IPPP1/443-1504/11/13-14/S/MPe
Interpretacja indywidualna
z dnia 12 czerwca 2013 r.
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13.09.2011 r. (data wpływu 11.10.2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11.01.2012 r. (data wpływu 16.01.2012r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 23.12.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług współorganizacji koncertów w obiektach kulturalnych (PKWiU 92.32.10) oraz koncertów na salach balowych i dyskotekach (PKWiU 92.34.12) oraz określenia właściwej stawki oraz zwolnienia dla pozostałych usług, o których mowa we wniosku wykonywanych w ramach spółki cywilnej, w której jednym ze wspólników jest twórca, artysta wykonawca - w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 11.10.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki oraz zwolnienia dla szeroko rozumianych usług kulturalnych wykonywanych w ramach spółki cywilnej, w której jednym ze wspólników jest twórca, artysta wykonawca w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 11.01.2012 r. (data wpływu 16.01.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 23.12.2011 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Małżeństwo, zawiązało wiele lat temu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółkę Cywilną - dalej zwaną Spółką, która to Spółka świadczyła w stanie prawnym do końca 2010 r., usługi związane z kulturą i rozrywką i świadczy je nadal w stanie prawnym 2011 r. Mąż jest znanym artystą, wykonawcą, autorem tekstów i muzyki. Żona współorganizuje występy artystyczne męża. Spółka występuje pod własną nazwą, jako zespół muzyczny, będąc zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Spółka, zaprasza również, o ile zachodzi taka potrzeba, do wspólnego występu lub do wspólnych nagrań, czy współtworzenia utworów jak i występów artystycznych, również innych artystów takich jak muzycy czy wokaliści. Wszyscy ww. artyści (muzycy, wokaliści), prowadzą albo własne zarejestrowane działalności gospodarcze lub też świadczą swoje usługi na rzecz Spółki w ramach wolnego zawodu, za które to usługi otrzymują od Spółki, należne im wynagrodzenie, zgodnie z wcześniej poczynionymi ustaleniami pomiędzy tymi artystami a Spółką.
To Spółka jednak podpisywała (do końca 2010) i podpisuje nadal (w 2011 r.), umowy główne (za wspólne występy artystyczne, koncerty), oraz zawiera kontrakty na nagrania radiowe, telewizyjne lub płytowe, wystawiając za świadczone usługi faktury VAT w stawce VAT „ZW” - w stanie prawnym do końca 2010 r.
Spółka, w ramach otrzymanej pełnej kwoty od organizatora koncertu, czy innego podmiotu angażującego Spółkę do celów artystycznych (kulturalnych), wykazywała i wykazuje przychód podatkowy - w stanie prawnym do końca 2010 tak samo w 2011 r. Z kolei do kosztów podatkowych Spółka zaliczała i zalicza otrzymane faktury, rachunki czy umowy zlecenia lub o dzieło od zaangażowanych podmiotów lub osób fizycznych, współtworzących usługi koncertową (kulturalną), czy nagrania radiowe lub płytowe - do końca 2010 r., tak samo w 2011 r.
W stanie prawnym od 1 stycznia 2011 r., Spółka wykazuje na fakturze dwie pozycje, jedna dotyczy - usługi artystycznej wspólnika R. G. (artysty) i opodatkowana jest stawką VAT „ZW”. Druga pozycja dotyczy usług menedżerskich, drugiego wspólnika M. G. i opodatkowana jest stawką 23% VAT.
O ile Spółka realizowała ww. usługi, z tym że nie związane z kulturą tj. reklamowe czy też jako usługa wstępu na koncert, stosowała w stanie prawnym 2010 r., stawkę obniżoną 7% VAT, a w stanie prawnym 2011 r., stawkę VAT 8%. Dla wszystkich pozostałych usług o ile występowały była to stawka 22% VAT - stanie prawnym do końca 2010 r., oraz 23% VAT - w stanie prawnym od 1 stycznia 2011 r. W nadesłanym uzupełnieniu Spółka wyjaśniła, że pod określeniem, „wszystkie pozostałe usługi” (o ile występowały), które były przez Spółkę opodatkowane stawką podstawową VAT 22%, (w stanie prawnym do końca 2010 r.) należy rozumieć inne m.in.: sprzedaż sprzętu muzycznego będącego własnością Spółki, czy też występy artystyczne Zespołu na prywatnych przyjęciach.
