IBPBII/1/415-788/09/BD
Interpretacja indywidualna
z dnia 6 stycznia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2009r. (data wpływu do tut. BKIP – 13 października 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązku poboru zaliczki na podatek dochodowy z tytułu umowy zlecenia zawartej z osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 13 października 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązku poboru zaliczki na podatek dochodowy z tytułu umowy zlecenia zawartej z osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką kamienicy, w której 70,95% lokali wynajmowanych jest na cele mieszkalne (w kamienicy nie ma żadnych lokali użytkowych), a 29,05% lokali mieszkalnych zajmują współwłaściciele. Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni zawarła umowę zlecenia z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej na wykonywanie niektórych prac porządkowych w kamienicy. W związku z tym wnioskodawczyni składa deklaracje do ZUS i opłaca należne składki do ZUS. Z podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z wynajmu mieszkań wnioskodawczyni rozlicza się na zasadach ogólnych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy powinien zostać odprowadzony podatek dochodowy od zawartej umowy zlecenia przez wnioskodawczynię jako płatnika (PIT-4), czy przez zleceniobiorcę - osobę sprzątającą (PIT-53)...
Wnioskodawczyni uważa, że nie jest płatnikiem i zaliczkę na podatek z tytułu umowy zlecenia powinien odprowadzić zleceniobiorca. Wnioskodawczyni podkreśla, iż jej stanowisko poparli również eksperci z Krajowej Informacji Podatkowej jak i licencjonowani doradcy podatkowi.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do treści art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 13 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Jak wynika z powyższych przepisów obowiązek obliczenia i pobrania od podatnika zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i wpłacenia go organowi podatkowemu musi wprost wynikać z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z treści powołanej wyżej ustawy wynika jednakże, iż ustawodawca takiego obowiązku (obowiązku płatnika) nie nałożył na osobę fizyczną, nieprowadzącą działalności gospodarczej, która dokonuje wypłaty świadczenia z tytułu zawartej umowy zlecenia. Osoba ta nie jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tego tytułu. W takim przypadku to na zleceniobiorcy ciąży obowiązek wpłacenia zaliczek na podatek dochodowy od otrzymanego świadczenia.
Z treści art. 44 ust. 1a pkt 3 cyt. ustawy wynika bowiem, iż podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4 i 6-9, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 1 - są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, według zasad określonych w ust. 3a.
Przepis art. 44 ust. 3a ww. ustawy stanowi, iż podatnicy uzyskujący dochody, o których mowa w ust. 1a, są obowiązani w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za grudzień - w terminie złożenia zeznania podatkowego, wpłacać zaliczki miesięczne, stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Za dochód, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody po odliczeniu miesięcznych kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 lub 9 oraz zapłaconych w danym miesiącu składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lub 2a. Przy obliczaniu zaliczki podatnik może stosować wyższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 3a zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, zapłaconej w danym miesiącu ze środków podatnika – art. 44 ust. 3c ww. ustawy.
Przy czym zaznaczyć należy, iż aktualnie – w związku z utratą mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2003r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 224, poz. 2225 ze zm) – brak jest obowiązku składania deklaracji o wysokości uzyskanego dochodu – PIT-53.
Zatem przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że na wnioskodawczyni jako osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, zawierającej umowę zlecenia również z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej na wykonywanie niektórych prac porządkowych w kamienicy, nie będą ciążyły obowiązki płatnika. Obowiązek odprowadzenia podatku z tytułu osiągniętego dochodu na podstawie umowy zlecenia ciążył będzie na samym zleceniobiorcy.
Zatem stanowisko wnioskodawczyni uznaje się za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43