• Interpretacja indywidualn...
  02.05.2025

IPPP1/443-1078/12-2/PR

Interpretacja indywidualna
z dnia 18 stycznia 2013 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 1494 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 09.10.2012 r. (data wpływu 30.10.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania obniżonej stawki w wysokości 8% do usług zakwalifikowanych jako usługi pogrzebowe (PKWiU 96.03) – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30.10.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania obniżonej stawki w wysokości 8% do usług zakwalifikowanych jako usługi pogrzebowe (PKWiU 96.03).
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest bezpośrednim importerem oraz producentem nagrobków granitowych i lastrico oraz kwater betonowych (wykonywanych z bloczków betonowych lub na życzenie klienta z żelbetonowych elementów, które stanowią podziemną część grobowca, w którym bezpośrednio zostaje umieszczona trumna ze zwłokami). Kwatery są pojedyncze jak i podwójne (na konkretne zamówienie przygotowywane są kwatery rodzinne - 3 i 4 osobowe). Jako że import i produkcja nagrobków są przeważającym rodzajem działalności Przedsiębiorca oprócz budowy kwater wykonuje montaż zakupionych u niego nagrobków i kwater na cmentarzach, zarówno za życia kupujących (którzy przygotowują sobie grób), jak również po śmierci na zlecenie rodzin. W ramach działalności gospodarczej i wykonując zlecenie wykonywane są także usługi kopania grobów ziemnych wraz z wykonaniem katakumby. Sporadycznie wykonywane są renowacje nagrobków (poprzez ich rozebranie, naprawienie uszkodzonych elementów a następnie złożenie w tym samym miejscu).
Wszystkie wymienione czynności kwalifikują się do PKWiU 96.03. Wszystkie usługi na rzecz zamawiających wykonywane są z własnych materiałów (gotowe, importowane nagrobki jak i wykonywane z zakupionego przez Wnioskodawcę kamienia stosownie do zlecenia klienta - klient otrzymuje gotowy produkt).
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy Wnioskodawca może zastosować obniżoną stawkę VAT, obecnie 8%, w przypadku gdy usługa dotyczy:
wykonania kompleksowej usługi, tj. wykopanie grobu ziemnego, następnie wykonanie katakumby oraz zamontowanie nagrobka w związku z pochówkiem na zlecenie osoby bliskiej,
wykonania nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem na podstawie aktu zgonu (w sytuacji kiedy katakumba już istnieje),
wykonania nagrobka zamawianego przez osobę żyjącą, a która ma np. powyżej 75 lat,
wykonania nagrobka zamawianego przez osobę żyjąc bez względu na wiek,
montażu lub sprzedaży gotowej kwatery - czynność związana z pochówkiem,
wykonanie grobu ziemnego w związku z pochówkiem,
wykonanie grobu ziemnego wraz z wykonaniem katakumby na zlecenie rodziny z uwagi na zgon osoby bliskiej,
renowacji istniejącego nagrobka...
Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie wymienione powyżej usługi, które wykonuje w ramach działalności gospodarczej mieszczą się w określeniu usług pogrzebowych i pokrewnych sklasyfikowanych w załączniku nr 3 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2011 r. Nr 54, poz. 352, poz. 180 zakwalifikowanych do PKWiU 96.03 i winny być opodatkowane obniżoną stawką 8% od 01.01.2011 r. do 31.12.2013 r. (od 01.01.2014r. stawka 7%).
Stosownie do zapisów art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r, o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
eksport towarów;
import towarów;
wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zaś w myśl art. 5a cyt. ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Zgodnie art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Określenie towaru odnajdujemy w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, który stanowi, że są nimi rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Jak wynika z powyższego, aby prawidłowo określić wysokość stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary łub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.
Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od dnia 1 stycznia 2011r.
Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Mając na uwadze treść art. 146a ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:
stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Zdaniem 1 stycznia 2011 r., przez art. 1 pkt 17 ustawy z dnia 29 października 2010r.o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), dokonano zmiany załącznika nr 3 do ustawy o VAT. W objaśnieniach do ww. załącznika wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik, tj. stawką 0% i 3%.
W poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono pod symbolem PKWiU 96.03 - usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną.
Niestety nigdzie nie zdefiniowano usług pogrzebowych co oznacza, że pojęcie to można traktować bardzo szeroko. Jednakże Wnioskodawca zawęził pojęcie tylko do wykonywanych przez siebie usług i produktów. Jasno wskazał, iż wykonywane przez niego produkty i usługi mieszczą się w kategorii usług pogrzebowych co oznacza, iż winien z wolą ustawodawcy stosować obniżoną stawkę podatku do wykonywanych usług.
Wnioskodawca uważa, iż przedstawiony stan faktyczny jak i obowiązujące przepisy pozwalają na zakwalifikowanie wykonywanych czynności stosownie do załącznika nr 3 do ustawy. Na poparcie swojego twierdzenia wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę na Interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 7 października 2011 r. (sygn. IPTPP2/443-287/ 11-4/AW) w której odniesiono się właśnie do możliwości zastosowania preferencyjnej stawki VAT do usług pogrzebowych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 5a cyt. ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Zgodnie art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.
Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od dnia 1 stycznia 2011r.
Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 41 ust 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Z dniem 1 stycznia 2011r., przez art. 1 pkt 17 ustawy z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), dokonano zmiany załącznika nr 3 do ustawy o VAT.
W objaśnieniach do ww. załącznika wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik, tj. stawką 0% i 3%.
W poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono pod symbolem PKWiU 96.03 - usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną.
Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest importerem oraz producentem nagrobków granitowych i lastrico oraz kwater betonowych. Przedsiębiorca oprócz budowy kwater wykonuje montaż zakupionych u niego nagrobków i kwater na cmentarzach oraz usługi kopania grobów ziemnych wraz z wykonaniem katakumby. Sporadycznie wykonywane są także renowacje nagrobków. Zdaniem Zainteresowanego wszystkie te usługi wchodzą w skład usług pogrzebowych i pokrewnych sklasyfikowanych w załączniku nr 3 do ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług zakwalifikowanych do PKWiU 96.03 i winny być opodatkowane obniżoną stawką 8% od 01.01.2011r.
Mając na uwadze przestawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że wykonywane przez Wnioskodawcę usługi polegające na:
wykonaniu kompleksowej usługi, tj. wykopanie grobu ziemnego, następnie wykonanie katakumby oraz zamontowanie nagrobka w związku z pochówkiem na zlecenie osoby bliskiej,
wykonaniu nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem na podstawie aktu zgonu (w sytuacji kiedy katakumba już istnieje),
wykonaniu nagrobka zamawianego przez osobę żyjącą, która ma np. powyżej 75 lat,
wykonaniu nagrobka zamawianego przez osobę żyjącą, bez względu na wiek,
montażu lub sprzedaży gotowej kwatery - czynność związana z pochówkiem,
wykonaniu grobu ziemnego w związku z pochówkiem,
wykonaniu grobu ziemnego wraz z wykonaniem katakumby na zlecenie rodziny z uwagi na zgon osoby bliskiej,
renowacji istniejącego nagrobka
- które zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 96.03 i są związane z konkretną usługą pogrzebową, podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 180 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT.
Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów i usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy O.p., zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.
Niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego. Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11). zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.
Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. usług według PKWiU, a w razie zmian któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego interpretacja traci swoją ważność, w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...