Z uwagi na zmiany w zakresie zwolnienia podatkowego w ustawie o VAT - od 1 stycznia 2011 r. jeden ze wspólników nie będący artystą (w rozumieniu ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych), dodał z dniem 1 stycznia 2011 r., do zakresu wcześniej wykonywanych usług do końca 2010 (współorganizacji imprez artystycznych), dodatkową usługę menedżerską, na rzecz wspólnika artysty ale i współtworzących artystów.
Wspólnicy ustalili, że od 1 stycznia 2011 r., będą podpisywać umowy w imieniu Spółki w ten sposób, że w umowie ustalana będzie oddzielnie wartość kwotowa za usługę koncertową (występ artystyczny wspólnika artysty), oraz osobno za usługi menedżerskie (drugiego wspólnika). Przy czym wynagrodzenie za te ostatnie będzie ustalane procentowo od 5% do 25% wg wartości usługi pierwszego wspólnika artysty, co znajdzie każdorazowo potwierdzenie w zawartych umowach z podmiotami, które zlecają Spółce wykonywanie usług koncertowych czy nagraniowych.
W 2011 r., Spółka nadal, tak jak poprzednio, podpisuje umowy główne i zawiera kontrakty na występy artystyczne, koncerty, nagrania radiowe oraz płytowe, wykazując jednak z uwagi na zmiany organizacyjne w Spółce, związane ze zmianą w ustawie o VAT, dwie pozycje na fakturze:
- za świadczone usługi koncertowe wspólnika artysty w stawce VAT „ZW” - oraz
- za usługi menedżerskie drugiego wspólnika w stawce VAT 23%.
Co niezmiernie istotne, i należy tu podkreślić, Spółka zarówno w stanie prawnym do końca 2010 r. jak i w 2011 r., dysponowała i dysponuje, prawem do artystycznego wykonania wszystkich utworów muzycznych które wykonuje, zarówno wspólnika spółki jako autora słów i muzyki oraz wykonawcy w jednej osobie, czy też gdy wykonuje utwory muzyczne innych autorów, kompozytorów czy wykonawców.
W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca dodał, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka świadczyła (w stanie prawnym do końca 2010 roku), następujące kategorie usług, które Spółka klasyfikowała opierając się na rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18.03.1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42 poz. 264 ze zm.) - dalej zwaną PKWiU:
- Usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31) - usługi zwolnione stawka VAT „ZW” w tym:
- Usługi rozrywkowe świadczone jako zespół muzyczny (PKWiU 92.31.22),
- Usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, artystów estradowych i innych indywidualnych artystów (PKWiU 92.31.22).
- Usługi współorganizacji koncertów w obiektach kulturalnych - a więc związane z funkcjonowaniem tych obiektów (PKWiU 92.32.10) - usługi zwolnione stawka VAT „ZW”.
- Usługi współorganizacji koncertów na salach balowych i dyskotekach (PKWiU 92.34.12) - usługi zwolnione stawka VAT „ZW”.
- Usługi współorganizacji koncertów na statkach wycieczkowych, w restauracjach i innych obiektach, a więc jako pozostałe usługi gdzie indziej nie sklasyfikowane (PKWiU 92.34.13) - usługi zwolnione stawka VAT „ZW”.
- Usługi wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego (PKWiU 92.31.2), w tym również wstępu na koncerty do obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), na sale balowe i dyskoteki (PKWiU 92.34, 12) oraz wstępu na koncerty przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego na statkach wycieczkowych, restauracjach i innych obiektach - usługi te były opodatkowane przez Spółkę (o ile je świadczyła) - stawką VAT 7% (w stanie prawnym do końca 2010 roku).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy ww. usługi wykonywane przez Spółkę, były właściwie przez nią opodatkowane wg stanu prawnego do końca 2010 r., w zakresie podatku VAT w stawce „ZW”, 7% i 22%...
