• Interpretacja indywidualn...
  26.06.2024

IPPP2/443-355/11-2/JO

Interpretacja indywidualna
z dnia 12 kwietnia 2011 r.

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 733 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16.03.2011 r. (data wpływu 21.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia dopłaty do kapitału rezerwowego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21.03.2011r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia dopłaty do kapitału rezerwowego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Związek Komunalny utworzony przez gminy północno-wschodniego regionu L. posiada 100% udziałów w spółce komunalnej - Zakład sp. z o.o. Spółka została utworzona przez Wnioskodawcę w 2010r i nie rozpoczęła właściwej działalności, gdyż w imieniu Wnioskodawcy prowadzi obecnie budowę zakładu zagospodarowania odpadów komunalnych. Spółka ma na celu wykonywanie zadań własnych gmin wchodzących w skład Wnioskodawcy związanych z prowadzeniem składowiska odpadów, a wynikającego z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym. Obecnie Wnioskodawca zamierza wnieść dopłaty do kapitału rezerwowego spółki w trybie art. 177-179 k.s.h oraz par. 11 umowy spółki.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy zamierzana dopłata do kapitału rezerwowego spółki wniesiona przez Wnioskodawcę będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, dopłaty są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostaw towarów i usług.
Zgodnie zaś z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy, przy czym obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Dopłata nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż nie ma ona bezpośredniego wpływu na wysokość ceny za usługi, a jak wspomniano opodatkowaniu podlegają tylko te dotacje, dopłaty, które mają bezpośredni wpływ na wysokość ceny towaru bądź usługi.
Natomiast wniesienie przez Wnioskodawcę dopłaty do kapitału rezerwowego spółki w trybie art. 177- 179 Kodeksu spółek handlowych ma na celu pokrycie ujemnego wyniku finansowego, pokrycie wydatków związanych z funkcjonowaniem spółki tzn. zatrudnienie i szkolenie pracowników, pierwsze wyposażenie, zakup pierwszego sprzętu itp. Dopłata nie ma żadnego powiązania z wielkością cen, gdyż spółka będąc aktualnie w budowie nie osiąga żadnych przychodów z tytułu sprzedaży usług i towarów.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Z treści przepisu art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.) wynika, że podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
Z powyższych przepisów wynika, że włączenie do podstawy opodatkowania dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to, po pierwsze, celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi oraz, po drugie, wpływająca bezpośrednio na cenę towaru lub usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi i mają bezpośredni wpływ na ich cenę. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.
Zgodnie z art. 177 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału. Dopłaty powinny być nakładane i uiszczane przez wspólników równomiernie w stosunku do ich udziałów.
Obowiązek wniesienia dopłat może zostać nałożony na wspólników w uchwale wspólników. Dopłaty są wkładami stanowiącymi część majątku spółki, niepowiększającymi udziałów wspólników w kapitale zakładowym - są źródłem kapitału wykorzystywanego jako kapitał obrotowy, na zakupy inwestycyjne lub na pokrycie strat spółki.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza wnieść dopłatę do kapitału rezerwowego spółki, w której posiada 100% udziałów. Wspomniana dopłata będzie miała na celu pokrycie ujemnego wyniku finansowego, wydatków związanych z funkcjonowaniem spółki (zatrudnienie i szkolenie pracowników, pierwsze wyposażenie, zakup pierwszego sprzętu itp.). Dopłata nie ma żadanego powiązania z wielkością cen, gdyż spółka będąc aktualnie w budowie nie osiąga żadnych przychodów z tytułu sprzedaży towarów i usług.
Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż przedmiotowe dopłaty wnoszone przez Wnioskodawcę, nie stanowią obrotu, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, będącego podstawą opodatkowania, gdyż nie mają one bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Dopłata taka ma charakter ogólny, a jej celem jest m. in. pokrycie ujemnego wyniku finansowego oraz wydatków związanych z funkcjonowaniem spółki. Tym samym nie stanowią dopłaty do ceny usługi, a w związku z tym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistnienia zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Szukaj: Filtry
Ładowanie ...