ILPP4/443-46/11-2/ISN
Interpretacja indywidualna
z dnia 14 kwietnia 2011 r.
Artykuły przypisane do interpretacji
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 31 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2011 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku z tytułu dokonywanych transakcji poza terytorium kraju – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku z tytułu dokonywanych transakcji poza terytorium kraju.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest zainteresowany rozpoczęciem działalności gospodarczej, której przedmiotem będzie pośrednictwo w zakupie samochodów w Wielkiej Brytanii i Holandii. Owe pośrednictwo polegałoby na zakupie na zagranicznych przetargach konkretnych, wskazanych samochodów, zamówionych wcześniej przez ostatecznych nabywców, mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce. Przyjmując zamówienie Zainteresowany zobowiązywałby się za wynagrodzeniem do nabycia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej samochodu, działając przy tym w swoim imieniu, na rzecz klienta. Przetargi takie nie są ogólnodostępne. Aby mieć możliwość wzięcia udziału w licytacji, konieczne jest prowadzenie działalności gospodarczej oraz właściwa rejestracja na portalu internetowym wystawiającym samochody w Wielkiej Brytanii i Holandii. Zakres działalności Wnioskodawcy ograniczałby się jedynie do uczestniczenia w przetargach. Ostatecznie klient sam zajmie się odbiorem wylicytowanych samochodów i transportem ich do Polski. Innymi słowy sprowadzenie samochodu należeć będzie do nabywcy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
W którym państwie (Wielka Brytania, Holandia czy Polska) Zainteresowany będzie zobowiązany do rozliczenia się z podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przedstawionym opisem sprawy po przyjęciu zamówienia od nabywcy, zobowiązuje się on za wynagrodzeniem, do nabycia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej samochodu, działając przy tym w swoim imieniu, na rzecz klienta. Tym samym po korzystnym zakończeniu licytacji, pomimo wystawienia faktury na przedsiębiorstwo Wnioskodawcy – właścicielem samochodu stanie się klient, który uprzednio konkretnie wskazał, jaki interesuje go pojazd, precyzyjnie określając jego parametry.
Dla Zainteresowanego problematyczną kwestią jest ustalenie miejsca opodatkowania danej czynności. Trafne wskazanie umożliwi stworzenie zasady pozwalającej na opodatkowanie danej transakcji tylko w jednym państwie członkowskim, w którym wystąpić ma efekt danej transakcji.
Mając na uwadze powyższy opis sprawy, analizę należy rozpocząć od wskazania, iż w potencjalnej działalności Wnioskodawcy istnieć będzie swoista zbieżność z konstrukcją umowy komisu zakupu.
Zgodnie z art. 765 Kodeksu cywilnego, przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się za wynagrodzeniem (prowizja) w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu własnym. Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z komisem sprzedaży czy zakupu, podmiot dokonujący „pośrednictwa” w kupnie (sprzedaży) towaru nie staje się jego właścicielem, choć dokonuje tej transakcji w imieniu własnym, a więc w obrocie występuje samodzielnie (niezależnie) w stosunku do właściciela rzeczy. w celu wskazania owego miejsca opodatkowania danej czynności, rozważania należy rozpocząć od zakwalifikowania danej czynności do dostawy towarów bądź do grupy czynności polegających na świadczeniu usług. Biorąc pod uwagę wstępne ustalenia, zastosowanie znajdzie w omawianym przypadku art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wprowadzający pewną fikcję prawną, zgodnie z którą wydanie towarów komitentowi (klientowi) przez komisanta (czyli Zainteresowanego) na podstawie umowy komisu jest uznawane za dostawę towarów.
W konsekwencji, w świetle art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy miejscem dostawy towarów będzie miejsce, w którym towary znajdować się będą w momencie dostawy, czyli w Wielkiej Brytanii lub Holandii.
Zgodnie z powyższym, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek odprowadzania podatku o towarów i usług z tytułu wykonywanych przez niego czynności związanych z zakupem i sprzedażą samochodów osobowych na rzecz nabywców z Polski.
Tym samym, owy obowiązek powstanie w Wielkiej Brytanii (Holandii), gdzie Zainteresowany będzie zobligowany do zarejestrowania się i rozliczania się z podatku VAT w związku z opisanymi transakcjami.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
eksport towarów;
import towarów;
wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W świetle przepisu art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
nie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
nie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
nowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
nie gruntów w użytkowanie wieczyste;
ie praw, o których mowa w pkt 5 i 6
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą, polegającą na pośrednictwie w zakupie samochodów w Wielkiej Brytanii i Holandii. Owe pośrednictwo polegałoby na zakupie na zagranicznych przetargach konkretnych, wskazanych samochodów, zamówionych wcześniej przez ostatecznych nabywców mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce. Przyjmując zamówienie Zainteresowany zobowiązywałby się za wynagrodzeniem do nabycia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej samochodu działając przy tym w swoim imieniu, na rzecz klienta. Przetargi takie nie są ogólnodostępne. Aby mieć możliwość wzięcia udziału w licytacji, konieczne jest prowadzenie działalności gospodarczej oraz właściwa rejestracja na portalu internetowym wystawiającym samochody w Wielkiej Brytanii i Holandii. Zakres działalności Wnioskodawcy ograniczałby się jedynie do uczestniczenia w przetargach. Ostatecznie klient sam zajmie się odbiorem wylicytowanych samochodów i transportem ich do Polski. Innymi słowy sprowadzenie samochodu należeć będzie do nabywcy.
Ponadto po korzystnym zakończeniu licytacji, pomimo wystawienia faktury na przedsiębiorstwo Wnioskodawcy – właścicielem samochodu stanie się klient, który uprzednio konkretnie wskazał, jaki interesuje go pojazd, precyzyjnie określając jego parametry.
Zatem stwierdzić należy, iż Zainteresowany będzie dokonywał dostawy towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy.
W tym miejscu wskazać należy, iż podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną wykonane w danym państwie, a ściślej te czynności, które zostaną uznane za wykonane w danym miejscu. w tym wypadku określenie miejsca świadczenia determinuje miejsce opodatkowania. Określenie miejsca świadczenia jest szczególnie istotne w przypadku dostawy towarów, która odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw. Miejsce świadczenia wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.
Przepisy określające miejsce świadczenia przy dostawie towarów zostały zawarte w przepisie art. 22 ustawy.
W myśl zasady, wyrażonej w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Z kolei na mocy art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.
Biorąc pod uwagę brzmienie powołanych przepisów oraz opis sprawy stwierdzić należy, iż z tytułu nabycia i sprzedaży samochodów osobowych na terytorium Wielkiej Brytanii i Holandii, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozliczania podatku od towarów i usług na terytorium kraju.
O sposobie rozliczania podatku od wartości dodanej i jego wysokości, oraz o podmiocie zobowiązanym do jego rozliczenia przesądzać będą w takim przypadku przepisy kraju, w którym znajdować się będzie miejsce świadczenia przy dostawie towarów.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie rozliczenia podatku z tytułu dokonywanych transakcji poza terytorium kraju. Natomiast kwestia dotycząca zastosowania w stosunku do dokonywanych transakcji poza terytorium kraju szczególnej procedury VAT marża, przewidzianej w art. 120 ustawy o podatku od towarów i usług została rozstrzygnięta odrębnym pismem z dnia 14 kwietnia 2011 r. Nr ILPP4/443-46/11-3/ISN.
Ponadto, w zakresie podatku akcyzowego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