Zdaniem Wnioskodawcy polska ustawa o podatku od towarów i usług z 2004 r. implementując w 2004 r. zwolnienie od VAT usług kulturalnych, wprowadziła istotne ograniczenia prawa do korzystania ze zwolnienia, z tym że Sądy Administracyjne w stanie prawnym do końca 2010 r. wielokrotnie przywracały równowagę pomiędzy polskimi przepisami, a przepisami wspólnotowymi, w przypadku usług kulturalnych wykonywanych przez polskich artystów. W 2010 r., i latach poprzednich, z uwagi na przedmiotowe zwolnienie z podatku VAT, działalność kulturalna była na podstawie art. 43 ust. 1 pkt . 1 w związku z poz. 11 załącznika nr 4 do u.p.t.u., zwolniona z podatku VAT.
Z brzmienia poz. 11 zał. nr 4 do ustawy o VAT (w stanie prawnym obowiązującym do końca 2010 r.) zwolnione od VAT były usługi związane z kulturą z wyłączeniem w pkt . 4 ), wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33, 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe.
Usługi zwolnione, były przy tym sklasyfikowane wg PKWiU jako ex 92 wg stanu na 31.12.2010 r. Ponieważ Spółka świadczyła w przeważającej większości usługi kulturalne czy też współorganizowała takie usługi, w tym występy artystyczne (koncerty), nagrania radiowe lub płytowe albo telewizyjne, miała prawo stosować stawkę VAT „ZW” (stan prawny do końca 2010 r.). Wynika to z brzmienia art. 43 ust. 1 pkt . 1 u.p.t.u. w powiązaniu z PKWiU ex 92, który wskazywał że usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, są zwolnione z podatku VAT (ZW), z wyłączeniem:
- usług, związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
- usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
- usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61), wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe,
- wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
- działalności agencji informacyjnych,
- usług wydawniczych,
- usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.
Tym samym, usługi świadczone przez muzyków, zespoły artystyczne, osoby organizujące koncerty, obsługujące światła i dźwięk, wizażystów, choreografów, scenarzystów itp., o ile miały one związek z działalnością kulturalną i klasyfikowane były odpowiednio wg PKWiU z 1997 r. jako:
- usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy, artystów estradowych i innych indywidualnych artystów (PKWiU 92.31.22-00.00),
- usługi teatralne i estradowe (PKWiU 92.31.21-00.10).
- usługi koncertowe (PKWiU 92.31.21-00.20), a więc korzystały ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt . 1 z uwagi na pozycje 11 załącznika nr 4 u.p.t.u. (wg stanu prawnego do końca 2010 r.)
Ze zwolnienia ww. nie korzystały wówczas, te usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, o ile nie dotyczyły one usług kulturalnych, tylko pozostałych np. reklamowych czy reprezentacyjnych, dla których to usług obowiązywała stawka preferencyjna VAT 7% (art. 41 ust. 2 w zawiązku z poz. 162 załącznika nr 3 do u.p.t.u. wg stanu prawnego do końca 2010 r.). Przepis ten miał jeszcze zastosowanie do usług wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2).
O ile więc ww. usługi realizowane były przez Spółkę w zakresie działalności koncertowej, estradowej rozumianej jako działalność kulturalna, w stanie prawnym do końca 2010 r., były zwolnione od podatku VAT, w pozostałych przypadkach, te same usługi o ile nie były związane z działalnością kulturalną, lub były usługami wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego, opodatkowane były stawką VAT 7%.
Spółka będąc zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, miała (w stanie prawnym do końca 2010 r.), obowiązek wystawiać za świadczenie ww. usługi artystyczne faktury VAT w stawce „ZW”, lub 7% i mogła przy tym korzystać ze współpracy innych artystów muzyków i wykonawców, rozliczając ich faktury, ewentualnie rachunki lub umowy o dzieło, jako koszty podatkowe Spółki.
