IPTPP3/443-108/11-2/BJ
Interpretacja indywidualna
z dnia 4 stycznia 2012 r.
Artykuły przypisane do interpretacji
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1494 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólników Spółki Cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 07.10.2011 r. (data wpływu 11.10.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżonej stawki podatku na świadczone usługi polegające na zagospodarowaniu terenów zieleni – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżonej stawki podatku na świadczone usługi polegające na zagospodarowaniu terenów zieleni.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie zagospodarowania terenów zielonych. W zakresie zieleni miejskiej oferuje kompleksowe opracowanie projektów koncepcyjnych i wykonawczych zagospodarowania terenów zieleni tj. parków, skwerów i placów miejskich, placów zabaw, terenów zieleni przy budynkach użyteczności publicznej, kościołach i osiedlach mieszkaniowych. Wnioskodawca zajmuje się również zagospodarowaniem zieleni przy szlakach komunikacyjnych, budową stawów oraz aranżacją zieleni we wnętrzach.
Ponadto Przedsiębiorstwo oferuje inwentaryzację dendrologiczną oraz gospodarkę drzewostanem, rewitalizację parkowych i ogrodowych założeń historycznych, opracowanie zasad pielęgnacji i eksploatacji terenów zielonych oraz doradztwo ogrodnicze.
Wnioskodawca świadczy również kompleks usług dla właścicieli ogrodów prywatnych tj. opracowuje projekty koncepcyjne i wykonawcze założeń ogrodowych, parków, tarasów, ogrodów zimowych, aranżacji zieleni we wnętrzach oraz małej architektury.
Wnioskodawca wykonuje usługi w zakresie aranżacji ogródków restauracyjnych, porządkowania i kształtowania terenu, nasadzenia roślinności, wykonania trawników dywanowych z rolki, budowy i odmulania stawów, budowy oczek wodnych, kaskad, strumieni, ogrodów skalnych, wycinki i pielęgnacji drzew przy użyciu technik alpinistycznych i linowych, całorocznej i sezonowej pielęgnacji i renowacji założeń ogrodowych i terenów zieleni, cięcia drzew i krzewów, strzyżenia żywopłotów, regeneracji trawników, uzupełniania ubytków, nawożenia, koszenia, pielęgnacji oczek wodnych, korekty nasadzeń, zabezpieczenie roślin gruntowych i w donicach przed zimą oraz w zakresie odchwaszczania.
Zainteresowany zaznaczył, iż świadczenie wskazanych usług jest świadczeniem odrębnym i niezależnym od realizacji jakichkolwiek zadań budowlanych oraz mieści się w PKWiU 81.30.10.0 – usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy świadczone usługi polegające na zagospodarowaniu terenów zieleni, w zakresie wskazanym we wniosku podlegają opodatkowaniu preferencyjną 8 % stawką podatku od towarów i usług, wynikającą z poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie opisanych usług podlega opodatkowaniu preferencyjną 3% stawką podatku od towarów j usług, w związku ze spełnieniem przesłanek umożliwiających stosowanie tej stawki podatku VAT.
Obowiązujące w zakresie podatku od towarów i usług przepisy tj. art. 146a pkt 2 ustawy z dnia 1 1.03.2004 r. o podatku od towarów i usług stanowią, że w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
Załącznik nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiący wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 176 zawiera usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni PKWiU 81.30.10.0.
Preferencyjna stawka podatku od towarów i usług ma zatem odniesienie do usług zagospodarowania terenów zieleni, do których zgodnie z przepisem art. 5 pkt 21 ustawy z dnia 16,04.2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. 2 2009 r„ Nr 151, poz. 1220 z późn. zm) zalicza się tereny wraz z infrastrukturą techniczną i budynkami funkcjonalnie z nimi związanymi, pokryte
roślinnością, znajdujące się w granicach wsi o zwartej zabudowie lub miast, pełniące funkcje estetyczne, rekreacyjne, zdrowotne lub osłonowe, a w szczególności parki, zieleńce, promenady, bulwary, ogrody botaniczne, zoologiczne, jordanowskie i zabytkowe oraz cmentarze, a także zieleń towarzysząca ulicom, placom, zabytkowym fortyfikacjom, budynkom, składowiskom, lotniskom oraz obiektom kolejowym i przemysłowym.
Przedstawiony stan faktyczny wskazuje, że Wnioskodawca wykonuje usługi zagospodarowania terenów zieleni, o których mowa w przepisie art. 5 pkt 21 ustawy z dnia 16.04.2004 r.tj. usługi polegające na zakładaniu trawników, ich strzyżeniu, napowietrzaniu, odchwaszczaniu, porządkowaniu terenu, nasadzaniu roślinności, pielęgnacji drzewostanu,
zakładaniu oczek wodnych itp. wykonywane są na zieleni towarzyszącej ulicom położonym w obrębie miast bądź wsi, na terenach wraz z infrastrukturą techniczną i budynkami funkcjonalnie z nimi związanymi, które również znajdują się w granicach wsi lub miast o zwartej zabudowie i które pełnią funkcje, o których mowa w tym przepisie-zwłaszcza funkcje estetyczne oraz rekreacyjne.
Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny, zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Zainteresowanego usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 81.30.10.0, korzystają z preferencyjnej 8% stawki podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Stosownie do art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednocześnie podkreślić należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.
Zgodnie z art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy - dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%.
W poz. 176 załącznika nr 3, stanowiącego „Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku 7%”, wymieniono usługi z grupowania PKWiU 81.30.10.0 „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni”.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wykonuje szereg czynności, takich jak:
kompleksowe opracowanie projektów koncepcyjnych i wykonawczych zagospodarowania terenów zieleni tj. parków, skwerów i placów miejskich, placów zabaw, terenów zieleni przy budynkach użyteczności publicznej, kościołach i osiedlach mieszkaniowych,
zagospodarowaniem zieleni przy szlakach komunikacyjnych, budowa stawów oraz aranżacja zieleni we wnętrzach,
inwentaryzacja dendrologiczna oraz gospodarka drzewostanem, rewitalizacja parkowych i ogrodowych założeń historycznych, opracowanie zasad pielęgnacji i eksploatacji terenów zielonych oraz doradztwo ogrodnicze,
opracowanie projektów koncepcyjnych i wykonawczych założeń ogrodowych, parków, tarasów, ogrodów zimowych, aranżacji zieleni we wnętrzach oraz małej architektury dla klientów prywatnych,
usługi w zakresie aranżacji ogródków restauracyjnych, porządkowania i kształtowania terenów zieleni.
W świetle powyższego czynności opisane przez Wnioskodawcę wypełniają znamiona usług, przyporządkowanych do symbolu PKWiU 81.30.10.0 – usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.
Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż świadczone przez Zainteresowanego usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni, jak wskazał Wnioskodawca sklasyfikowane do symbolu PKWiU 81.30.10.0 podlegają opodatkowaniu stawką preferencyjną podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz zgodnie z poz. 176 załącznika nr 3 do ustawy.
Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tut. organ, działając w imieniu Ministra Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Skłodowskiej – Curie 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
