarów, na FCA z magazynu Wnioskodawcy. Na zlecenie odbiorcy, firmy przewozowe odbierają towar z magazynu w siedzibie Spółki. Zainteresowany posiada następujące dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej: zamówienie handlowe od nabywcy, kopię faktury, kopię specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku podpisaną przez kierowcę odbierającego towar na zlecenie odbiorcy, dokument potwierdzający zapłatę za towar. Zdarzają się sytuacje, że Wnioskodawca nie otrzymuje od przewoźnika (spedytora) dokumentów przewozowych potwierdzonych w miejscu dostarczenia towarów.
W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, że w opisanej sytuacji Spółka posiada dokumenty: zamówienie handlowe od odbiorcy, wystawione 30 dni przed odbiorem towarów, kopię faktury niepodpisaną przez odbiorcę oraz specyfikację poszczególnych sztuk ładunku podpisaną przez kierowcę odbierającego towar na zlecenie odbiorcy z magazynów Wnioskodawcy, a więc z wymienionych wyżej dokumentów nie wynika jednoznacznie, iż towary będące przedmiotem dostawy zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, natomiast Zainteresowany posiada zapłatę za towary będące przedmiotem dostawy od odbiorcy we Francji. Zapłata następuje nie wcześniej niż w terminie 30 dni od momentu odbioru towaru.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w momencie otrzymania zapłaty za towar, będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy, od odbiorcy we Francji i będąc w posiadaniu: zamówienia handlowego od odbiorcy, kopii faktury, kopii specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku podpisanej przez kierowcę odbierającego towar na zlecenie odbiorcy z magazynów Spółki, nie posiadając potwierdzonego dokumentu przewozowego, dostawa będzie podlegała opodatkowaniu według stawki 0%...
Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli przewoźnik (spedytor) nie przekaże mu dokumentów przewozowych potwierdzonych w miejscu dostarczenia towarów, a on posiada inne dokumenty, które jednoznacznie potwierdzają dostarczenie towarów do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju w szczególności: zapłatę od kontrahenta z Francji za towar będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy, może on zastosować stawkę podatku 0% do takiej dostawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
eksport towarów;
import towarów;
wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Art. 13 ust. 1 ustawy wskazuje, iż przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
W myśl art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
W oparciu o art. 13 ust. 6 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97 (…).
Wnioskodawca w przedstawionym opisie sprawy poinformował, iż dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Stosownie do art. 41 ust. 3 ustawy, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.
Natomiast w myśl art. 42 ust. 1 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:
podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.
W przedstawionym opisie sprawy Zainteresowany poinformował, że jego odbiorca z Francji, w bieżącym roku zmienił warunki odbioru towarów, na FCA z magazynu Wnioskodawcy. Na zlecenie odbiorcy, firmy przewozowe odbierają towar z magazynu w siedzibie Spółki. W związku z czym zdarzają się sytuacje, że Wnioskodawca nie otrzymuje od przewoźnika (spedytora) dokumentów przewozowych potwierdzonych w miejscu dostarczenia towarów.
Dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towaru z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
kopia faktury,
specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku
– z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
Zgodnie z art. 42 ust. 11 ustawy, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Jak wynika z powyższych uregulowań, prawo podatnika do zastosowania przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, uzależnione jest w znacznej mierze od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, iż doszło do wywozu towaru z terytorium kraju i dostarczenia go do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż Polska. Istotą przywołanych przepisów jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, iż towary będące przedmiotem dostawy, rzeczywiście opuściły terytorium kraju, ze względu na korzystniejsze niż w odniesieniu do dostaw krajowych, skutki podatkowe.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy stwierdzić należy, że dla zastosowania stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów wystarczającym jest, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, uzupełnione dokumentami wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Dla udokumentowania takiej dostawy podatnik może także posiadać inne dowody w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.
Należy jednak podkreślić, iż dla zastosowania stawki podatku w wysokości 0%, podatnik musi posiadać w swojej dokumentacji dowody, które łącznie potwierdzą fakt wywiezienia z terytorium kraju i dostarczenia towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Z analizy sprawy wynika, że na potwierdzenie dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej, gdzie towar jest wysyłany do nabywcy za pośrednictwem firmy przewozowej, Zainteresowany posiada następujące dokumenty:
kopię faktury niepodpisaną przez odbiorcę,
specyfikację poszczególnych sztuk ładunku podpisaną przez kierowcę odbierającego towar na zlecenie odbiorcy z magazynów Wnioskodawcy,
zamówienie handlowe od nabywcy wystawione 30 dni przed odbiorem towarów,
dokument potwierdzający zapłatę za towar.
Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku wskazał, iż z wymienionych wyżej trzech pierwszych dokumentów nie wynika jednoznacznie, że towary będące przedmiotem dostawy zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, natomiast dodatkowo posiada on zapłatę za towary będące przedmiotem dostawy od odbiorcy we Francji. Zapłata następuje nie wcześniej niż w terminie 30 dni od momentu odbioru towaru. Spółka stoi na stanowisku, zgodnie z którym jeżeli przewoźnik (spedytor) nie przekaże jej dokumentów przewozowych potwierdzonych w miejscu dostarczenia towarów, a ona posiada inne dokumenty, które jednoznacznie potwierdzają dostarczenie towarów do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, w szczególności zapłatę od kontrahenta z Francji za towar będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy, może ona zastosować stawkę podatku 0% do takiej dostawy.
Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy ustawy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym posiada dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.
Reasumując, w momencie otrzymania zapłaty za towar, będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy, od odbiorcy we Francji i będąc w posiadaniu: zamówienia handlowego od odbiorcy, kopii faktury, kopii specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku podpisanej przez kierowcę odbierającego towar na zlecenie odbiorcy z magazynów Spółki, nie posiadając potwierdzonego dokumentu przewozowego, dostawa podlega opodatkowaniu według stawki 0%.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...