Powyższe, potwierdza bogata literatura jak i orzecznictwo podatkowe, oraz indywidualne opinie organów podatkowych, dla przykładu wyrok WSA w Gliwicach z dnia 7 września 2009r. III SA/Gl 536/09 (LEX nr 526448) „Usługi twórców i artystów wykonawców oraz podmiotów współtworzących z nimi widowisko kulturalne (zajmujących się oprawą muzyczną, dźwiękiem, oświetleniem, kostiumami, scenografią itd.) realizowane w ramach działalności obiektów kulturalnych (teatrów, sal koncertowych itp.) (PKWiU 92.32.10), są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. w zw. z poz. 11 załącznika nr 4 do tej ustawy”.
Podobnie, czytamy w piśmie urzędowym Urząd Skarbowy Przemyśl US IX/443-79/MWR/04 z dnia 12 października 2004 r. www.mofnet.gov.pl „...m.in. usługi związane z filmami reklamowymi. Takie usługi nie będą zwolnione z podatku VAT i będą podlegały 7-procentowej stawce podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 oraz pozycji 162 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Pozostałe usługi, jeżeli są usługami wymienionymi w pozycji załącznika nr 4, z uwzględnieniem wskazanych tam wyłączeń, będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług.”
Tak samo Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 14 maja 2008 r. nr ITPP2/443-162A/08/AW. Także Pierwszy Urząd Skarbowy w Kaliszu w postanowieniu z 21 marca 2006 r., nr PP/443-19/06/V13, i wiele innych.
Ponadto w nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca uszczegółowił własne stanowisko w sprawie wskazując, iż Spółka wykonując w stanie prawym do końca 2010 r. takie usługi jak:
- Usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31) usługi zwolnione stawka VAT „ZW”
- Usługi rozrywkowe świadczone jako zespół muzyczny (PKWiU 92.31.22)
- Usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, artystów estradowych i innych indywidualnych artystów (PKWiU 92.31.22)
- Usługi współorganizacji koncertów w obiektach kulturalnych - a więc związane z funkcjonowaniem tych obiektów (PKWiU 92.32.10) - usługi zwolnione stawka VAT „ZW”,
- Usługi współorganizacji koncertów na salach balowych i dyskotekach (PKWiU 92.34.12) - usługi zwolnione stawka VAT „ZW”
- Usługi współorganizacji koncertów na statkach wycieczkowych, w restauracjach i innych obiektach, a więc jako pozostałe usługi gdzie indziej nie sklasyfikowane (PKWiU 92.34.13) - usługi zwolnione stawka VAT „ZW”
- stoi na stanowisku że dla ww. usług mógł przy ich świadczeniu korzystać ze zwolnienia podatkowego w stawce „ZW”, co miało swoje uzasadnienie z uwagi na fakt, iż szeroko rozumianą wówczas działalność kulturalną, zgodnie z art . 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 11 załącznika nr 4 do u.p.t.u.
Ze zwolnienia ww. nie korzystały jednak te same ww. usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, o ile nie dotyczyły one usług kulturalnych, tylko pozostałych np. reklamowych czy reprezentacyjnych, wówczas przy ich świadczeniu Spółka, stosowała stawkę preferencyjną VAT 7% (art. 42 ust 1 w związku z poz. 162 załącznika nr 3 do u.p.t.u. wg stanu prawnego do końca 2010 r.)
Przepis art. 42 ust. 1 w związku z poz. 162 załącznika nr 3 do u.p.t.u. wg stanu prawnego do końca 2010 r. miał jeszcze zastosowanie do usług wstępu na w/w, imprezy artystyczne. O ile więc Spółka była wynagradzana przez organizatora lub sama była organizatorem, wg ilości sprzedanych biletów na koncert, przedstawienie i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego (PKWiU 92.31.2), w tym wstępu na koncerty do obiektów kulturalnych (PKWiU 92.31.10), na sale balowe i dyskoteki (PKWiU 92.34, 12) oraz wstępu na koncerty przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego na statkach wycieczkowych, restauracjach i innych obiektach - usługi te były wówczas przez Spółkę opodatkowane stawką VAT 7%.
