PO 6-N/861-513-3224/98
Wyjaśnienie Ministra Finansów
z dnia 19 czerwca 1998
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
W związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 25.11.1997 r. stwierdzającym sprzeczność art. 9 ustawy z 21.11.1996 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 1996 r. Nr 137, poz. 638) z konstytucyjną zasadą państwa prawnego, ustawa z 8.5.1998 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie ustawy zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 1998 r. Nr 74, poz. 471) podatnikom, którzy po 1.1.1997 r. kontynuują rozpoczętą w latach 1992-1996 budowę budynku mieszkalnego, nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne, przebudowę strychu, suszarni albo przystosowanie innego pomieszczenia na cele mieszkalne oraz wykończenie lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym do dnia jego zasiedlenia, umożliwiono odliczanie poniesionych wydatków na zasadach obowiązujących do końca 1996 r. Ustawa ta wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, tj. 18.6.1998 r., i ma zastosowanie do wydatków poniesionych od 1.1.1997 r.
Zgodnie z przepisami art. 73 § 2 ustawy z 29.8.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zm.), podatnicy spełniający warunki określone w art. 2 powołanej wyżej ustawy mogą występować z wnioskiem o zwrot nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 1997 r., składając jednocześnie skorygowane zeznanie podatkowe.
Dla ułatwienia podatnikom rozliczenia przedmiotowej nadpłaty został opracowany formularz PIT-WK "Wniosek o zwrot nadpłaty w podatku dochodowym i korekta zeznania podatkowego za 1997 r.", którego wzór przesyłam w załączeniu do powielania i stosowania (wzór nie będzie drukowany). Ponadto wzór formularza PIT-WK znajduje się w BBS w bibliotece "dla isus".
Jednocześnie zalecam, aby przyjmowane były wszystkie wnioski, niezależnie od uchybień formalnych, błędów rachunkowych itp., a konieczność wzywania podatników do ich sprostowania ograniczyć do przypadków, w których wykazane w "Korekcie zeznania podatkowego" kwoty przysługujących odliczeń od dochodu lub od podatku budzą wątpliwości organu podatkowego.
Jeżeli wykazana przez podatnika kwota nadpłaty jest prawidłowa, należy niezwłocznie dokonać jej zwrotu wraz z oprocentowaniem naliczonym zgodnie z zasadami określonymi w art. 77 § 3 ordynacji podatkowej, natomiast w przypadku kiedy wykazana przez podatnika kwota nadpłaty różni się od wyliczonej przez organ podatkowy, albo jeżeli nie została ona w ogóle wyliczona przez podatnika, należy wydać decyzję w sprawie stwierdzenia nadpłaty i zwrócić ustaloną w niej kwotę wraz z należnym oprocentowaniem.
W przypadku podatników ubiegających się o zwrot nadpłat, którym wydane były decyzje organu podatkowego w sprawie wysokości zobowiązań w podatku dochodowym od osób fizycznych za 1997 r., niezbędne jest wszczęcie (na żądanie strony bądź z urzędu) postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności tych decyzji na podstawie art. 247 § 1 pkt 7 ordynacji podatkowej. Wówczas wysokość nadpłaty stanowić będzie różnicę pomiędzy podatkiem wpłaconym a podatkiem wynikającym z nowej decyzji wydanej w tej samej sprawie, a jeżeli wydanie nowej decyzji jest zbędne - podatkiem wynikającym ze złożonego zeznania rocznego.
Zwracam przy tym uwagę, że termin na zwrot nadpłat powstałych w związku z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego wynosi 30 dni od dnia złożenia wniosku. Natomiast, jeżeli w sprawie podatku wydana została decyzja określająca, to termin na zwrot ewentualnej nadpłaty wynosi 30 dni od wydania decyzji o stwierdzenie nieważności decyzji.
