• Interpretacja indywidualn...
  14.05.2025

ITPP2/443-28/11/MD

Interpretacja indywidualna
z dnia 7 kwietnia 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1494 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2011 r. (data wpływu 10 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usługi transportu odpadów - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 stycznia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 5 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usługi transportu odpadów.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka świadczy m.in. usługi transportu rzeczy i transportu odpadów. Posiada uprawnienia wynikające z licencji na prowadzenie krajowego drogowego transportu rzeczy oraz zezwolenie na zbieranie i transport odpadów. Spółka planuje wykonywanie usług związanych nie tylko z odbiorem, transportem i unieszkodliwieniem odpadów, lecz także wykonywaniem - jako podwykonawca - usługi związanej jedynie z transportem odpadów, bez ich uprzedniego zbierania i następującego po transporcie unieszkodliwiania.
Spółka powołała treść art. 5 ust. 1, 8 ust. 3, 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), stwierdzając przy tym, że w ustawie tej przyjęto zasadę, iż stawka podstawowa (tj. 23%) obowiązuje dla wszystkich czynności opodatkowanych podatkiem za wyjątkiem tych, które zostały jednoznacznie wyłączone z tego kręgu i poddane opodatkowaniu stawkami obniżonymi.
Planowane czynności będą polegały na świadczeniu usługi transportowej, jednak bez zbierania i unieszkodliwiania odpadów. Zatem będzie to usługa związana z gospodarką odpadami, lecz jedynie w ograniczonym zakresie, tj. w zakresie transportu. Spółka nie stanie się posiadaczem odpadów, gdyż według art. 3 ust. 2 pkt 13 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 ze zm.), posiadacz odpadów to ten kto faktycznie nimi włada (wytwórca odpadów, inna osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna), z wyłączeniem prowadzącego działalność w zakresie transportu odpadów.
Ww. czynności sklasyfikowane zostały w grupowaniu PKWiU 49.41.
Jak wynika z Sekcji H „Transport i Gospodarka Magazynowa” rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), sekcja ta nie obejmuje transportu odpadów, będącego integralną częścią ich zbierania, sklasyfikowanego w grupowaniach 38.11.1 i 38.12.1 (odpady, których dotyczy transport należą do tej grupy).
Zatem warunkiem zakwalifikowania usługi transportu odpadów do PKWiU 90.00.21.00 jest integralne jej powiązanie ze zbieraniem odpadów. Przy czym w myśl art. 3 ust. 2 pkt 23 ustawy o odpadach, przez zbieranie odpadów rozumie się każde działanie, w szczególności umieszczanie w pojemnikach, segregowanie i magazynowanie odpadów, które ma na celu przygotowanie ich do transportu do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania. Zaś przez unieszkodliwienie odpadów rozumie się poddanie odpadów procesom przekształceń biologicznych, fizycznych lub chemicznych, określonym w załączniku nr 6 do ustawy, w celu doprowadzenia ich do stanu, który nie stwarza zagrożenia dla życia, zdrowia ludzi lub dla środowiska (art. 3 ust. 2 pkt 21 ustawy o odpadach).
Z kolei zbieranie odpadów, to każde działanie, w szczególności umieszczanie w pojemnikach, segregowanie i magazynowanie odpadów, które ma na celu przygotowanie ich do transportu do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania (art. 3 ust. 2 pkt 23 ww. ustawy).
Jedyną czynnością Spółki ma być podstawianie pojazdów w miejsce, gdzie nastąpi załadunek odpadów, a następnie ich transport we wskazane miejsca ich unieszkodliwienia. Na Spółce nie spoczywają żadne inne obowiązki, które można będzie określić zbieraniem odpadów. Zbieranie odpadów i unieszkodliwianie będzie realizowane wyłącznie przez posiadacza odpadów.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w przypadku wykonywania przez podatnika usługi transportu odpadów, z miejsca gdzie zostały zebrane do miejsca unieszkodliwienia, bez uczestniczenia w ich zbieraniu i unieszkodliwianiu, usługa ta ma być opodatkowana stawką podstawową podatku w rozumieniu art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. 23%, czy też stawką określoną na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 153 załącznika nr 3 do cyt. ustawy, tj. 8%.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wykonywania w przyszłości usługi transportu odpadów z miejsca gdzie zostały zebrane do miejsca unieszkodliwienia, bez uczestniczenia w zbieraniu i unieszkodliwianiu odpadów, usługa transportu zostanie opodatkowana stawką podstawową podatku w rozumieniu art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. 23%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W świetle art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Przy czym należy zaznaczyć, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. dla potrzeb podatkowych (w tym dla potrzeb podatku od towarów i usług) stosuje się klasyfikacje wynikające z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).
Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
I tak, stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Jednak zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
W pozycjach od 143 do 151 ww. załącznika wymieniono niektóre usługi dotyczące odpadów, które mieszczą się w dziale 38 PKWiU z 2008 r. (we wniosku nietrafnie odwołano się do treści tego załącznika w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.).
Ponadto stawki obniżone określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).
Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka będzie m.in. świadczyć usługi transportu odpadów sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 49.41, nie uczestnicząc jednocześnie w ich zbieraniu, ani unieszkodliwianiu.
Na tym tle powzięła wątpliwość dotyczącą stawki podatku, która będzie miała zastosowanie dla ww. usług.
Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów, w tym załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy stwierdzić, że nie przewidują one możliwości zastosowania stawki 8% do usług świadczonych przez Spółkę. Ze względu na fakt, że również inne przepisy tej ustawy oraz rozporządzeń wydanych na podstawie jej upoważnienia, nie przewidują zastosowania do nich zwolnienia od podatku albo stawek obniżonych usługi te – jak słusznie oceniła Spółka - będą one opodatkowane - zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z 146a pkt 1 ustawy - stawką podatku wysokości 23%.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...