W dniu 03 lutego 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną znak IPPP1/443-1504/11-5/PR, w której w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług współorganizacji koncertów w obiektach kulturalnych (PKWiU 92.32.10) oraz koncertów na salach balowych i dyskotekach (PKWiU 92.34.12) uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe natomiast w zakresie określenia właściwej stawki oraz zwolnienia dla pozostałych usług, o których mowa we wniosku wykonywanych w ramach spółki cywilnej, w której jednym ze wspólników jest twórca, artysta wykonawca - w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało za prawidłowe.
Wyrokiem z dnia 18 stycznia 2013 r. sygn. akt III SA/Wa 1758/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżoną interpretację.
W uzasadnieniu orzeczenia WSA wskazał iż, spór w niniejszej sprawie powstał na tle wykładni punktu 4, pozycji 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. i przyjęciu przez Ministra Finansów w zaskarżonej interpretacji, że usługi świadczone przez Spółkę polegające na współorganizowaniu koncertów w obiektach kulturalnych oraz koncertów w salach balowych i dyskotekach opodatkowane są stawką 22%.
Sąd podkreślił, iż celem sformułowania brzmienia poz. 11 zał. nr 4 do ustawy o VAT było objęcie zwolnieniem od podatku przede wszystkim szerokiego grona twórców kultury (twórców, artystów, aktorów, dźwiękowców, scenografów, kostiumologów, itd.) świadczących swoje usługi w ramach funkcjonowania teatrów, sal koncertowych i innych obiektów kulturalnych, z wyłączeniem z tego zwolnienia usług organizatorów imprez kulturalnych, opłacanych (biletami wstępu) przez osoby korzystające z efektów pracy twórczej ww. osób, świadczonych w ramach funkcjonowania tych obiektów. Treść punktu 4, poz. 11 zał. nr 4 do ustawy o VAT należy zatem rozumieć w ten sposób, że wyłączone ze zwolnienia od podatku, były opłacane biletami wstępu usługi świadczone przez organizatorów spektakli, koncertów, przedstawień i imprez:
- w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
- związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
- świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12). Te usługi opodatkowane były stawką 7% na podstawie poz. 156 zał. nr 3 do ustawy o VAT. Zatem, zdaniem WSA, usługi podmiotów współtworzących koncerty realizowane w ramach działalności obiektów kulturalnych (teatrów, sal koncertowych, itp. PKWiU 92.32.10) także w salach balowych dyskotekach (PKWiU 92.34.12), do 31 grudnia 2010 r. były zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z pozycją 11, załącznika nr 4 ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego oraz biorąc pod uwagę wnioski płynące z wyroku WSA w Warszawie z dnia 18 stycznia 2013r. sygn. akt III SA/Wa 1758/12 stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług współorganizacji koncertów w obiektach kulturalnych (PKWiU 92.32.10) oraz koncertów na salach balowych i dyskotekach (PKWiU 92.34.12) oraz określenia właściwej stawki oraz zwolnienia dla pozostałych usług, o których mowa we wniosku wykonywanych w ramach spółki cywilnej, w której jednym ze wspólników jest twórca, artysta wykonawca - w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. - jest prawidłowe.
Na samym wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotowy stan faktyczny jest poddawany ocenie na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(...).
Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. nr 207, poz. 1293), zmienionym przez § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U.09.222.1753) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).
Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod pozycją 11 zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem) - z wyłączeniem:
- usług związanych z taśmami video oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
- usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
- usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
- wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
- wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
- usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
- wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
- działalności agencji informacyjnych,
- usług wydawniczych,
- usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.
Z treści objaśnienia do załącznika nr 4 wynika, iż symbol „ex” oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko i wyłącznie danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”.
Należy wskazać, iż ustawodawca w powołanym przepisie, wyłącza ze zwolnienia od podatku, m.in. usługi za które pobierane jest wynagrodzenia za wstęp od uczestników imprez.
Zgodnie z art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku 3 zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% pod poz. 156, w brzmieniu obowiązującym od 01.06.2005r., wymieniono usługi rozrywkowe pozostałe wyłącznie w zakresie wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy (PKWiU ex 92.3):
- w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
- związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
- świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.34.12).
W poz. 162 załącznika nr 3 ustawy wymieniono usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.
Jak zostało przedstawione we wniosku, Wnioskodawca działający w formie spółki cywilnej świadczy usługi związane z kulturą i rozrywką, przy czym jednym ze wspólników (mąż) jest artystą, wykonawcą, autorem tekstów i muzyki, natomiast drugi wspólnik (żona) współorganizuje występy artystyczne męża. Spółka występuje pod własną nazwą, będąc zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka świadczyła, w stanie prawnym do końca 2010 roku, następujące kategorie usług, które klasyfikowała opierając się na rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18.03.1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42 poz. 264 ze zm.) - dalej zwaną PKWiU:
- Usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31) - usługi zwolnione stawka VAT „ZW” w tym:
- Usługi rozrywkowe świadczone jako zespół muzyczny (PKWiU 92.31.22),
- Usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, artystów estradowych i innych indywidualnych artystów (PKWiU 92.31.22).
- Usługi współorganizacji koncertów w obiektach kulturalnych - a więc związane z funkcjonowaniem tych obiektów (PKWiU 92.32.10) - usługi zwolnione stawka VAT „ZW”.
- Usługi współorganizacji koncertów na salach balowych i dyskotekach (PKWiU 92.34.12) - usługi zwolnione stawka VAT „ZW”.
- Usługi współorganizacji koncertów na statkach wycieczkowych, w restauracjach i innych obiektach, a więc jako pozostałe usługi gdzie indziej nie sklasyfikowane (PKWiU 92.34.13) - usługi zwolnione stawka VAT „ZW”.
- Usługi wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego (PKWiU 92.31.2), w tym również wstępu na koncerty do obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), na sale balowe i dyskoteki (PKWiU 92.34, 12) oraz wstępu na koncerty przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego na statkach wycieczkowych, restauracjach i innych obiektach - usługi te były opodatkowane przez Spółkę (o ile je świadczyła) - stawką VAT 7% (w stanie prawnym do końca 2010 roku).
Dla wszystkich pozostałych usług (sprzedaż sprzętu muzycznego będącego własnością Spółki, czy też występy artystyczne Zespołu na prywatnych przyjęciach), o ile występowały Spółka stosowała stawkę 22% VAT w stanie prawnym do końca 2010 r.
Wątpliwości Wnioskodawcy skupiają się na kwestii związanej z potwierdzeniem prawidłowości stosowania zarówno zwolnienia od podatku VAT, jak również pozostałych stawek podatkowych.
Analiza przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów wskazuje, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31), na które się składają usługi rozrywkowe świadczone jako zespół muzyczny (PKWiU 92.31.22), a także usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, artystów estradowych i innych indywidualnych artystów (PKWiU 92.31.22), usługi współorganizacji koncertów na statkach wycieczkowych, w restauracjach i innych obiektach - jako pozostałe usługi gdzie indziej nie sklasyfikowane (PKWiU 92.34.13), przy założeniu, że podane klasyfikacje statystyczne są prawidłowe, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy.
Z kolei wyodrębnione przez Wnioskodawcę usługi wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego (PKWiU 92.31.2), w tym również wstępu na koncerty do obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), na sale balowe i dyskoteki (PKWiU 92.34, 12) oraz wstępu na koncerty przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego na statkach wycieczkowych, restauracjach i innych obiektach, podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z pozycją 156 załącznika nr 3. Jednocześnie dla pozostałych usług wymienionych przez Wnioskodawcę tj. występów artystycznych Zespołu na prywatnych przyjęciach oraz dla sprzedaży sprzętu muzycznego będącego własnością Spółki, zastosowania znajdzie podstawowa stawka podatku VAT - 22%, obowiązująca do dnia 31 grudnia 2010 r.
W powyższym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Odnosząc się z kolei do wymienionych we wniosku usług świadczonych przez Spółkę polegających na współorganizacji koncertów w obiektach kulturalnych, dla których powołuje PKWiU 92.32.10, a także koncertów na salach balowych i dyskotekach (PKWiU 92.34.12), tyt. Organ wyjaśnia co następuje.
Treść punktu 4, poz. 11 zał. nr 4 do ustawy o VAT należy odczytywać w korelacji z treścią poz. 156 i 159 załącznika nr 3 do ustawy. W punkcie 4, poz. 11 załącznika nr 4 postanowiono, że ze zwolnienia od podatku wyłączony jest: wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstęp na imprezy sportowe, a w poz. 156 załącznika nr 3 objęto opodatkowaniem stawką 7% usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:
- w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31 .2),
- związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
- świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.34.12), a w poz. 159 tego załącznika wstęp na imprezy sportowe, zatem zauważyć należy, że treść punktu 4, poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT odpowiada w całości treści poz. 156 i 159 tego załącznika, z tym że zapis poz. 156 odnoszący się do wstępu na imprezy rozrywkowe, z uwagi na zastosowane wyróżnienie punktowe po dwukropku, jest klarowny i jednoznaczny i nie budzi wątpliwości jak treść punktu 4 poz. 11 załącznika nr 4, w którym łącznie ujęto wyłączenie ze zwolnienia od podatku wstępu na imprezy rozrywkowe i sportowe.
Właśnie zapis poz. 156 załącznika nr 3 wskazuje, że treść punktu 4, poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT powinna być - mimo odmiennego zastosowania znaków interpunkcyjnych - tak samo odczytywana, tym bardziej że tylko takie rozumienie treści punktu 4, poz. 11 załącznika nr 4 czyni ten przepis logicznym i zgodnym z celem tego unormowania.
Ponadto podkreślenia wymaga, iż celem takiego sformułowania brzmienia poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT było objęcie zwolnieniem od podatku przede wszystkim szerokiego grona twórców kultury (twórców, artystów, aktorów, dźwiękowców, scenografów, kostiumologów, itd.) świadczących swoje usługi w ramach funkcjonowania teatrów, sal koncertowych i innych obiektów kulturalnych, z wyłączeniem z tego zwolnienia usług organizatorów imprez kulturalnych, opłacanych (biletami wstępu) przez osoby korzystające z efektów pracy twórczej ww. osób, świadczonych w ramach funkcjonowania tych obiektów.
Treść punktu 4, poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT należy zatem rozumieć w ten sposób, że wyłączone ze zwolnienia od podatku, były opłacane biletami wstępu usługi świadczone przez organizatorów spektakli, koncertów, przedstawień i imprez:
- w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
- związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
- świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92,33, 92.34.11, 92.34.12).
Te usługi opodatkowane były stawką 7% na podstawie poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy.
Reasumując, usługi podmiotów współtworzących koncerty realizowane w ramach działalności obiektów kulturalnych (teatrów, sal koncertowych, itp. PKWiU 92.32.10) także w salach balowych, dyskotekach (PKWiU 92.34.12), do 31 grudnia 2010 r. były zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z pozycją 11, załącznika nr 4 ustawy o VAT.
W związku z powyższym, usługi świadczone przez Spółkę polegające na współorganizacji koncertów w obiektach kulturalnych dla których powołuje PKWiU 92.32.10, a także koncertów na salach balowych i dyskotekach (PKWiU 92.34.12) korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z pozycją 11, załącznika nr 4 ustawy o VAT.
W powyższym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy również uznać za prawidłowe.
Jednocześnie tut. Organ podkreśla, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym, grupowania. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.
Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie usług świadczonych przez Spółkę, opierając się na stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. W odniesieniu do kwalifikacji prawnopodatkowej świadczonych usług w stanie prawnym od dnia 1 stycznia 2011 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.